جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3349- تاریخ : 1394/03/03 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

 نمايش‌نامه‌خواني، بچه‌ها را به مطالعه تشويق مي‌کند 

 
يک مدرس نمايش در دانشگاه گفت که اجراي نمايش و بازي‌هاي نمايشي باعث شده تا کودکان به خواندن تشويق شوند.به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، اين نويسنده و پژوهشگر تئاتر در سي و نهمين نشست ترويج خواندن با موضوع «نمايش و ترويج خواندن» با اعلام اين مطلب افزود: از طريق بازي نمايشي مي‌توان به طور غير مستقيم، کودکان را به خواندن علاقه‌مند کرد.

اکبرلو گفت: مهارت‌هاي اجتماعي و روبرو شدن با آن‌ها را نيز مي‌توان با اجراي نمايش به بچه‌ها آموخت.

اين نويسنده و پژوهشگر تصريح کرد: خانواده، نقش اساسي در علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه دارد. بي‌سوادي، فقر فرهنگي و فقر اقتصادي از عوامل بازدارنده امر خواندن است.

وي با بيان اين که نبايد از نمايش و تئاتر در خانواه غافل باشيم گفت: بسياري از نکات آموزشي را مي‌توان با بازي‌هاي نمايشي به کودکان آموخت.

اين کارشناس افزود: مدارس، نظام آموزشي، معلم و مربي و کتابدار، جامعه و عوامل اجتماعي و وسايل ارتباط جمعي نيز نقش بسيار مهمي در کتاب‌خوان کردن کودکان دارد.

اکبرلو گفت: نظام آموزشي با ابزارهاي مختلف مي‌تواند تاثير مثبت در کتاب‌خوان شدن بچه‌ها داشته باشد. هدف نهايي نظام آموزشي تکيه بر پژوهش است. بچه‌ها در بازهاي نمايشي مطالب درسي را تجربه مي‌کنند.

اين مدرس دانشگاه، درباره نقش دولت در ترويج خواندن گفت: دولت با گسترش مراکز فرهنگي و نزديکي کتاب‌خانه‌ها به محيط زندگي، به علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌خواني کمک خواهد کرد.

وي گفت: نمايش اگر از روي داستان و رمان ساخته شود براي کودکان و نوجوانان جذاب‌تر خواهد بود.

اين نويسنده گفت: تبديل مفاهيم آموزشي به نمايش و نمايش‌نامه باعث علاقه‌مند شدن کودکان به آن مفاهيم خواهد شد.

داوود کيانيان کارگردان نمايش و تئاتر کودکان نيز در اين نشست گفت: نکته مهم در نمايش، غير مستقيم بودن ارايه مطالب به کودکان است. به همين دليل تاثير زيادي در کودکان خواهد داشت.

اين مدرس گفت: بازي‌هاي نمايشي را مي‌توان به نمايش خلاق تبديل کرد. در هر سني مي‌توان نمايش خلاق را بازي کرد.

وي با بيان اين که تئاترهايي که در مرکز توليد تئاتر کانون اجرا مي‌شود، از گروه‌هاي حرفه‌اي تشکيل شده است افزود: اين نمايش‌ها درباره کودکان است و به بچه‌ها ياد مي‌دهند که چگونه کتاب‌خوان شوند.

کيانيان گفت: کتاب‌هاي نمايشنامه‌خواني کانون که مربيان در مراکز فرهنگي و هنري براي بچه‌ها نمايش‌خواني کرده و با کمک بچه‌ها صداسازي مي‌کنند، يکي از روش‌هايي است که مي‌تواند در ترويج خواندن به کودکان کمک کند.

اين کارگردان تصريح کرد: در نمايش، مطالب کتاب تبديل به اجرا، احساس و عمل مي‌شود. در اين فعاليت بچه‌ها صحبت مي‌کنند و با کمک آنان نمايش‌نامه را خوانده و شخصيت‌سازي مي‌شود.کيانيان افزود: نمايش‌نامه‌خواني محور اصلي ترويج خواندن است. اجراي نمايش خلاق توسط کودکان و نوجوانان پس از خواندن يک کتاب به علاقه‌مند کردن آنان به مطالعه کمک مي‌کند. زيرا کودک تا کتاب نخواند نمي‌تواند نمايش خلاق اجرا کند.

وي گفت: مربيان با اجراي نمايش و بازي کردن با کودکان مورد مِهر آنان قرار مي‌گيرند چون احساس مي‌کنند مربي براي‌شان شخصيت قايل شده و غير مستقيم به آنان کمک کرده است.کيانيان با اشاره به اين که در نمايش خلاق، خلاقيت مربي و بچه‌ها حرف اول را مي‌زند افزود: مربيان کانون با امکانات بسيار ناچيز در مراکز فرهنگي و هنري افراد خلاق را پرورش مي‌دهند.

اين نويسنده اضافه کرد: بچه‌ها اگر از روي کتاب بخواهند اجرا کنند علاقه‌مند به مطالعه خواهند شد و دنبال خواندن مي‌روند تا بتوانند به خوبي اجرا کنند.اين نشست در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار شد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون