جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3234- تاریخ : 1393/10/01 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)

 كاغذ اخبـار 

روزهاي امتحان...امتحان...امتحان

قسمت اول

هر کدام از ما پدر و مادرها تجربه امتحان دادن يا امتحان گرفتن را در دوره هاي مختلف تحصيلي داشته ايم.عده اي با اضطراب و ترس فراوان در جلسات امتحان حاضر مي شديم...

عده اي بي تفاوت و حتي بي خيال بوديم و عده اي نيز با اضطراب کمتر و با پشتکار و اعتماد به نفس بيشتر امتحانات را پشت سرمي گذاشتيم. الان نوبت فرزندانمان فرا رسيده که با مطالعه کوله باري از کتاب، جزوه، کتابهاي کمک آموزشي و حتي معلم خصوصي مي روند تا در جلسات امتحان حضور يابند.

در اين مقاله بر لزوم امتحان گرفتن به اين شيوه و درست يا غلط بودن آن کاري نداريم، ولي به عنوان والدين به طور حتم بايد راهکارهايي را در اين زمينه داشته باشيم يا به قولي به ابزاري مجهز شويم تا بدانيم با موارد حاد يا خاص چگونه برخورد کنيم.

در اينجا کوشيده ايم مواردي از قوانين تربيتي و روانشناختي را بيان کنيم که بتواند به فرزندانتان کمک کند تا امتحانات موفقيت آميزي داشته باشند:

- حضور به موقع در جلسه امتحان: وقتي برنامه امتحان از طرف آموزشگاه داده مي شود، آن را در مکاني که قابل رؤيت است نصب و هر روز آن را کنترل کنيد.

- آمادگي قبل از امتحان: آمادگي خود کودک که صبحانه اش را خورده و وسايل مورد نيازش مثل مداد، پاک کن، خودکار و... را از قبل آماده کرده است و حداقل نيم ساعت قبل از شروع امتحان در مدرسه حضور بيابد که اين موارد مي تواند به آرامش رواني وي کمک بسزايي بکند.

- آرامش والدين: به نظر مي رسد يکي از مهمترين عوامل مؤثر در ايجاد اضطراب امتحان در دانش آموزان، اضطراب بيش از حد والدين، بويژه مادران باشد که به کودک نيز منتقل مي شود.

بايد بپذيريم در روزهاي امتحان انگار اين مادران هستند که امتحان دارند، نه فرزندانشان. آنان به هر دري مي زنند تا فرزندشان ساعتي بنشيند و خودش به تنهايي مطالعه کند، ولي خيلي از آنان شاکي هستند که او اصلاً تلاش نمي کند و من مدام بايد بگويم بخوان، بنويس و... و در نهايت مجبور مي شوم با عصبانيت و سر و صدا و يا حتي تنبيه او را مجبور کنم تا ساعتي را بنشيند و به اجبار بياموزد! ولي آيا واقعاً اين يادگيري است؟ آيا هدف مدرسه، نمره، مدرک و تحصيل، درگيري شديد رواني، عاطفي و حتي رفتاري والدين با فرزند است؟ آيا مي دانيم وقتي که او ياد نمي گيرد و ما سرش داد مي زنيم؛ چه فرايندي در ذهنش طي مي شود؟ دقيقاً، او مضطرب مي شود و اضطراب زياد نيز عامل فراموشي است. پس عملاً او نه تنها چيز تازه اي ياد نمي گيرد، بلکه مفاهيم قبلي را هم فراموش مي کند. از سويي اين جنجال و سر و صدا قبل از آنکه به کودکمان لطمه بزند، به خود ما لطمه خواهد زد.

منبع : آكا ايران

ادامه دارد...


سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران :

برگزاري نخستين آزمون «طرح بالندگي مديران مدارس دولتي تهران»

به گزارش شاپرك، سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران گفت: نخستين آزمون مرحله آموزش سطح 3 طرح بالندگي مديران مدارس دولتي شهر تهران برگزار شد. مسعود ثقفي، سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران گفت: پنجشنبه 27 آذرماه نخستين آزمون مرحله آموزش سطح 3 برنامه بالندگي ويژه مديران مدارس دولتي شهر تهران با مشارکت مديران مدارس برگزار شد.وي ادامه داد: نتيجه‌ حاصل از انجام اين آزمون شامل افزايش وحدت و يکپارچگي سازمان، پايبندي و تعهد به اهداف و مأموريت‌هاي سازمان و ارتقاي هويت حرفه‌اي است.ثقفي افزود: مرحله دوم اين آزمون به عنوان پايش و ارزيابي کارآمدي در ديماه سال جاري و ارديبهشت سال آينده برگزار مي‌شود و در پايان گواهينامه تأييد صلاحيت حرفه‌اي مديران در سطح 3 برنامه بالندگي اعطا خواهد شد.«طرح بالندگي» با اهداف رشد مستمر و سازمان يافته مديران و انجام اقدامات اصلاحي متناسب با اهداف و معيارهاي علمي، فرهنگي و پرورشي انجام مي‌شود و اين الگو براساس ضوابط و مقررات آموزش و پرورش در 3 سطح و 14 پودمان تدوين شده و در پايان گواهينامه به مديراني که حد نصاب لازم را کسب کردند اعطا مي‌شود.


توسعه بسته‌هاي کمک آموزشي درسي در آينده

مديرکل دفتر تکنولوژي و انتشارات کمک آموزشي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه رويکرد وزارت آموزش و پرورش اتکاي قطعي به کتب درسي نيست، بلکه تاکيد بر وجود بسته‌هاي آموزشي است گفت: نقشه، لوح فشرده،‌ فيلم و غيره رسانه‌هاي مکمل آموزشي هستند که به ارتقاي کيفيت آموزش مي‌انجامند و روند توسعه اين بسته‌هاي آموزشي قطعا در آينده ادامه مي‌يابد.محمد ناصري در گفت‌وگو با (ايسنا)، درباره توزيع لوح‌هاي فشرده آموزشي اظهار کرد: براي همه دروس لوح فشرده توليد نشده بلکه براي درس‌هايي چون قرآن، عربي، زبان انگليسي سي دي‌هاي شنيداري توليد شده است.

وي افزود:در برخي شاخه‌ها چون فني و حرفه‌اي و کارودانش فيلم‌هاي آموزشي متناسب با رشته‌ها طراحي و توليد شده است.

مديرکل دفتر تکنولوژي و انتشارات کمک آموزشي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه به تناسب نيازي که احساس مي‌کرديم در کنار کتب درسي مکتوب،‌ لوح فشرده و فيلم‌هاي آموزشي را توليد کرديم عنوان کرد: به عنوان مثال در درس عربي لحن‌ها، در زبان انگليسي لهجه‌ها و نحوه قرائت در قرآن نيازمند استفاده از رسانه شنيداري بودند.ناصري تصريح کرد:رويکرد وزارت آموزش و پرورش اتکاي قطعي به کتب درسي نيست، بلکه تاکيد بر وجود بسته‌هاي آموزشي است که البته جزء اصلي اين بسته‌ها هم کتب اصلي هستند و نقشه، لوح فشرده،‌ فيلم و ... رسانه‌هاي مکمل آموزشي هستند که به ارتقاي کيفيت آموزش مي‌انجامند و روند توسعه اين بسته‌هاي آموزشي قطعا در آينده ادامه مي‌يابد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
ويژه
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون