جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3099- تاریخ : 1393/04/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

  قلم معلم 

‌نوشتن راهبردي براي يادگيري

نوشته: رابرت جي. مارزانو

مترجم: محمدرضا اميني

قسمت سوم

‌ مرحله سوم: بازبيني

اين مرحله درست بعد از مرحله مقايسه صورت مي گيرد؛ هرچند ممكن است معلم آن را به جاي تكليف منزل در نظر بگيرد.

در مرحله بازبيني، دانش آموزان گزارشي كامل تر و بهتر از آنچه كه در مرحله ثبت نوشته بودند، تهيه مي كنند.

اين گزارش بدون ترديد، كامل تر است، زيرا دانش آموزان در نوشتن آن از تبادل نظر با هم كلاسي خود و نيز شفاف سازي معلم در رفع ابهام ها و بدفهمي ها بهره برده اند.

همين طور، از آنجا كه از دانش آموزان خواسته مي شود در حين اصلاح پيش نويس اوليه، به نقطه گذاري ، درست نوشتن كلمات و دستور زبان توجه بيشتري كنند، گزارش بهتري ارائه مي شود.

اين چرخه ثبت، مقايسه و اصلاح ممكن است در يك يا چند درس مرتبط به هم چندين بار اتفاق بيفتد.

براي مثال ممكن است معلم بعد از مشاهده فيلم كوتاهي در اولين روز درس، توجه دانش آموزان را به چرخه ثبت، مقايسه و اصلاح جلب كند.چند روز بعد معلم مي تواند محتواي تازه اي را درباره همان موضوع به صورت يك سخنراني كوتاه با توضيحات كافي ارائه دهد و از دانش آموزان بخواهد همان چرخه را در مورد پردازش اطلاعات جديد به كار گيرند.هفته بعد معلم از دانش آموزان مي خواهد درباره آن موضوع اطلاعاتي را از منابع اينترنتي جمع كنند و سپس يك بار ديگر وارد چرخه ثبت، مقايسه و اصلاح شوند.

دانش آموزان بعد از تمرين چند چرخه، آماده رفتن به مرحله بعد مي شوند.

ادامه دارد...


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون