جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3076- تاریخ : 1393/03/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

 آموزشي 

يك تجربه آموزشي....

نمره مشكلات

رشد معلم

قسمت سوم - پاياني

آن دانش آموز درخانواده اي زندگي مي كرد كه بر اثر اختلافات شديد پدر و مادر و جدايي آن ها،مجبور به ترك خانه خود و زندگي با پدر بزرگ و مادر بزرگ شده بود خلاصه مشكلات زيادي در اين باره بر او تحميل شده بود كه خارج از توانش بود در نهايت هم در كمال نااميدي دست از دنيا شسته و چاره را در خودكشي ديده بود.

آن زمان بود كه متوجه شدم سال ها پيش معلم دوران ابتدايي من نيز چون از مشكلات او خبردار شده بود مي خواست با ارفاق نمره و دلجويي هاي ديگر،كمكي به او بكند و همين رفتار معلم مورد اعتراض و رنجش دانش آموز ديگر بود.حال پس از شنيدن سرگذشت آن دانش آموز مدام دچار عذاب وجدان مي شود و گاهي اوقات كابوس مي بينم من كه روزي خود را فاتح ميدان گرفتن حق مي دانستم حال با عذاب وجدان شديدي دست و پنجه نرم مي كنم و نمي دانم مابقي عمر خويش را چگونه با اين حالات روحي سپري كنم.دانش آموز وقتي به اين مرحله رسيد هق هق گريه امانش نداد.وقتي در آن سكوت سنگين به كلاس چشم گرداندم ديدم تك تك شاگردانم گريه مي كنند.چند لحظه بعد،دانش آموزام ادامه داد:خانم،حالا از شما چند سوال دارم .اميدوارم با جواب هاي شما كمي آرام بگيرم و بتوانم خودم را به خاطر بدرفتاري آن روزم ببخشم:- آيا معلمان بايد به مشكلات دانش آموزان نمره بدهند يا به تلاش ها و فعاليت هايشان؟

- آيا معلمان مي دانند كه حرف ها و رفتارهاشان بر زندگي شاگردانشان تاثير ماندگار دارد؟

- آيا معلمان نمي توانند طور ديگري به اين گونه دانش آموزان كمك كنند؟


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون