جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3044- تاریخ : 1393/02/08 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)

  قلم معلم 

خواندن تجسسي

روش جست و جو و پژوهش براي يادگيري ودرك عميق تر

قسمت ششم

سوال كردن بعد از مطالعه

دانش آموزان بعد از خواندن مطلب با طرح سوال مي توانند ميزان فهم خودر را از مطلب ارزشيابي كنند؛ سوالاتي مانند اينكه:

اگر درون آب به جاي ميخ داغ، ميخ سردي بيندازيم، چه اتفاقي مي افتد؟دو جسم را در نظر بگيريد و جنبش مولوكولي آن ها را با هم مقايسه كنيد چه نتيجه اي مي گيريد؟

چرا انسان به دوست نياز دارد؟ هرشخصي در انتخاب دوست لازم است چه نكاتي را در نظر بگيرد؟

منظور از «دشمن دانا به از دوست نادان» چيست؟

اگر سوالاتي كه آن ها طرح مي كنند با روش تجسس و پژوهش موضوع علمي مورد مطالعه هماهنگي داشته باشد،ميزان فهم آن ها را ارزشيابي مي كند، يادگيري آن ها را به سطح عمل در مي آورد و سبب ايجاد نظر انتقادي در آن ها نسبت به مطالب مي شود.

روش مطالعه تجسسي را به عنوان روشي آموزشي به كار ببريد و از دانش آموزان بخواهيد با هم كلاسي هاي خود از طريق طرح سوال، مطالبي را كه خوانده اند، مورد بحث قرار دهند.

سعي كنند مطالب را به صورت سوال طرح كنند، نه اينكه آنچه را كه خوانده اند نقل قول كنند.از يكديگر سوالاتي بپرسند كه سرانجام آن ها را به مطالبي كه آموخته اند هدايت كند.

اين كار به نوعي خلاقيت و انعطاف پذيري نياز دارد اين روش به شما نشان خواهد داد كه دانش آموزان شما آنچه را كه خوانده اند به درستي درك كرده اند يا نه.

منبع : رشدآموزش متوسطه

ادامه دارد...


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون