جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2753- تاریخ : 1392/01/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)

 كاغذ اخبـار 

هوشمندسازي مدارس استثنايي با اولويت مناطق محروم

در سال تحصيلي جاري هوشمندسازي مدارس استثنايي به طور جدي در دستور کار قرار گرفت و درصد زيادي از مدارس استثنايي با اولويت مناطق محروم هوشمند شدند.به گزارش پانا، در سال هاي اخير تحولات قابل ملاحظه اي در رويکردها و رويه هاي نظام آموزشي در سراسر کشور به وجود آمده است.

آموزش و پرورش يا تعليم و تربيت داراي مفهوم و کاربرد گسترده و پيچيده اي است.بايد درنظر داشت که «آموزش و پرورش»منحصر به افراد، زمان، مکان، يا عمل خاصي نيست.يعني به طور مشخص «آموزش و پرورش»منحصر به مدرسه، کودکان، يا آموزش دروس خاصي نيست، بلکه «آموزش و پرورش»بايد براي همه در هر زمان و مکاني فراهم باشد.

در اين ميان ميزان توجه به دانش آموزان استثنايي، يکي از معيارها و ويژگي هاي ارزيابي نظام هاي آموزشي در سراسر جهان شناخته شده است.وزارت آموزش و پرورش کشور ما نيز در سالهاي اخير، به امر تحصيل دانش آموزان استثنايي توجه ويژه اي داشته و اقدامات موثري را در راستاي بهبود و توسعه کمي و کيفي وضعيت آموزشي اين دانش آموزان به مرحله اجرا در آورده است.

البته نبايد فراموش کرد که علي رغم آنکه اقدامات تحولي و مفيدي در اين زمينه صورت گرفته است، هنوز تا رسيدن به حد مطلوب به گونه اي که تمام کودکان استثنايي بتوانند با توجه به استعدادها، توانايي ها و محدوديت هاي خود از حقوق آموزشي و پرورشي بهره مند شوند، فاصله وجود دارد و لازم است با پيش بيني و اجراي برنامه ها و طرح هاي اثربخش گام هاي بيشتري در جهت رفاه تحصيلي دانش آموزان استثنايي برداشته شود.

*توسعه کمي و کيفي مراکز آموزشي و توانبخشي

بهره برداري از 250 مرکز آموزشي ويژه دانش آموزان استثنايي تا پايان برنامه پنجم توسعه

براساس اين گزارش، در حال حاضر تعداد 112 هزار دانش آموز استثنايي تحت پوشش تحصيلي آموزش و پرورش هستند که 82 هزار نفر از اين تعداد در آموزش و پرورش استثنايي و 30 هزار نفر نيز در مدارس عادي به صورت تلفيقي و فراگير مشغول به تحصيل اند."نامدار عبداللهيان"رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور در گفت و گو با پانا و با اشاره به توسعه کمي مراکز آموزشي دانش آموزان استثنايي اظهار کرد:در حال حاضر 1500 مرکز آموزشگاه مستقل و حدود 370 آموزشگاه به صورت ضميمه مدارس عادي در خدمت به دانش آموزان استثنايي کشورمان فعاليت دارند.وي ادامه داد:توسعه مراکز آموزشي و توانبخشي و همچنين کيفييت بخشي به اين مراکز، از جمله وظايف و تکاليفي است که در برنامه پنجم توسعه بصورت اختصاصي بر عهده سازمان آموزش و پرورش استثنايي گذاشته شده است.

*تقويت کمي و کيفي مراکز اختلالات يادگيري

مراکز اختلالات يادگيري، مراکزي علمي و تخصصي هستند که با اخذ مجوز از سوي سازمان آموزش و پرورش استثنايي، در زمينه شناسايي، تشخيص و آموزش و توانبخشي آن دسته از دانش آموزان مدارس عادي که در يک درس خاص از قبيل رياضي، املاء و نوشتن، خواندن و ...مشکلاتي دارند، فعاليت مي کنند.يکي از برنامه هاي محوري انجام شده سازمان آموزش و پرورش استثنايي در سال اخير، بحث تقويت کيفي مراکز اختلالات يادگيري بوده است، هم از نظر نيروي انساني و هم از نظر تجهيزاتي که براي شناسايي مشکلات ويژه يادگيري دانش آموزان مورد استفاده قرار مي گيرد.

*هوشمندسازي مدارس استثنايي با اولويت مناطق محروم

به صراحت بايد گفت که اگر هوشمند سازي براي مدارس عادي يک نياز است، براي مدارس استثنايي يک ضرورت و اضطرار محسوب مي شود.چون دانش آموزان استثنايي از بعضي حواس محروم اند و دچار برخي نواقص جسمي و ظاهري هستند، لذا هوشمند سازي مدارس باعث تسهيل فرآيند ياددهي و يادگيري اين دانش آموزان مي شود و دانش آموزان با کيفيت بهتري آموزش مي بينند. وجيه الله پرويزي رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران در گفت و گو با پانا در خصوص هوشمند سازي مدارس استثنايي گفت:در سال تحصيلي 92-91 حداقل يک کلاس در تمامي مدارس استثنايي شهر تهران به امکانات هوشمند و فناوري هاي نوين مجهز شدند.


سند برنامه درسي ملي فردا در سازمان پژوهش رونمايي مي‌شود

معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش امروز از سند برنامه درسي ملي در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي رونمايي مي‌کند.به گزارش پانا، محي الدين بهرام محمديان، معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي امروز 27 فروردين ماه از سند برنامه درسي ملي رونمايي خواهد کرد.

سند برنامه درسي ملي به عنوان نقشه راه تهيه و تاليف کتب درسي و همچنين سياست گذاري‌هاي تغيير برنامه‌هاي درسي دانش آموزان است که در اواخر سال گذشته به امضاي رئيس جمهور رسيد.

اين سند در ذيل سند تحول بنيادين آموزش و پرورش که در آذرماه سال 1390 رونمايي شد تهيه و پس از تصويب در شوراي عالي آموزش و پرورش و همچنين تاييد رئيس جمهور به وزارت آموزش و پرورش جهت اجرا ابلاغ شد.با توجه به برنامه ريزي در خصوص تغييرات کتب درسي، هرگونه تغييري در کتاب هاي درسي بر مبناي سند برنامه درسي ملي انجام مي شود.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون