جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2676- تاریخ : 1391/10/03 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)

 اخبـــــــــار 

رييس موزه‌ي حمام علي‌قلي آقا:

کمتر نشانه‌اي از فرهنگ ايراني در معماري ما ديده مي‌شود

رييس موزه‌ي حمام علي‌قلي آقا گفت: معماري ما در گذشته، نشانه‌اي از فرهنگ ايراني داشت، اما متأسفانه امروز کمتر نشانه‌اي از فرهنگ ايراني در معماري ما ديده مي‌شود.محمدعلي صرامي در گفت‌وگو با (ايسنا) در اصفهان، با اشاره به برگزاري نشست فرهنگ و معماري با موضوع «معماري به مثابه کالاي فرهنگي امروز»، اظهار کرد: اکنون که معماري تبلوري از فرهنگ يک جامعه است، اين سلسله نشست‌ها با موضوع فرهنگ و معماري به بررسي نقش فرهنگ در معماري مي‌پردازند.

او با اشاره به معرفي اصفهان به‌عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي، ادامه داد: در اين نشست‌ها به‌دنبال معرفي معماري به سبک ايراني - اسلامي هستيم که بتواند معرف فرهنگ ما باشد.

صرامي به چالش‌هاي معماري ميان دو موضوع زيبايي‌شناسي و مباحث انساني از يک طرف و مباحث اقتصادي کارفرما در طرف ديگر اشاره و بيان کرد: در اين جلسه به اين پرسش پاسخ داده شد که معمار چگونه مي‌تواند به مباحث عميق زيبايي‌شناسي در عين حصول رضايت خاطر کارفرما در حوزه‌هاي اقتصادي بپردازد. معمار بايد به‌گونه‌اي کارفرما را راضي نگه دارد که مانعي براي تحقق نيافتن ايده‌هاي فرهنگي او نشود.او از همکاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان و دانشکده‌ي فني مهاجر در اين سلسله نشست‌ها خبر دارد و اظهار اميدواري کرد اين جلسات بتوانند در استفاده از معماري متناسب با فرهنگ ايراني - اسلامي موفق باشند.


تابلوي معرق شب يلدا اثر کيومرث صياد رونمايي شد

تابلوي نفيس معرق شب يلدا اثر استاد کيومرث صياد همزمان با طولاني ترين شب سال پنجشنبه شب درمرکز همايش هاي بين المللي کيش رونمايي شد.به گزارش ايرنا، دراين آيين مديرعامل سازمان منطقه آزاد کيش، معاونان و جمعي ازهنرمندان کيش که همزمان شب يلدا بود، حضور داشتند.ساخت تابلوي معرق "شب يلدا" اثر استاد کيومرث صياد از خرداد لغايت مهر ماه سال جاري به طول انجاميد.اين اثر بر گرفته از نقاشي مرحوم استاد محمد حميدي يکي از نقاشان معروف سبک قهوه خانه اي ايران است که داراي 100سانتي متر طول و70 متر عرض است.اين تابلو تمام چوب بوده و در ساخت آن از چوب هاي طبيعي استفاده شده و هيچگونه رنگي در آن به کار نرفته و هيچ خطي نيز از طريق قلم بر روي آن کشيده نشده است.

همچنين در ساخت اين اثر هنري، چوب هاي مختلفي شامل چوب گردو، پرتغال ، عناب، ممرز، کراد، سنجد، توت، گلابي، شمشاد، چنار و... استفاده شده است.ساخت تابلو معرق شب يلدا با هدف حمايت از نقاشي قهوه خانه اي به عنوان نقاشي سبک ايراني، نشان دادن محفل صميمي خانواده ايراني درسنوات گذشته و همچنين معرفي هنر معرق، که هنر اصيل ايراني مي باشد انجام شده است.در نمايشگاه دائمي استاد کيومرث صياد 20 اثر معرق وي به نمايش گذاشته شده است که براي اجراي طراحي وساخت اين آثار، اين استاد 17 سال وقت صرف کرده است .


در گفت و گو با فارس عنوان شد

مرتضي دره باغي، نقاشي هاي سه متري خود را به مسقط مي برد

مرتضي دره باغي از برپايي نمايشگاهي از تازه ترين آثارش خبر داد که ارديبهشت و خرداد سال آينده در مسقط عمان برگزار
مي شود.مرتضي دره باغي هنرمند نقاش در گفت وگو با فارس با اعلام اين خبر گفت: در بهار سال 92 نمايشگاهي انفرادي از آثارم را در مسقط عمان برپا خواهم کرد که شامل 20 تابلو بزرگ در ابعاد حدود 2 متر در 3 متر است.

او درباره فضاي آثار تازه اش توضيح داد: اين آثار نيز در ادامه کارهاي قبلي من است که فضاي آبستره و فيگوراتيو دارد.

او درباره آثار فيگوراتيو که در سال هاي اخير به گرايش بسياري از نقاشان جوان تبديل شده است توضيح داد: وقتي يک سبک هنري در هر دوره اي شکل مي گيرد، پيامدهاي خودش را هم دارد، زماني که فضاي آبستره حضور خودش را در بين هنرمندان بيشتر نشان داد، اوايل دهه 70 بود که هر دانشجوي نقاشي از اين فضا در آثارش استفاده مي کرد و براي ريخت و پاش هاي رنگي روي تابلوهايش ادعا مي کرد که اين حس من است. ولي اين احساس بايد در قالب ساختار و چارچوبي قرار بگيرد. به هر حال آثار آبستره اين مشکلات را هم داشت و نمي شد تشخيص داد هنري واقعي است و برآمده از حس درون هنرمند است که با فرم و محتوا آن را بيان مي کند يا خير. اما آثار فيگوراتيو بايد از ساختار آکادميک برخوردار باشد و نوعي بازنگري است در آن چه پيشينه آن را داشته ايم.

وي افزود:فيگوراتيو، فضايي است که با در نظر گرفتن مسائل دروني هنرمند و فضاي سياسي، اجتماعي و ... باب شده و هنرمندان جوان آن را تجربه مي کنند.زماني دانشجويي ما اغلب به آبستره گرايش داشتند و حالا اين گرايش به سمت آثار فيگوراتيو بيشتر شده است.دره باغي که به تازگي دو اثر خود را در آرتفر ابوظبي به فروش رسانده است درباره اين آرتفرها هم گفت: آرتفر ابوظبي هر دو سال يک بار برگزار مي شود که در آخرين آرتفر دو تابلوي من فروخته شد.وي افزود:آرتفرها قسمتي از درآمدزايي هنر است و براي اين به وجود آمده اند تا گالري داران آثار هنرمندان را در آن جا عرضه کنند، خريداران آثار هنري نيز آرتفرهاي معروف دنيا را مي شناسند و در سال هاي اخير نيز با رشد هنر در امارات متحده عربي، آرتفرهاي ابوظبي و دوبي نيز تشکيل شده است که من با اين دو آرتفر از طريق گالري هاي ابوظبي و دوبي کار مي کنم.دره باغي درباره خريداران آثارش هم گفت:خريداران آثار من ايراني ها نيستند چرا که ايراني ها در اين آرتفرها حضور ندارند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون