جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2628- تاریخ : 1391/08/01 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)

 قـلـم معـلــم 

راه‌هاي تقويت احترام به قوانين با مشاركت دانش‌آموزان

بهروزانصاري؛ دبيرمدرسه نمونه شهيدفهميده اراك

قسمت هفتم

از كل دانش آموزان نظرخواهي كرديم. اگر در موردي به توضيح نيازبود، نماينده هرگروه توضيح مي داد تا ديگران متقاعدشوند. هرموردي اكثريت به آن رأي مي داد، به صورت يك قانون تصويب و ثبت مي شد. اگر هم مخالفت مي‌كردند، مي بايد دلايل خود را مي گفتند.

در نهايت موارد تصويبي و مورد توافق پس از امضاي همه دانش آموزان كلاس، تايپ و در گوشه كلاس نصب شد. تذكردادم كه اين قوانين را خود تصويب كرده ايد و اميدوارم به آن پاي‌بند باشيد و آن را به كارببنديد. اكثريت دانش‌آموزان احساس رضايت مي‌كردند.

اجراي طرح جديد و نظارت بر آن

از راه حل هايي كه به دست آوردم، بعضي ها هزينه‌بر بودند، اجراي بعضي مشكل بود، بعضي اثربخشي چنداني نداشتند و بعضي راه حل ها هم دانش آموزان خاصي را مخاطب قرارمي دادند.

تصميم گرفتم از تجربيات همكاران و اولياء استفاده كنم و راه حل ابتكاري خودم را با تلفيقي از ساير راه حل ها به
اجرا درآورم.

ابتدا اهميت موضوع را براي دانش آموزان به صورت شفاهي توضيح دادم و گفتم من نمي خواهم به صورت تئوري نظم را در درس اجتماعي حفظ كنند، بلكه دوست دارم عملا نظم و مقررات را انجام دهند و به آن پاي‌بند باشند.

ضمنا رعايت نظم فقط در مدرسه نباشد، بلكه در خانه و جامعه نيز آن را رعايت كنند (البته براي اطلاع از عملكرد دانش‌آموز در خارج از مدرسه، فرمي تهيه كردم كه قرارشد خانواده آن را تأييد كنند).

ادامه دارد...

برگرفته از رشد آموزش اجتماعي تابستان 91


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون