جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2511- تاریخ : 1391/03/07 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

 قـلـم معـلــم 

خودتنظيمي در يادگيري زبان انگليسي

نويسندگان:

فرهاد دردي نژاد، استاديار زبان انگليسي دانشگاه تربيت دبير شهيدرجايي

عبدالوهاب آقاصفي بروجني، دانشجوي كارشناسي ارشد آموزش زبان انگليسي و دبير زبان انگليسي

قسمت سوم

اما چه چيزي باعث مي شود اين دو گروه از زبان آموزان اين قدر متفاوت باشند؟ در مورد اين موضوع توضيحات و دلايل زيادي وجوددارد. از آن جمله مي توان به عوامل انگيزشي، شخصيتي، خانوادگي، محيطي و يا حتي نوع تعامل معلمان به عنوان يكي از عوامل مؤثر در فرآيند ياددهي-يادگيري اشاره كرد. يكي ديگر از عللي كه براي اين موضوع مي توان ذكركرد، مقوله نسبتا جديد «خودتنظيمي تحصيلي» است كه در حوزه روانشناسي شناختي-اجتماعي و به تبع آن تعليم و تربيت مطرح شود.

همانطور كه مي دانيد يكي از اهداف اصلي هر نظام آموزشي كه مورد تأييد و تأكيد صاحب نظران اين حوزه(نظير كارل راجرز، 1983 ؛ كريستوفر وينچ، 1999) قرارگرفته، پرورش مهارتهاي يادگيري مادام العمر است. يكي از راه‌هاي رسيدن به اين هدف، در كنار توجه به ساير عوامل شناختي، عاطفي و انگيزشي، تربيت يادگيرندگاني «خودنظم جو» است؛ يادگيرندگاني كه بتوانند براي خود اهدافي را تعيين كنند، براي رسيدن به اين اهداف طرح ريزي كنند، از ابزارها و راهبردهاي متناسب بهره بگيرند، خود را مورد ارزيابي و سنجش قراردهند و در نهايت از بازخوردها در مورد كارشان استقبال كنند و اصلاحات لازم را در موارد بعدي انجام دهند.

ادامه دارد...


منبع: برگرفته از رشد آموزش زبان دوره 26 تابستان 91


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون