جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2494- تاریخ : 1391/02/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

 ويژه 

بمناسبت سالگرد تولد جبار باغچه بان

19 ارديبهشت را روز ملي تئاتر کودک ايران بناميم!

قسمت سوم - پاياني

اينک پيشنهاد من به مرکز ملي اسيتيج ايران، شوراي کتاب کودک، انجمن نويسندگان کودکان و نوجوانان، انجمن تئاتر کودک و نوجوان و ديگر نهادها و مراکز در پيوند با تئاتر و ادبيات نمايشي کودک و نوجوان ايران اين است که براي گراميداشت و پاسداشت خدمات و بنيان‌گذاري تئاتر کودک از سوي جبار باغچه‌بان، روز 19 ارديبهشت را روز ملي تئاتر کودک ايران بشناسند و هر ساله اين روز را گرامي بدارند و مراسم و جشنواره‌هاي ويژه‌اي برگزار کنند، بهترين‌هاي تئاتر و ادبيات نمايشي کودک و نوجوان برگزيده شوند و ... .

* کتاب «با پيش‌گامان ادبيات نمايشي کودک ايران» چه دوره زماني را پوشش مي دهد؟

اين تأليف به بررسي، تحليل و ارائه فعاليت‌ها و آثار پيش‌گامان و رهروان ادبيات نمايشي کودک و نوجوان ايران از آغاز تا دهه شصت مي‌پردازد. جلد نخست اين مجموعه درباره‌ي جبار عسگرزاده (باغچه‌بان) به عنوان پدر و پيش‌گام تئاتر و ادبيات نمايشي کودک ايران است. در اين کتاب از دريچه ادبيات نمايشي و تئاتر کودک، به بررسي و شناخت زندگي و آثار باغچه‌بان پرداخته مي‌شود. جلد دوم و سوم اين مجموعه به بررسي، تحليل و ارائه فعاليت‌ها و آثار علي‌نقي وزيري و مسعود فرزاد از ديگر پيشگامان تئاتر و ادبيات نمايشي کودک در ايران مي‌پردازد.

* در همين زمينه چه کارهاي ديگري را در دست انجام داريد؟

يکي از دل‌مشغولي‌ها و پژوهش‌هاي من از سال 1368 تاکنون، فيش‌نويسي کتاب‌ها، مقاله‌ها، پايان‌نامه‌ها و ... است که در گستره مسايل نظري و تئوريک ادبيات و هنر کودکان و نوجوانان تأليف و ترجمه شده است. تاکنون به دلايل گوناگوني نخواسته‌ام که اين کتاب‌شناسي و مقاله‌شناسي را براي چاپ و انتشار تدوين کنم، اما يکي از بخش‌هاي اين فيش‌برداري‌ها، کتاب‌شناسي نمايشنامه‌هايي است که براي کودکان و نوجوانان از آغاز تا کنون چاپ و منتشر شده است. به سبب نبود مأخذي مستند و علمي در اين گستره ادبي، اين بخش را تدوين و آماده براي انتشار کرده‌ام، و آن را "فرهنگ ادبيات نمايشي کودک و نوجوان ايران" ناميده‌ام.

اين فرهنگ با 2000 مدخل که بازه زماني 1307 تا پايان 1390 را دربر مي‌گيرد، بر پايه نمايشنامه‌هايي تدوين شده که براي گروه‌هاي سني خردسال، کودک و نوجوان در کتاب‌ها، نشريه‌ها و پايان‌نامه‌ها آمده است. اميدوارم اين «فرهنگ» مرجعي مطمئن و علمي براي پژوهشگران، استادان، نمايشنامه‌نويسان، مربيان، آموزگاران، دبيران، دانش‌آموزان و ديگر مخاطبان تئاتر و ادبيات نمايشي خردسال، کودک و نوجوان ايران باشد.طرح ديگري که در زمينه ادبيات نمايشي کودک و نوجوان دارم و براي نخستين بار است که در اين گستره ادبي در ايران انجام مي‌شود، تدوين، ويرايش و آماده‌سازي مجموعه آثار فعالان و نمايشنامه‌نويسان تئاتر کودک و نوجوان ايران از دهه شصت تاکنون است. هدف اين طرح، اين است که خواننده و پژوهشگر افزون بر داشتن اين آثار، بتواند به تحولات نوشتاري نويسنده نيز دسترسي داشته باشد. اين طرح کامل کننده مجموعه کتاب‌هاي "با پيش‌گامان ادبيات نمايشي کودک ايران" است. در مجموعه "با پيش‌گامان ..." با نگاهي تاريخي به بررسي و ارائه آثار پيش‌گامان اين گستره ادبي ‌پرداخته‌ مي‌شود و در اين مجموعه، به تدوين و ارائه مجموعه آثار معاصران ادبيات نمايشي کودکان و نوجوانان توجه مي‌شود.

اجراي اين دو طرح مي‌تواند گنجينه گران‌بهاي يکصد ساله تئاتر کودک را بازتاب دهد و افزون بر بهره‌گيري مربيان، آموزگاران و ديگر دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان تئاتر کودک و نوجوان، مأخذي شود در دستان پژوهشگران، دانشجويان و استادان محترم تئاتر کودک و نوجوان ايران زمين.

طرح «مجموعه نمايشنامه‌هاي يک نويسنده فعال ادبيات نمايشي کودک و نوجوان» را از سال 1387 با تدوين و ويرايش مجموعه آثار سي ساله آقاي حميد قلعه‌اي - از فعالان و صاحب قلمان بنام تئاتر دانش‌آموزي و کودک و نوجوان ايران - آغاز کردم.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون