جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2435- تاریخ : 1390/11/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

 ميرشجاعي در گفتگو با مهر:
 شخصيت‌هاي منفي نبايد در انيميشن زشت طراحي شوند 

طراح شخصيت‌هاي پويانمايي با تاکيد بر الزام رعايت اصول زيبايي‌شنايي در آثار پويانمايي گفت: حتي يک شخصيت منفي هم مي‌تواند زيبايي بصري خود را داشته و اصول زيبايي شناسي در آن رعايت شده باشد.

به گزارش مهر، سيّد ارشاد ميرشجاعي فارغ التحصيل رشته ارتباط تصويري، مدرس دانشگاه و کارگردان هنري و ناظر کيفي پروژه‌هاي انيميشن مرکز پويانمايي صبا است. تصويرگري کتاب کودک، تدريس در دانشکده صدا و سيما و عضويت رسمي در آسيفاي ايران و بين الملل نيز در کارنامه او به چشم مي‌خورد.حرفه اصلي او طراحي شخصيت‌ در مجموعه‌هاي پويانمايي است که از آن جمله مي‌توان به طراحي شخصيت، لي آوت، استوري بورد، فضا و آکساسوار در مجموعه‌هاي گوناگوني چون "قصه‌هاي مثنوي"، "پا به پاي آفتاب"، "رستم و اسفنديار"، "مقتل خواني"، "سامي و دوستان"، "سفر به سرزمين دور"، "صورتگر" "آرش و ملوچ"، "ماجراهاي اميرعلي"، "طنزهاي طلايي"، "افسانه کوشيار"، "بوستان سعدي"، "پيامبر اسلام"، "وقت ديدار"، "قصه هاي شيرين"، "دوستان صبا" و "هديه" اشاره کرد.

* خبرگزاري مهر، گروه فرهنگ و هنر: زماني که مي‌خواهيد شخصيتي کارتوني را طراحي کنيد، نظر کودکاني که مخاطب کارهايتان هستند را هم مي‌پرسيد؟

سيدارشاد ميرشجاعي:‌ بله هميشه، حتي از مراحل ابتدايي کار يعني اتودهاي اوليه و پيش طرح‌ها از بچه‌ها سئوال مي‌کنم. به دليل آنکه در نهايت قرار است براي آنها کاري انجام دهيم و در حقيقت به نوعي آنها صاحبان اصلي کار هستند. شايد باورتان نشود که مشورت و نظرخواهي از کودکان براي من هميشه از اهميت بسيار بالايي برخوردار بوده و به آن به عنوان يک وظيفه کاري و يک اصل در حرفه‌ام نگاه کرده‌ام.

*به طور کلي طراحي شخصيت‎هاي انيميشن چقدر زمانبر است و چه مراحلي را طي مي‎کند؟

- طراحي شخصيت در يک کار انيميشن، بعد از داشتن يک فيلمنامه خوب، اصلي‌ترين و مهم‌ترين بخش يک کار محسوب مي‌شود و در جذب مخاطب و بيننده بسيار مؤثر است. البته اگر جذابيت و اصول زيبايي شناسي در طراحي شخصيت‌ها لحاظ شود.

چرا که به نظر من در طراحي شخصيت‌هاي بد و منفي يک کار انيميشن نيز، حتما بايد اصول زيبايي شناسي رعايت شود و اين بدين معنا است که لزوما شخصيت‌هاي بد و منفي نبايد شخصيت‌هاي زشت و کريهي باشند تا مخاطب بتواند آن‌ها را در طول داستان تحمل و توسط آن‌ها يک انيميشن را تا پايان دنبال کند.

* يعني اين اصول را هميشه و در طراحي تمام کاراکترها رعايت مي‌کنيد؟

- بله به اعتقاد من يک شخصيت منفي حتي مي‌تواند زيبايي بصري خود را داشته و اصول زيباي شناسي در آن رعايت شده باشد. به نظر من در يک اثر انيميشن اولين عنصري که حتي قبل از تاثير جذابيت فيلمنامه در جلب مخاطب، بيننده را جذب مي‌کند و نگه مي‌دارد تا کم کم در جريان داستان قرار گرفته و قصه را دنبال کند ، جذابيت شخصيت‌هاي آن اثر است. البته مواردي مانند طراحي فضا و گرافيک کار از لحاظ فرم و رنگ نيز در اين موضوع دخيل هستند.

در خصوص پرداختن به اين موضوع که خلق يک شخصيت چقدر زمان مي‌برد، بايد بگويم که اين موضوع به خيلي چيزها بستگي دارد که همگي در زماني که طراح براي خلق يک شخصيت صرف مي‌شود موثر هستند. به عنوان مثال: براي طراحي شخصيت‌هاي يک اثر تاريخي، ابتدا طراح شخصيت بايد اطلا عات خود را از لحاظ بصري در آن دوره تاريخي کامل سازد.

براي خلق شخصيت‌هاي يک اثر تاريخي، طراح بايد قبل از طراحي شخصيت‌ها مواردي چون خصوصيات فيزيکي چهره مردم آن دوره از تاريخ، شناخت فيزيک آناتومي و اندام مردم آن روزگار، نوع پوشش مردم در آن زمان و شناخت پوشش در مشاغل دوره مدنظر و ... را در نظر گرفته و به آن آگاه باشد. در اين زمينه وجود تحقيقاتي از اين نوع براي اين قبيل کارها بسيار لازم بوده و زمان خود را احتياج دارد.

طيّ تجربه‌اي که من در اين عرصه داشته‌ام شخصيت‌هايي بودند که براي خلق آنها يک روزه به نتيجه رسيده و بعضي وقت‌ها براي خلق يک شخصيت بيشتر از يک هفته زمان صرف آن کرده‌ام. ولي در کل به صورت ميانگين و خيلي کلي مي‌توان گفت که در کارهاي روتين تلوزيوني در هر سه روز مي‌توان طراحي دو شخصيت را به اتمام رساند.

* خلق يک شخصيت انيميشني چه مراحلي را طي مي‌کند؟

نخستين چيزي که مهم‌ است مطالعه و شناخت لازم از خصوصيات آن شخصيت است. مثل نقش آن شخصيت در داستان، مثبت و يا منفي بودن او، شغل و پيشه‌اش، سن و سال و چاق و يا لاغر بودن. در بعضي از مواقع طراح بايد براي خلق شخصيت به مورد عيني و موجود در طبيعت مراجعه کرده و پس از مطالعه و بررسي لازم، به خلق يک شخصيت اقدام کند مثل شخصيت حيوان‌ها.بعد از آن بايد اتود اوليّه و کلّي از شخصيّت زده شود. پس از رسيدن به شناخت کافي و اطلاعات لازم از يک شخصيّت است که طراح شروع به اتود زدن کرده و پيش طرح‌هايي که در ذهن او نقش بسته را پياده سازي مي‌کند. در اين صورت ما امکان داشتن تعداد مختلفي طرح از يک شخصيّت براي انتخاب داريم.

گفتگو: مريم عرفانيان


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
کارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
کانون