جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2364- تاریخ : 1390/08/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

 داستاني نويسي 

فصل بيست دوم:زبان

زبان بايد ساده و صميمي جذاب و اثر گذار باشد .با آگاهي از اين موضوع که اصولا برخي واژه ها آرام و ساکنند و برخي پر انرژي و پويا.و اينکه هر شخصيت با زبان خود در داستان به ايفاي نقش مي پردازد با يد از ضرفيتهاي زباني خاصي که اشاره شد و قالبا در واژه ها نهفته است بارعاطفي ومعنايي مناسب را به عنوان يک نويسنده درک واستخراج نمود.اگر چه نويسنده موفقي چون جيمز جويس مشکلترين نثرها را در ادبيات غرب دارا است که نمونه هاي آن در آثار شاعران سمبوليستي و سورئاليستي فرانسه ديده مي شود.

خيلي ها فاکنر و پروست را نيز به سخت نويسي مي شناسند که اين به دليل جملات طولاني زاويه ديد اول شخص و مونولوگ گويي ها ي آنهاست. از بين رمانها مادام بواري اثر فلوبر نمونه اي از زبان ايجاز در داستان نويسي است.

از نويسنده هاي قديمي و البته معاصر ايران جلال آل احمد به کوتاه نويسي و ساده نويسي مشهور است و در ادبيات کلاسيک آثار بيهقي.يکي از نکات جالب در نوشتن اينست که زبان را مي توان با قابليت اجرايي آن نشان داد مثلا باااان را اينگونه نوشت.در مورد اصوات هم همين شيوه ميسر است آوردن واژه هايي مثل خش خش، تق تق و...

1.چند متن داستاني مختلف را انتخاب کرده و به لحاظ زباني آنها را با هم قياس نماييد.

2.کلماتي که قابليت اجرا شدن با حروف را دارند و نيز اصوات گوناگون را يافته و در دو ستون مجزا بنويسيد.

re.ra466fa@yahoo.com>>رضوان رهنما فر


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون