جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2364- تاریخ : 1390/08/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

 گــوناگــون  

چقدر با آداب اجتماعي آشنايي داريد؟

قسمت چهارم - پاياني

اگر لقمه اي که در دهان مي گذاريد، مطابق ميلتان نبود، آن را از دهان خارج نکنيد و سعي کنيد آن را فرو ببريد.

انگشت ها را براي تميز کردن ليس نزنيد، بلکه آنها را با دستمال تميز کنيد. از خلال دندان هيچ وقت در حضور ديگران استفاده نکنيد. سعي کنيد از زبانتان براي تميز کردن دندان ها و دهان استفاده کنيد. نوشيدني تان را يک جرعه سر نکشيد، بلکه به دفعات و البته بي صدا آن را بنوشيد.

اگر خواستيد سرفه کنيد يا بيني تان را بگيريد، سرتان را به چپ يا راست در امتداد شانه تان بچرخانيد و با دستمال کاغذي يا دستمال جيبي صورت تان را بپوشانيد و به کارتان برسيد.

اگر خانمي با آقايي همراه است موقع سفارش غذا، نظرش را به آقا بگويد تا او دستور غذا بدهد.


در محيط کار چگونه باشيم؟

محققان معتقدند مهارت هاي انساني بيش از مهارت هاي فني و دانش در پيشرفت کاري افراد تأثير دارد. ظاهر هر شخص در
محيط هاي کاري اهميت زيادي دارد. بنابراين اگر کارمند هستيد رعايت استانداردهاي زير به شما کمک مي کند ظاهرتان با وضعيت کارتان هماهنگ باشد.

به بهداشت خود توجه نشان دهيد تا احيانا براي ارباب رجوع يا ديگر کارمندان ناخوشايند نباشيد.

لباس مناسب با محيط کار بپوشيد. اين يکي، جزو ضروريات است. چنانچه اداره اونيفورم خاصي ندارد بهتر است آقايان از کت و شلوارهاي مناسب محيط کار و پيراهن هايي با رنگ ملايم (سفيد، بژ يا آبي) استفاده کنند. پوشيدن پيراهن هاي تيره يا رنگ هاي تند و زننده ممنوع است. لباس کارمندان زن نيز از فرم مانتوهاي اداري خارج نشود. اصولا در محيط کار در مجموع تأکيد بر سادگي و ظاهر طبيعي کارمندان است.

يادتان باشد محل کار جاي صميميت برقرار کردن نيست. در محل کار گفت وگو به صميميت ترجيح داده مي شود. پس زندگي خصوصيتان را براي خودتان نگه داريد و مکالمه هايتان تا حد امکان کوتاه باشد. به همکارتان پشت نکنيد. زبان بدن (ايما و اشاره ها) شما مي تواند شخصيت تان را نشان دهد. اگر بخوبي با همکار خود برخورد نکنيد، اعلام کرده ايد هيچ علاقه اي به صحبت نداريد. اين کار به نوعي توهين است و مي تواند منجر به ايجاد احساسات و تفکرات منفي و حتي خصمانه ديگران نسبت به شما شود.

پشت سر کسي در محل کار غيبت نکنيد. به جاي صحبت کردن در مورد ديگران، سعي کنيد با احترام آنها را تحسين و تمجيد کنيد و اگر آنها هم همين کار را براي شما کردند، تشکر کردن را فراموش نکنيد. بعد از دعوا و مشاجره، پشيماني سودي نخواهد داشت، پس اگر گير رئيس يا ارباب رجوعي عصباني افتاديد، سعي کنيد خونسردي خود را حفظ کنيد و به حل مشکل بپردازيد. گفت وگوي مثبت و سازنده، استرس محيط کار را کاهش مي دهد و باعث مي شود همه احساس راحتي و خشنودي بيشتري کنند.

در شروع مکالمه با همکارانتان آرامش خود را حفظ کنيد و به خاطر داشته باشيد وقتي همکارانتان سرشان شلوغ است براي حرف زدن نزدشان نرويد.


منبع: ارم نيوز


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون