جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2343- تاریخ : 1390/07/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

 خطاها و شکست ها را به موقعيت جديد تبديل کنيد 

 
خطا يک فرصت با ارزش يادگيري در اختيار شما قرار مي دهد و بايد به عنوان خوني حياتي در رگهاي موفقيت به آن نگاه کرد همچنين بيشتر افراد از اين متنفرند که شکست خورده شناخته شوند و دوست دارند يک انسان موفق شناخته شوند. بسياري از بزرگترين افراد موفق از طريق همين ظاهراً شکست ها به اين موقعيت رسيده اند. موفقيت هميشه مديون شکست هاست. خطا اغلب نتيجه يک بدفهمي از چيزي است که وجود دارد و مورد توجه قرار نگرفته است و اين همان چيزي است که بعد از شکست افراد متوجه آن مي شوند.

بين يک شکست شرافتمندانه و يک شکست احمقانه تفاوت قائل شويد

ديويد پوتراک يکي از مديران شرکت چارلز اسکواب مي گويد. اين عقيده که بگوييم خطا و اشتباه خوب است خنده دار است. من نمي خواهم داخل شرکت به دنبال افرادي بگردم که اشتباه کرده اند و به آنها جايزه بدهم. ولي اينجا در شرکت اسکواب ما بين يک اشتباه احمقانه و يک خطاي شرفتمندانه تفاوت قائل هستيم.

چارلز اسکواب يک سري معيار براي تعريف يک خطاي شرافتمندانه دارد. خطاي شرافتمندانه زماني اتفاق مي?افتد که:

شما يک نقشه خوب داريد ومي?دانيد چه مي کنيد و به هر مرحله از کار به دقت انديشيده ايد و در همه کارها ديسيپلين مديريتي کافي بکار برده ايد و اگر به عقب برگرديد و به کارهايي که انجام داده ايد يک بازنگري داشته باشيد نتيجه اين باشد که همه کارها با با فکر و تدبير انجام شده است.

آيا شما براي روبرو شدن با خطاي احتمالي برنامه داشته ايد و آيا اين برنامه بايد اجرا مي?شده است.

لازم است که از خود بپرسيد و بدنبال آن باشيد که با آموختن از تجربه جديد قدرتمند تر و چالاکتر باشيد.

مؤسسه چارلز اسکواب اشتباهات و درسهايي را که از اين اشتباهات آموخته است به صورت مقاله منتشر کرده است. آنها همچنين يک تابلو از نوع آوري هايي که به شکست منتهي شده است به همراه يک نوار ويديويي براي راهنمايي کارمندان تهيه کرده اند. و هر سال در جشن noble failure رسماً به نمايش مي?گذارند. و افرادي که در مراسم شرکت دارند راه حل هاي ممکن را پيشنهاد مي دهند. سپس بهترين پيشنهاد ها انتخاب و سپس اصلاح مي?شود.

جلوگيري از شکست

شکست يک تصادف نيست بلکه نتيجه فعل و انفعالات داخلي يک سيستم است. که يک ساختار و يک ترتيب دارد. براي جلوگيري از شکست به يک موقعيت که در برابر آن قرار مي?گيريد بايد با تمام اجزاي آن بنگريد و تحليل کنيد که هر يک از اين اجزاء چگونه عمل مي?کنند آيا به نفع شما عمل مي?کنند يا به ضرر شما براي اين منظور مي توانيد از NLP استفاده کنيد که به شما مي?آموزد به صورت ناخودآگاه به همه چيز نگاه سيستماتيک پيدا کنيد.

اين موقعيت شامل افراد و يک ترتيب رخداد ، افکار ، احساسها ، اعمال و فعل انفعالات است. حتي خود شما هم جزء آن هستيد. پس بايد به همه اينها توجه کنيد همينکه متوجه شديد سيستم براي شما کار مي کند يا بر ضد شما اين ابزار را در اختيار داريد تا در آينده شرايط متفاوتي را بسازيد. پس مي?توانيد از اشتباه دوباره جلوگيري کنيد.

خطاها و شکست ها را به موقعيت جديد تبديل کنيد

براي بهره بردن از تجربه ها بايد هميشه آماده يادگيري باشيد. حتي زمانيکه بعضي از افراد ممکن است اشتباه شما را گوشزد کنند.

معمولاً افراد نسبت به شکست داراي ديد منفي هستند. و تمايل دارند از آن فرار کنند يک عکس العمل که فرصت با ارزش يادگيري را از بين مي?برد اما چطور ممکن است که يک شکست منجر به يک فرصت جديد شود؟ اين مسئله زماني جدي تر مي?شود که ندانيد چگونه مي?توان دانشي را که از يک خطا ناشي مي?شود را استخراج کنيد. براي شروع بايد بياموزيد که از خود سئوال کنيد البته بايد با خود رو راست باشيد و خود را گول نزنيد تا بتوانيد تجربه با ارزشي را که بدست آورده ايد در آينده استفاده کنيد.

کليد راه موفقيت بعد از شکست تغيير ديدگاه شماست خوشبينانه فکر کردن بيش از حد بدليل دور شدن از واقعيت سبب نتايج ناحوشانيدي شده است اما تحقيقات نشان داده است که ما مي?توانيم خوشحالتر و سالمتر زندگي کنيم و در زندگي موفق تر باشيم اگر بياموزيم که چگونه موقعيت هاي موجود در قلب مشکلات را شناسايي کنيم.

در اين زمان است که مسائل و مشکلات تبديل به موقعيت هايي براي مبارزه و مي?شوند مي?توان آنها را به يک موفقيت منتهي کرد.

چرا بعضي از شرکت ها شکست مي خورند

99 درصد از شرکت هايي که بوسيله افراد کم تجربه تاسيس و اداره شده اند در دو سه سال اول کار خود شکست خورده اند علت اين است که آنها چگونگي انجام کار را نمي دانند آنها کوچکترين تجربه اي نسبت به موفقيت شرکت و چگونگي مراحل آن ندارند.

ممکن است آنها ايده هايي براي توليد يک محصول داشته باشند ولي همه آن چيزي را که براي موفقيت لازم است نمي دانند.

يک مثال: مايکروسافت

همه ما با شرکت موفق مايکروسافت که عرضه کننده سيستم عامل ويندوز است را مي?شناسيم. بسياري از محصولات نرم افزاري مايکروسافت که منجر به شکست شد زمينه اي براي آموختن و ايجاد فرصتهاي جديد شد که تبديل به بزرگترين موفقيت هاي آن شرکت شد.

در زير به چند نمونه اشاره مي کنيم:

چندين سال بر روي پروژه بانکها ي اطلاعاتي اومگا کار شد که منجر به شکست تجاري محصول شد ولي نتيجه آن توليد بانک اطلاعاتي معروف Access بود.

ميليون ها دلار هزينه و ساعتهاي بيشمار وقت براي يک پروژه مشترک با IBM براي توليد يک سيستم عامل صرف شد و محصولي توليد نشد ولي اين تجربه منجر به توليد سيستم عامل ويندوز NT شد.

و يک پروژه نرم افزاري شکست خورده ديگر که در رقابت با Lotus 1-2-3 اجرا شده بود در پروژه بعدي منجر به توليد و توسعه نرم افزار معروف Excel شد که يکي ديگر از موفقيت هاي مايکروسافت را رقم زد.

تبيان زنجان


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون