جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2307- تاریخ : 1390/06/06 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران- (يکشنبه)

 قـلـم معـلــم 

چرا عده‌اي از مردم ايران، كمتر قرآن مي خوانند ؟

رضا نباتي - کارشناس قرآن دفتر برنامه ريزي و تأليف کتب درسي

قسمت هفتم

پيشنهادهاي زير تنها بخشي از راه کارهاي« ايجاد انس روزانه با قرآن کريم » است :

1- با تلاوت روزانه ي قرآن کريم، براي ديگران و به ويژه خانواده خود، الگوي خوبي باشيم. 2 -اگر معلم قرآن هستيم بيش ترين وقت کلاس مان را به تمرين مهارت خواندن قرآن کريم آن هم توسط همه ي قرآن آموزان اختصاص دهيم. زيرا بررسي ها نشان مي دهد خواندن قرآن به عنوان مهم ترين عامل ايجاد و تقويت مهارت روخواني و روان خواني، کمترين فعّاليت کلاسي را به خود اختصاص داده است. 3-ميثاق نامه ي تلاوت روزانه ي قرآن کريم را که قبلاً تهيه کرده ايم، همراه با شاگردان امضا کنيم و در جلسات بعدي از چگونگي و کيفيت اجراي آن پرسش کنيم. مسلماً اگر دانش آموزان اصرار ما را در اين امر ببينند خود را با نظر معلم تطبيق خواهند داد. 4-از آيات، احاديث، اشعار و جملات ادبي مناسب براي ايجاد انگيزه جهت انس روزانه با قرآن استفاده کنيم. 5- در برخي از آيات و عباراتي که خوانده مي شود تدبر نماييم. 6- خود و ديگران را به حفظ آيات مشهور قرآن مانند ربناهاي قرآن تشويق کنيم. 7- فيلم، نوار يا سي‌دي تلاوت هاي منتخب را در اختيار فراگيران قرار دهيم.

8- دانش آموزان را تشويق کنيم تا با زمان سنج، سرعت تلاوت خود را در کلاس و منزل افزايش دهند. 9- بين آنان رقابت ايجاد کنيم تا يک آيه را با يک نفس بخوانند، با اوج بخوانند و يا زيباتر از ديگري قرائت کنند. 10- براي داوري در رقابت هاي کلاسي از قرآن آموزان استفاده کنيم. 11- دفترچه اي براي خواندن روزانه ي قرآن کريم تهيه کنيم تا دانش آموزان تلاوت روزانه ي خود را در جداول ثبت کنند. 12- دانش آموزان را تشويق کنيم تا در نمازخانه ي مدرسه در بين نماز ظهر و عصر يک صفحه از قرآن بخوانند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون