جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2200- تاریخ : 1390/01/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران-(شنبه)

 گفتمان 


گفت وگو با جاني دپ
 صداپيشه انيميشن "رانگو" و محبوب ترين چهره سينما  در نگاه کودکان و نوجوانان

جام جم آنلاين/قسمت اول
"رانگو" انيميشن جديد دنياي سينما را گور وربينسکي کارگرداني کرده و جاني  دپ به جاي شخصيت اصلي آن صحبت کرده است. او در اين فيلم صداي خود را به يک سوسمار کوچک به نام رانگو قرض داده است. رانگو که دوست دارد تبديل به يک قهرمان شود، ناگهان سر از يک شهر عجيب و غريب به نام درت در مي آورد، کلانتر آن مي شود و به نبرد با موجودات منفي قصه مي رود. با جاني دپ که هفته پيش محبوب ترين بازيگر سينما از نگاه کودکان و نوجوانان جهان شد، درباره اين انيميشن گفت وگو کرده ايم.
اين اولين همکاري شما با گور وربينسکي نيست. در همکاري مشترک با او چه چيزي بيشتر از هر چيز ديگر، توجه شما را به خود جلب مي کند؟
من و گور هنگام همکاري با يکديگر بسيار راحت هستيم. وقتي 2 نفر بتوانند راحت با يکديگر کار کنند، بسياري از مشکلات سر صحنه فيلمبرداري حل مي شود و آدم با سختي و اضطراب کمتري روبه رو خواهد شد. سعي مي کنم هرچه را که مي گويد بفهمم و در راه اجراي درست آن تلاش کنم. وقتي قرار مي شود در يک کار جديد با يکديگر همکاري کنيم به خودمان مي گوييم بيا برويم و اين کار را انجام دهيم. ديگر به جنبه هاي مختلف آن فکر نمي کنيم. از همکاري با او در قسمت فيلم دزدان دريايي کارائيب خاطرات خوبي دارم و تجربيات ويژه اي کسب کردم. احساس مي کنم ما هنوز مي توانيم در پروژه هاي مختلف ديگري هم با يکديگر کار کنيم و هيچ حد و مرز و محدوديتي در اين رابطه وجود ندارد. گور از جمله فيلمسازاني است که شرايطي را فراهم مي کند که تو در مقام بازيگر مي تواني انواع و اقسام چيزها را تجربه کني و کوشش داشته باشي تا متفاوت باشي.
کار کردن با او متفاوت از کار کردن با بقيه فيلمسازان است؟
هر فيلمسازي روش ها و شيوه هاي خاص کاري خودش را دارد. او هم مثل خيلي هاي ديگر ضمن اين که انعطاف پذير است، بعضي وقت ها بشدت خشک مي شود. با اين حال، احساسم اين است که در همکاري با او توانسته ام به نقطه اي برسم که تا قبل از اين هيچ وقت نرسيده بودم و کمتر کسي هم توانسته به آن برسد. او از هر حرکت و اقدام تازه اي استقبال مي کند و سر صحنه فيلمبرداري فضايي را خلق مي کند که به تو اجازه مي دهد تا آنجا که لازم است پيش بروي و کاراکترت را گسترش بدهي. اين مساله يکي از آن جنبه هاي بانمک و لذت بخش کار با اوست.
شما بازيگري هستيد که همه احساس خود را در جلوي دوربين با چهره تان نشان مي دهيد. به همين دليل، همکاري با يک انيميشن حکم يک کار ويژه را دارد. آيا "رانگو" با بقيه انيميشن هايي که کار کرده ايد تفاوت دارد؟
بازيگري در يک فيلم انيميشن کاملا متفاوت از فيلم هاي زنده است. براي قرض دادن صداي خود به يک کاراکتر کارتوني بايد يک حس ويژه و مخصوص داشته باشي و اين حس را پيدا کني. همه چيز در اينجا در صداي شما خلاصه مي شود. در اتاق ضبط صدا شما هستيد و يک ميکروفن در جلوي لب  هاي شما بايد به تصوير فيلم که از روبه رو پخش مي شود نگاه کني و غرق در آن دنياي انيميشني بشوي. اگر خودت را به آن نسپاري نمي تواني کار را به جلو ببري. ما هنگام ضبط ديالوگ ها پروسه ويژه اي را طي کرديم. نکته مهم اين بود که گور فضايي براي کار خلق کرده بود که کاملا واقعي به نظر مي رسيد. دنياي انيميشن يک دنياي عجيب و غريب است و تو بايد اين دنيا را باور کني.
برخلاف اغلب انيميشن هاي موفق چند سال اخير، "رانگو" سه بعدي نيست. آيا مخالف انيميشن سه بعدي هستيد؟ اگر انيميشن هاي سه بعدي فراگير شوند چه احساسي خواهيد داشت؟
من از طرفداران فيلم هاي سه بعدي بويژه در قالب انيميشن هستم. خيلي دلم مي خواست "رانگو" هم به همين صورت ساخته شود، ولي دليل اصلي امر را نمي دانم که چرا اين فيلم به صورت دوبعدي توليد شد.
استقبال تماشاگران از فيلم خوب بود. آيا قسمت دومي هم در کار خواهد بود؟
به احتمال خيلي زياد بله. البته تهيه  کنندگان فيلم هنوز به صورت رسمي چيزي در اين باره نگفته اند. آنها هيچ صحبتي با من يا گور وربينسکي نکرده اند. ولي به صورت معمول وقتي فيلمي با اقبال عمومي روبه رو مي شود، راه براي توليد قسمت هاي بعدي و دنباله هاي آن فراهم مي شود.
وقتي فيلمنامه "رانگو" را خوانديد، چه چيزي بيشتر از هر چيز ديگر شما را جذب آن کرد؟
دپ: بازيگري در يک انيميشن کاملا متفاوت از فيلم هاي زنده است. براي قرض دادن صداي خود به يک شخصيت کارتوني بايد يک حس ويژه و مخصوص داشت و توانايي آن را داشت که همه چيز را در صدا خلاصه کرد
حال و هواي وسترن و روحيه اي که کاراکتر اصلي داشت. احساس مي کردم اگر قرار است يک انيميشن جديد ساخته شود بايد حال و هوايي متفاوت از ديگر انيميشن هاي موفق سال هاي اخير داشته باشد. "رانگو" شما را به فضاي غرب قديم و تعدادي از فيلم هاي کلاسيک تاريخ سينما مي برد. هميشه دوست داشتم در يک فيلم وسترن بازي داشته باشم. يک وسترن انيميشني هم براي خودش غنيمتي است!
در مورد کاراکتر کلانتر فيلم که به جاي او صحبت مي کنيد، پيشنهاداتي هم به گور وربينسکي داديد؟
نيازي به اين کار نبود. شخصيت پردازي او به قدري کامل و غني بود که ديگر ضرورتي براي اضافه کردن چيزي به آن وجود نداشت. به جاي اين کار، تمام تلاشم اين بود که شخصيت کلانتر فيلم را به بهترين شکل ممکن با صدايم خلق کنم. اين وجه کار اهميت بيشتري داشت.
ادامه دارد ...


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون