جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2169- تاریخ : 1389/12/04 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران-(چهار شنبه)

 استرس کوتاه مدت انسان را قوي مي کند! 

- استرس کوتاه مدت باعث مقاومت انسان مي شود.
- استرس هميشه منفي نيست: فشارهاي کوتاه مدت گاه دستگاه ايمني بدن را فعال تر مي کنند.
- بهترين پيشنهاد براي آرام شدن: استرس را به حال خود رها کن!
- زنگ هاي خطر: کشف راهبردهايي جديد عليه استرس.
- سندروم بورنو: زماني که استرس به طور جدي باعث بيماري مي شود.
- ريسک هاي بورنو: آيا شما به طور مداوم داراي يک خشم دروني هستيد؟
آيا تا به حال براي تان پيش آمده که يک مشتري پرمدعا نفس را از شما بريده باشد؟ آيا رئيس تان شما را تحت فشار قرار داده است؟
اگر اين طور است، پس شما بايد خوشحال باشيد، چون اين نوع استرس ها در واقع حکم يک ورزش را دارند که بدين وسيله شما را «ورز» مي دهند. بد نيست بدانيد، مادامي که استرس هاي اجتماعي کوتاه مدت وجود دارند، يقينا به نفع دستگاه ايمني بدن شما عمل مي کنند. تاکنون استرس فقط به عنوان يک بار منفي بر قدرت محافظتي بدن شما به حساب مي آمد، محققان امروزه دريافته اند که کمي استرس براي هر فردي سودمند است.
پژوهشگران طي آزمايش هاي خود بين دو گروه از موش هاي آزمايشگاهي، يک گروه از آنان را به مدت دو ساعت در روز در قفس يک موش وحشي مي انداختند و گروه ديگر در آرامش مطلق در قفس هاي خود بدون هيچ گونه استرسي به سر مي بردند. بعد از چند روز هر دو گروه موش ها را با سرنگ به ويروس سرماخوردگي آلوده کردند. نتيجه اين شد: «دستگاه ايمني بدن موش هايي که تحت استرس بودند، در مقابل اين ويروس خارجي مقاوم تر و فعال تر عمل مي کرد، به طوري که به يک بيماري خفيف مبتلا شوند و خيلي زود سلامتي خود را بازيافته و به حالت عادي برگشتند; درست بر خلاف موش هايي که ابدا تحت هيچ گونه استرسي نبودند.»
محققان توانستند ثابت کنند که سلول هاي ايمني در بدن موش هاي تحت استرس فعال تر شده بودند، همان سلول هايي که T (Trad) يا «محافظتي» ناميده مي شوند.
استرس هاي بيروني هميشه هم مطبوع و خوشايند نيستند، اين نوع استرس ها موجب ترشح هورموني خاص در بدن مي شود که افزايش آن از قدرت سلول هاي محافظتي T مي کاهد. از طرف ديگر ثابت شده است، وقتي که استرس به طور مزمن مداوم و تکرار شونده باشد، تحت فشارهاي طولاني مدت روحي و جسمي، به تدريج موجب ضعيف شدن سيستم ايمني بدن شده و يک بيماري جدي يا حداقل پيري زودرس را براي فرد به ارمغان مي آورد.
ايجاد بالانس در مغز - جمع کردن افکار در کاهش استرس
دکتر سپورتا، محقق استرس، معتقد است:
«استرس در مغز ايجاد مي شود.»
ارزيابي ها عملا نشان مي دهند، کسي که مدام يک خاطره بد را در ذهن خود متبادر مي سازد، درست به اندازه کسي که به طور واقعي و ملموس با اين واقعه تاسف بار دست و پنجه نرم مي کند، تحت استرس و فشار قرار مي گيرد. استرس هميشه در بدن موذيانه و مخفي عمل مي کند.
انسان با افکاري منفي مانند: «من هرگز از عهده اين کار برنخواهم آمد.»، «حتما همه فکر مي کنند که من کار احمقانه اي کرده ام.» و «نکند سرانجام اين کارم بد باشد.»، ناخودآگاه و بيهوده خود را تحت فشار مي گذارد. کساني که خود را از شر اين افکار مزاحم رها مي کنند و اصلا و ابدا در مورد عاقبت کار فکر بد به خود راه نمي دهند و در ذهن خود به استقبال فاجعه نمي روند و به قول معروف بي خيال هستند، استرس در وجود آنان نقشي ندارد.
بهترين راهبردها عليه استرس
در هيچ داروخانه اي، قرص براي درمان صددرصد استرس وجود ندارد، اما دکتر سپورتا متخصص استرس، نسخه اي قطعي براي ما مي پيچد: «عشق و علاقه، استرس را درمان مي کند.» اين تنها به دوست داشتن انسان هاي ديگر محدود نمي شود، بلکه عادات مورد علاقه ما و تمامي چيزهايي را که باعث نشاط و شادي ما مي شود، در برمي گيرد.
جايي که عشق و خوشحالي باشد، استرس دمش را روي کولش مي گذارد و آرام از معرکه مي گريزد.
اين مسئله در محيط کار هم صدق مي کند: کارهايي را که ما با ميل و علاقه انجام مي دهيم، ناخودآگاه بدون استرس انجام مي شوند، هر چند که سخت و طاقت فرسا باشند!
آداب فرهنگي در ايجاد يا رفع استرس
«هر روز صبح با خيال راحت يک صبحانه مفصل ميل کردن و آرام به سر کار رفتن، قبل از رفتن به رختخواب با خانواده خوش و بش کردن و خنديدن، بعدازظهرها به پياده روي و گردش رفتن، روي هم رفته آداب و رسوم برنامه هاي منظم روزانه هر فرد در کاهش استرس او نقش بسزايي دارد. اين آداب و رفتار تکراري هستند که روزها و هفته ها را براي فرد مي سازند. سعي کنيد يک برنامه منظم و مرتب براي هر روز خود طراحي کنيد.
عادات آموخته شده خوب، به فرد اطمينان و اعتماد مي بخشد و قدرت استقامت را در او افزايش مي دهد او حداقل يک جايگزين خوب براي مشغله هاي فکري روزانه است.
نماواي زندگي


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
هنري
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون