جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2107- تاریخ : 1389/09/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

 آندسته از والدين که روزنامه مي خوانند بيشتر براي فرزندشان کتاب کمک آموزشي تهيه مي کنند  

تبليغ تلويزيوني کتابهايي که نشان استاندارد کتاب کمک آموزشي را ندارند، ممنوع مي شود. به گزارش شاپرک در نشست خبري که در سالن سازمان پژوهش ها و برنامه ريزي کتابهاي درسي برگزارشد محمدناصري دبير اين دوره از جشنواره گفت: در اين دوره 1994عنوان کتاب به دست ما رسيده که از اين تعداد 1090عنوان کتاب در مقطع پيش از دبستان بوده است. ناصري افزود: از ميان کتاب هاي رسيده در دو مقطع دبستان و راهنمايي 5437011 عنوان کتاب چاپ اول و 33914912مورد تجديدچاپ هستند که در توليد اين کتابها 175ناشر، 479مولف و 221مترجم فعاليت داشته اند. دبير هشتمين جشنواره رشد فلسفه وجودي اين جشنواره را هدايت و حمايت کتابهاي آموزشي عنوان کرد و گفت: فعاليتهاي دفتر انتشارات کمک آموزشي در جهت سامان بخشي کتابهاي آموزشي و کمک آموزشي است که در اين راستا اقدام به تدوين اسنادي براي معرفي استانداردهاي کتاب هاي کمک آموزشي در رشته هاي مختلف کرده ايم و اين اسناد به ناشران ارائه مي شود. وي فعاليتهاي اين دفتر در جهت فرهنگ مطالعه را چنين معرفي کرد: دفتر کتابهاي کمک آموزشي معرفي کتاب استاندارد، حمايت از کتاب مناسب و معرفي آنها به مدارس، تجليل از ناشران و پديدآورندگان آنها را در دستورکارخود قرارداده است. همچنين اين دفتر با انتشار نشريه جوانه و گفتگو با دست اندرکاران نشر و ارزيابي نظرات آنها و همچنين برگزاري نشست هاي تخصصي و ميزگردهاي علمي سعي در ارتقا» فرهنگ مطالعه در کشور دارد. دبير هشتمين جشنواره رشد اعلام کرد: در جشنواره رشد کتابهاي مربوط به مقاطع تحصيلي پيش دبستاني، دبستان و راهنمايي در 19رشته مجزا مورد نقد و بررسي قرارمي گيرند که در واقع دو بخش  ICT  و کتابهاي مرجع بنابه ضرورتي که احساس مي شد به 17عنواني که در گذشته مطرح بود، افزوده شده است و در هررشته يک برگزيده و يک مورد تقديري خواهيم داشت. وي تاکيدکرد: اين مسئله کاملا در اختيار داوران است و آنها مختارند که درصورتيکه هيچ کتابي از شرايط لازم براي برگزيده شناخته شدن برخوردار نيست صرفا در آن رشته يک مورد تقديري معرفي کنند. وي وجود کتابهاي کمک آموزشي را پاسخگويي به يکي از نيازهاي دانش آموزان عنوان کرد و گفت : برخي از دانش آموزان نيازمندند که مطالب درسي بيش از آنچه در آموزش رسمي تعيين شده است بازشود و به برخي مطالب بيشتر پرداخته شود و نيز دانش آموزاني وجود دارند که نيازمند آن هستند که مطالب به صورت جزئي تر و ساده تر از آنچه در آموزش رسمي مطرح است در اختيارشان قرارداده شود که اين امر به وسيله کتاب هاي کمک آموزشي محقق مي شود.
همچنين محبت الله همتي معاون دفتر انتشارات کمک آموزشي نيز در اين جلسه گفت: طي بررسي هاي که در سال 83 انجام شده معلوم شد که اوليا» دانش آموزان برحسب توصيه معلم سال تحصيلي جاري، يا برحسب تشخيص خود، يا برحسب توصيه معلم سال گذشته دانش آموز، يا برحسب تجربه و پيشنهاد فرزند بزرگترشان و يا به مناسبت اطلاعاتي که از طريق اقوام و بستگان بدست مي آورند کتاب هاي کمک آموزشي را براي فرزند خود تهيه مي کنند. وي ميزان انتشار و دسترسي کتاب هاي کمک آموزشي را در سطح کشور يکسان و همگن ندانست و گفت : در تهران هر دانش آموز از 4 کتاب آموزشي به طورمتوسط برخوردارمي شود که حدود 7000تومان هزينه براي تهيه آن پرداخت شده است. همتي موقعيت اجتماعي-اقتصادي خانواده
دانش آموز را در تهيه کتاب کمک آموزشي موثر دانست و اضافه کرد: همچنين معلوم شده است که والديني که روزنامه مي خوانند بيشتر به خريد کتاب کمک آموزشي براي فرزندشان گرايش دارند. دانش آموزاني که عضو کتابخانه هستند بيشتر از کتاب هاي کمک آموزشي استفاده مي کنند. گرايش اوليا» دانش آموزان در دوره دبستان و همچنين اوليائي که جوانترند  به خريد کتاب براي دانش آموز بيشتر است. همتي در پايان اعلام کرد: بيش از 50درصد دانش آموزاني که از کتاب هاي
کمک آموزشي استفاده کرده اند تاثير کتاب در پيشرفت تحصيلي خود را مثبت ارزيابي کرده اند. 
مراسم اختتاميه جشنواره کتابهاي رشد 29آذرماه بين ساعت 14تا 16 در سالن همايش هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزارمي شود.
نغمه علي بيک زاده


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
هنري
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون