جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2107- تاریخ : 1389/09/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

 قلم معلم 

تاملي درباره روش تدريس مبتني بر بازي
سيدعلي عبداللهي حسيني، علي لطفي
کارشناسان ارشد برنامه ريزي آموزشي- تکنولوژي آموزشي

قسمت دوم
طراحي آموزشي
نام درس: رياضي
موضوع درس: جمع ترکيبي عدد10
پايه : اول ابتدايي
مرحله نخست: بيان هدف
در اين مرحله مي کوشيم هدف درس را به روشني و در نهايت سادگي براي دانش آموزان بيان کنيم. 
آموزگار: بچه هاي عزيز! خوب توجه کنيد، امروز پس از اين که جمع اعدادي را که حاصل آن ها عدد 10مي شود، با کمک و همکاري يکديگر يادگرفتيم، ادامه فعاليت را با "بازي" دنبال مي کنيم. البته اين را هم بدانيد که هدف از اجراي بازي در کلاس درس، فقط رفع خستگي نيست، بلکه تمرين و تثبيت يادگيري جمع و توانايي در بدست آوردن جواب جمع ها به صورت ذهني است. 
يادآوري: هماهنگي اعصاب و عضلات و درمان نارسانويسي، از اهداف ديگر اين بازي است. قابل ذکر است که اين اهداف را(که در دل بازي مستتر است)، به هيچ وجه براي دانش آموزان کلاس مطرح نمي کنيم. 
مرحله دوم: شرح بازي
در اين مرحله، بازي مورد نظر براي آموزش مفاهيم را شرح مي دهيم. لازم است در "شرح بازي"، دستورالعمل موردنياز و نحوه انتخاب افراد براي بازي هر دانش آموز و وسايل مناسب براي کمک به غني سازي بازي مشخص شود.
آموزگار: گل هاي مهربانم! اين بازي به "روش انفرادي" اجرامي شود. براي بازي هم به 30کارت جمع در اندازه هاي "10x10" سانتي متري نياز داريم; همان کارت ها که در زنگ هنر آماده کرديم.
ادامه دارد......
برگرفته از مجله رشد آموزش ابتدايي دوره چهاردهم، آذرماه89 شماره پي درپي 112


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
هنري
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون