جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4461- تاریخ : 1398/07/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

 با خودمان هم حرف بزنيم! 

حرف زدن با خود، گفتگوي دروني شما است. اين گفتگو بر ناخودآگاه نفوذ مي‌کند و افکار، باورها، سوال‌‌ها و ايده‌‌ها را آشکار مي‌‌کند.
حرف زدن با خود مي‌‌تواند هم منفي و هم مثبت باشد. در عين حال که مي‌‌تواند دلگرم‌ کننده باشد، مي‌‌تواند نگران ‌کننده نيز باشد. بيشتر حرف زدن با خود به شخصيت شما برمي‌گردد. اگر يک فرد خوش‌بين هستيد، صحبت‌‌هاي شما با خودتان ممکن است بيشتر اميدوار و مثبت باشد ولي اگر تمايل داريد فردي بدبين باشيد، عکس اين حالت صادق است.
صحبت با خود مي‌تواند عملکرد و رفاه عمومي را افزايش دهد.
براي مثال، تحقيقات نشان مي‌‌دهند که صحبت با خود مي‌‌تواند به عملکرد ورزشکاران کمک کند. به اين صورت که با استقامت و يا قدرت از طريق مجموعه‌‌اي از وزنه‌‌هاي سنگين به ورزشکار کمک مي‌کند.
علاوه بر اين، حرف زدن با خود مثبت و ديدگاه خوش‌بينانه‌تر مي‌‌تواند مزاياي سلامتي ديگري نيز داشته باشد، از جمله اين مزايا مي‌توانيم به موارد زير اشاره کنيم:
- افزايش سرزندگي
- رضايت بيشتر از زندگي
- بهبود عملکرد سيستم ايمني
-کاهش درد
- سلامت قلبي و عروقي بهتر
- سلامت فيزيکي بهتر
- کاهش خطر مرگ
- استرس و پريشاني کمتر
تحقيقات نشان مي ‌دهند که افراد با حرف زدن با خود مثبت ممکن است داراي مهارت‌‌هاي ذهني باشند که به آن ‌ها اجازه مي‌دهد تا مشکلات را حل کنند، به طور متفاوت فکر کنند و در مقابله با سختي‌‌ها و چالش‌‌ها کارآمدتر باشند. اين مي‌‌تواند اثرات مضر استرس و اضطراب را کاهش دهد.
صحبت با خود چگونه کار مي کند؟
قبل از اينکه ياد بگيريد که صحبت خود را بيشتر تمرين کنيد، ابتدا بايد افکار منفي را شناسايي کنيد. اين نوع تفکر و صحبت به طورکلي به چهاردسته تقسيم مي‌‌شوند:
Personalizing: خودتان را به خاطر همه‌چيز سرزنش مي‌‌کنيد.
Magnifying: شما بر روي جنبه‌‌هاي منفي يک وضعيت تمرکز داريد، و هر چيز مثبت را ناديده مي‌گيريد.
Catastrophizing: شما انتظار بدترين چيزها را داريد و به ندرت اجازه مي‌‌دهيد منطق يا دليل شما را متقاعد کند.
Polarizing: دنيا را سياه و سفيد، يا خوب و بد مي‌بينيد. هيچ حد وسطي براي پردازش و دسته ‌بندي رويدادهاي زندگي وجود ندارد.
زماني که شما شروع به تشخيص انواع تفکر منفي خود مي‌‌کنيد، مي‌‌توانيد آن‌‌ها را به افکار مثبت تبديل کنيد.
اين کار نيازمند تمرين و زمان است و يک شبه پيشرفت نمي‌‌کند. خبر خوب اين است که اين کار را مي‌توان انجام داد.
مثال‌‌هايي از چگونگي تبديل حرف زدن با خود منفي به مثبت
اين سناريوها، مثال‌‌هايي از چگونگي تبديل حرف زدن با خود منفي به مثبت را نشان مي‌دهند.
منفي: اگر ذهنم را عوض کنم همه را نااميد مي‌کنم.
مثبت: من اين قدرت را دارم که ذهنم را تغيير دهم. ديگران درک خواهند کرد.
منفي: من شکست خوردم و خودم را خجالت‌‌زده کردم.
مثبت: حتي براي امتحان کردن اين کار به خودم افتخار مي‌‌کنم. اين کار شجاعت من را به همراه داشت.
منفي: من اضافه وزن دارم و اندامم زشت شده است. ممکن است ديگر هيچوقت نتوانم وزنم را کم کنم.
مثبت: من توانا و قوي هستم و مي‌خواهم سالم‌ تر شوم.
منفي: در اين مسابقه امتياز نياوردم و تيم را غمگين کردم.
مثبت: ورزش يک رويداد گروهي است. همه با هم برنده و بازنده مي‌‌شويم.
منفي: من قبلا هرگز اين کار را نکرده بودم و در آن بد خواهم بود.
مثبت: اين يک فرصت عالي براي من است که از ديگران ياد بگيرم و رشد کنم.
منفي: هيچ راهي وجود ندارد که اين کار کارساز باشد.
مثبت: من مي‌توانم و تمام تلاش خود را براي انجام آن انجام دهم.
چگونه اين کار را هر روز انجام بدهيم؟
اگر غريزه طبيعي شما اين نيست، حرف زدن با خود مثبت را تمرين کنيد. اگر شما به طور کلي فردي بدبين هستيد، مي‌‌توانيد ياد بگيريد که گفتگوي دروني خود را تغيير دهيد تا دلگرم‌ کننده‌تر باشد.با اين حال، تشکيل يک عادت جديد زمان و تلاش زيادي را مي‌طلبد.در طول زمان، افکار شما مي‌تواند تغيير کند. اين نکات مي‌توانند به شما کمک کنند:
- تله‌هاي صحبت با خود منفي را شناسايي کنيد: حالات خاص ممکن است باعث افزايش شک و ترديد شما شوند و منجر به صحبت‌هاي منفي بيشتري شوند. براي مثال، رويدادهاي کاري ممکن است به طورخاص دشوار باشد. زماني که تجربه بسيار منفي را تجربه مي‌‌کنيد، اين کار مي‌تواند به شما کمک کند پيش‌بيني کنيد و آماده باشيد.
-احساسات خود را بررسي کنيد: در طي رويدادها يا روزهاي بد توقف کنيد و حرف زدن با خودتان را ارزيابي کنيد. آيا اين موضوع منفي مي‌شود؟ چطور مي‌توانم آن‌را برگردانم؟
-شوخي و خنده را فراموش نکنيد: خنده مي‌تواند به کاهش استرس و تنش کمک کند. زماني که براي صحبت کردن با خود مثبت نياز داريد، راه‌هايي براي خنديدن مانند تماشاي فيلم‌هاي خنده ‌دار پيدا کنيد.
-خود را با افراد مثبت احاطه کنيد: چه شما به آن توجه کنيد چه نکنيد، مي‌توانيد چشم‌انداز و احساسات اطرافيان خود را به خود جذب کنيد. بنابراين افراد مثبت را براي معاشرت انتخاب کنيد.
alamto.com


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي