جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4438- تاریخ : 1398/01/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

 زراندوز در نشست تخصصي «داستان طنز بعد از انقلاب» بيان کرد:
 مهرداد صدقي را وودي آلن آينده ايران مي‌بينم 

به گزارش ايبنا نشست تخصصي «داستان طنز بعد از انقلاب با نگاه به سه‌گانه کتاب‌هاي طنز مهرداد صدقي»، با حضور علي زراندوز، مهدي فرج اللهي، مهرداد صدقي و داوود اميريان در سراي اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.
در ابتداي اين نشست، صدقي با اشاره به چرايي جدي گرفتن ادبيات طنز بيان کرد: شروع روي آوردن من به ادبيات طنز با جشنواره‌هايي بود که دفتر طنز حوزه هنري برگزار مي‌کرد. علت ديگر آن، آشنايي با زنده‌ياد ابوالفضل زرويي‌نصرآباد بود. البته شروع جدي کار من با نوشتن در مجله گل آقا همراه بود. ‌بعد از مدتي احساس کردم در وادي کتاب بمانم و از نوشتن مطالب ماهانه يا هفتگي فاصله بگيرم.
وي بيان کرد: سبک نوشتنم به گونه‌اي بود که در مورد مسائل روز نمي‌نوشتم. به عبارتي به مسائل زودگذر علاقه‌مند نبودم. فکر مي‌کنم اسمم نسبت به دوستان ديگر کمتر معرفي شده اما مخاطبان زياد و وفاداري دارم. اوايل کار فکر مي‌کردم زماني که يک خط، پاراگراف، ستون يا حتي اگر يک صفحه نوشتم نبايد به آن دست بزنم و احتياط مي‌کردم. اما به مرور به ويرايش و بازنويسي آنها پرداختم و با گذشت زمان متوجه شدم اگر مخاطبان محدود و ثابتي داشته باشم در کار به نظرها و نقدهاي آنها توجه داشته باشم کيفيت کار بهتر مي‌شود.
صدقي ادامه داد: اوايل کار از نقد ناراحت مي‌شدم اما در درازمدت متوجه شدم که اگر عيبي از کار گرفته شود به آن از زواياي مختلف فکر مي‌کنم و يک اثر را صيقل مي‌دهم. در ابتدا اسم سه گانه کتاب‌هاي (آبنبات هل‌‌دار ، آبنبات پسته‌‌اي و آبنبات دارچيني) «روزگار آقاي اوشين و آقاي دلار» بود که با آن موافقت نشد و سپس اسم ترکي براي آن انتخاب کردم که باز هم مورد قبول واقع نشد. در نهايت اسم آبنبات با طعم‌هاي مختلف را براي آن انتخاب کردم که مي‌تواند سوغات فرهنگي مردم خراسان شمالي باشد.
*حجم کار صدقي را در آثار هيچ کدام از نويسنده‌هاي طنز نمي‌بينيم
در ادامه اين نشست، اميريان با بيان اينکه بهتر است کتاب‌هاي صدقي از سوي يک انتشارات براي دسترسي راحت‌تر مخاطب منتشر شود، گفت: از بين ادبيات داستاني قبل از انقلاب مي‌توانم از کتاب دايي جان ناپلئون نام ببرم که کار درخشاني است و بارها آن را خواندم هم سريال و هم کتاب آن خوب است و هر کدام حسن خودش را دارد. متاسفانه بعد انقلاب در ادبيات بزرگسال کار طنز نداريم. کتاب‌هاي آقاي صدقي را براي نوجوانان مي‌دانم. هرچند با مرزبندي کتاب‌ها براي نوجوان، بزرگسال و کودک موافق نيستم. بعد از انقلاب به خاطر فضاي غم بار ما داستان طنز نداشتيم. آثار محمد پورساني تحت تاثير عزيز نسين بود.
وي ادامه داد: بعد از انقلاب ادبيات کودک و نوجوان جان تازه‌اي گرفت و طنز در آن پر رنگ شد. به‌عنوان نمونه مي‌توان از آثار مهدي حجواني، سوسن طاقديس، فرهاد حسن‌‌زاده، اکبر صحرائي، مصطفي رحمان‌دوست و شهرام شفيعي در اين حوزه نام برد. اما در ادبيات بزرگسال آثار طنز نداريم. حجم کار آقاي صدقي را در آثار هيچ کدام از نويسنده‌هاي طنز نمي‌بينيم. آبنبات هل‌دار را در چهارصد صفحه نوشتن کار سختي است؛ شخصيت‌شناسي، چهارچوب، زبان و لحن در اين حجم سختي است.
اميريان بيان کرد: رشته کلام در سه گانه مهرداد صدقي از دستش خارج نمي‌شود و با تمام روزمرگي‌ها زندگي به نوشتن آن ادامه مي‌دهد و نااميد نمي‌شود. کتاب اضافه‌هايي دارد که بايد چکش کاري شود. کار صدقي از نظر خودش بهترين کار است اما بايد يک ويرايش و پيرايش شود. آبنبات هل‌دار اضافه‌هايي دارد که اگر برداشته شود ريتم آن زيباتر و تندتر مي‌شود. نبايد در داستان پانويس داشته باشيم اين يک ضعف است و بايد براي آن يک راه‌حل پيدا کرد. اين پانويس‌ها مي تواند در انتهاي کتاب آورده شود چرا که حواس مخاطب را پرت مي‌کند.
*مهرداد صدقي را به عنوان وودي آلن آينده ايران مي‌بينم
زراندوز از ديگر مهمانان حاضر در اين نشست با بيان اينکه چرا طنز نويسان ما در نوشتن داستان بلند طنز تنبل هستند، گفت: منوچهر احترامي فيش نويس‌هايي براي داستان بلند داشتند که نمي‌دانم سرانجامش چه شد. کاش دوستان شجاعت و جسارت نوشتن داستان بلند طنز را به خود بدهند. ما در اين عرصه چيزي نداريم. امتحان کنيد و نترسيد.
وي ادامه داد: با صدقي در گل آقا آشنا شدم. دغدغه نوشتن آثار به روز نداشت. هرچند ما به طنز به روز و طنز ماندگار نياز داريم. يکي از شگردهاي طنز‌نويسي تکرار است اما گاهي اين تکراري بودن از طنز بيشتر مي‌شود. شوخي‌هاي صدقي را در آثار مطبوعاتي‌اش ديدم؛ او فرمول‌هاي خاص خود را در طنز دارد که مطبوعاتي است. بهتر است در کارهاي بعدي فرمول طنز مطبوعاتي را ارتقا دهد يا آن را کنار بگذارد. بهتر بود از شوخي‌هاي قوي تري در کتاب استفاده مي‌شد.
زراندوز گفت: ما طنز نويس‌ها از آثار وودي آلن نام مي‌بريم و من با توجه به پشتکار، تلاش و دامنه مطالعاتي که مهرداد صدقي دارد او را به عنوان وودي آلن آينده ايران مي‌بينم. صدقي از هر شخصيت و وسيله‌اي که در کتاب مي‌آورد استفاده مي‌کند. پلان بندي در آثارش وجود دارد و براي همه آنها برنامه‌ريزي مي‌کند.
وي ادامه داد: بدانيم مخاطبان ما بسيار با شعور هستند و آثار را درک مي‌کنند. مخاطبان با سينما و ادبيات جهان حرکت مي‌کنند و هرچه براي جذابيت و پيچيدگي آن تلاش کنيم مخاطب آن را درک مي‌کند. مخاطب دوست دارد جاهايي قوانين منطقي حاکم شکسته شود. احساس مي‌کنم صدقي کتاب را دلي و حسي نوشته است.
زراندوز در پايان گفت: به بچه‌ها ياد دهيم براي کتاب هزينه کنند تا کتاب جزئي از زندگي آنها شود؛ چراکه هزينه‌اي که براي کتاب مي‌شود ارزش دارد. در اين صورت مطمئن باشيم اتفاقاتي براي جامعه و کشور رخ مي‌دهد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون