جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4427- تاریخ : 1397/12/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

 يادداشت 

وقتي مدرسه به تعطيلات مي‌رود...
زهرا كيان‌بخت
يكي از اساسي‌ترين سوالاتي كه ما به عنوان آموزگار مي‌توانيم از خود بپرسيم، اين است كه در ايام تعطيلات كه مدرسه باز نيست يا وقتي دانش‌آموزان، در كلاس درس حاضر نمي‌شوند و به هر دليل، غيبت دارند، چه چيزي را از دست مي‌دهند؟ آيا اين نبودن در كلاس، غير از عقب ماندن از برخي درسها احساس كمبود ديگري را نيز به آنها منتقل مي‌كند؟
اگر اين طور است لازم است در نوع تدريس و نگاهمان به اين حرفه، تجديدنظر جدي كنيم.
معلمي كار، شغل و يك حرفه صرفا نيست. بلكه چيزي فراتر از همه اينهاست. به همين دليل، معلمان موفق، بيش از آن كه به فعاليتهاي خود به مثابه يك شغل نگاه كنند، آن را به ديده عشق و از زاويه‌اي ديگر مي‌نگرند.
در وهله اول، كلاس درس لازم است حس پويايي و نشاط را به دانش‌آموزان هديه كند. درصورت داشتن اين حس است كه آنها مي‌توانند با روحيه‌اي بهتر به يادگيري پرداخته و در ضمن، از شخصيت بهتر و سالمتري هم برخوردار شوند.
براي اينكه دانش‌آموزاني پويا داشته باشيم، لازم است اول خودمان به عنوان آموزگار آنها، اين پويايي را در خود به وجود آوريم. حس رخوت، خستگي، كسالت، بي‌حوصلگي در فضاي كلاس، دقيقا همان چيزي است كه در همان ابتداي ورود ما به كلاس، به دانش‌آموزان منتقل مي‌شود.
كاش اينكه آموزگاران ما قبل از ورود به محيط كلاس، بايد به ورزش بپردازند و با حس شادابي و نشاط به كلاس درس وارد شوند، در مدارس ما نهادينه مي‌شد.
در وهله دوم، لازم است پيش از هر چيز ديگر، نسبت به دانش‌آموزان خود حس دلسوزي داشته باشيم و به خود بباورانيم كه اين دلسوزي، با دعوا و درگيري با دانش‌آموز، نشان داده نمي‌شود. چرا كه معمولا بسياري از معلمان مي‌گويند چون دلمان براي دانش‌آموزان مي‌سوزد، آنها را مورد بازخواست، تنبيه و... قرار مي‌دهيم، غافل از اينكه محبت، كوتاهترين راه ممكن است و درصورتي كه با شاگردان‌مان بر مبناي احترام تمام و كمال و محبت بي‌قيد و شرط، رفتار كنيم، اين نوع رفتار تربيتي، قطعا در آنها موثر خواهد افتاد.
در مرحله بعد، درسها را به بهترين شكل ممكن و ازطريق جديدترين متدها به دانش‌آموزان آموزش دهيم. درحالي كه اينك بسياري از كلاسهاي درس مدارس هوشمندسازي شده‌اند، برخي آموزگاران هنوز هم تلاش چنداني براي بهره‌گيري از اين ابزارها براي تدريس و درنتيجه يادگيري پوياتر، زنده‌تر و بهتر دانش‌آموزان نمي‌كنند.
خلاصه همه چيز بايد به شكلي باشد كه به صورت واقعي احساس كنيم دانش‌آموزان در كلاس درس، اوقات خوشي را مي‌گذرانند و اين ساعات، براي آنها بسان امري اجباري و از سر ناچاري نيست. هر چه آنها حس بهتري به كلاس درس و فضاي آن داشته‌باشند، نشانگر اين است كه ما در امر آموزش، موفق‌تر عمل كرده‌ايم. و اين مهمترين مدال، تقدير، لوح و نشاني است كه در طول عمر خدمت يك آموزگار، به او داده مي‌شود.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون