جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4427- تاریخ : 1397/12/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

 سرمقاله  

خلاقيت؛ حلقه پنهان بخش آموزشي كشور
منصور يحيوي فركوش
نتيجه يافته‎ها نشان مي‌دهد دانش آموزان در برخي از مدارس به‌جاي تشويق به خلاقيت، ابتكار، پرسش گري، دچار ساختاري آموزشي غيرضروري مي‌شوند و كمتر قوه خلاقيت آن‌ها موردتوجه قرار مي‌گيرد. و اين مساله اي است كه بسياري از دانش آموزان با آن مواجه‌اند.
مطالعات نشان مي‌دهد، مسئولين بجاي توجه بيشتر به توانمندي، قوه خلاقيت دانش آموزان و شكوفايي آن، تغيير سيستم آموزشي كشور، تغيير كتب درسي، و تغيير روش تدريس را تنها راه برون‌رفت مطرح مي‌کنند. به نظر مي‌رسد اين تغييرات ساختاري مشكلات آموزشي را کاملاً حل نكرده است
در كشورهاي توسعه‌يافته، تمركز اصلي سيستم آموزشي، شناسايي استعداد و خلاقيت دانش آموزان در كنار مسائل آموزشي و اخلاقي مي‌باشد و بر پايه همين اصول سياست‌هاي آموزشي آن‌ها شكل مي‌گيرد. به‌طور نمونه در كشور فرانسه، نوعي پالايش فكري و روحي و حتي جسماني در برخي از مدارس اين كشور مرسوم است و به كمك سيستمهاي هوشمند انجام مي‌گيرد. دانش آموزان هرروز صبح در بدو ورود به مدرسه به اتاق مخصوص آزمايش نمونه خون جهت پالايش رواني و فكري و حتي بيماري هدايت مي‌شوند. به‌طور مثال اگر نتيجه آزمايش دانش‌آموزي نشان از نگراني او دهد معلم اين روز از او درس نمي‌پرسد! اگر نتيجه آزمايش دانش‌آموزي حاكي از قند خون پايين او باشد، معلم مربوطه مشكل دانش‌آموز را با در اختيار گذاشتن مواد قندي حل مي‌کند!
سؤال اينجاست: آيا رعايت موارد مطرح‌شده موجب انگيزش و روحيه خودباوري در معلمان و دانش آموزان نمي‌شود؟
بطوريكه بيان شد، در كشورهاي توسعه‌يافته سياست‌هاي آموزشي بيشتر متمركز به نيازهاي فكري و روحي و حتي جسمي دانش آموزان شكل مي‌گيرد. همچنين كشف استعدادها از همان ابتدايي‌ترين مقاطع تحصيلي و هدايت آن‌ها به مسير درست براي پرورش آن از وظايف مهم معلمان مي‌باشد و يكي از شاخص‌هاي اصلي ارزيابي آموزگان نيز به‌حساب مي‌آيد . اين در حالي است كه در نظام آموزشي کشور ما، معلمان هيچ مسئوليتي به‌صورت ساختاري در شناسايي استعدادهاي دانش آموزان ندارند و گويا وظيفه آن‌ها منحصر به تدريس کتاب‌ها براي کودکان و نوجوانان است.
متأسفانه مطالعات نشان مي‌دهد، شيوه آموزشي كشور تکراري، غير جذاب و مشارکت دانش آموزان بسيار پايين است. وجود اشکالات محتوايي و ظاهري در کتاب‌هاي درسي، رفتار مکتب‌خانه‌اي و حتي تنبيه دانش آموزان، رفتارهايي دور از شأن دانش‌آموزي در برخي از مدارس كشور، نيز به چشم مي‌خورد. درنتيجه اين رفتارهاي نادرست است كه مدارس از طراوت و جذابيت خاصي برخوردار نبوده به‌طوري‌که در پايان زمان آموزشي دانش آموزان و معلمان براي خارج شدن از كلاس عجله دارند!
آموزش هدفمند بر پايه اصول علمي علاوه بر بهبود رتبه آموزشي و پرورشي كشور، شناسايي دانش آموزان خلاق، مبتكر، توانمند را نيز به دنبال دارد. آيا زمان آن نرسيده كه تمام مدارس كشور به اين امر مهم اهتمام بيشتري داشته باشند؟
Yahyavi.ir@gmail.com


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون