جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4424- تاریخ : 1397/12/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

 زنگ ادبيات 

دستگيري «سردسته قاچاقچيان کتاب»
يکي از قاچاقچيان کتاب که از او به‌عنوان «سردسته قاچاقچيان کتاب» ياد مي‌شود بعد از شش ماه متواري بودن دستگير شد.
يکي از اعضاي کارگروه صيانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحاديه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اعلام اين خبر به ايسنا گفت، اين متهم توسط وزارت اطلاعات در محدوده مهرآباد جنوبي دستگير و به زندان اوين منتقل شده است.
گفته مي‌شود از 19 انبار کتاب قاچاق کشف‌شده توسط کارگروه صيانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحاديه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، حدود 10 انبار به اين فرد که به «سردسته قاچاقچيان کتاب» معروف است تعلق دارد. يکي از پسران اين فرد به اتهام قاچاق کتاب با قيد وثيقه 80 ميليون توماني آزاد است و پسر ديگرش هم متواري است.

موضوع علمي يادروز حافظ مشخص شد
به گزارش خبرگزاري مهر، دکتر کاووس حسن‌لي گفت: از گذشته‌هاي دور تا کنون «انسان و مفهوم انساني» از سوي بسياري از انديشمندان جهان بارها و بارها تعريف و بازتعريف شده است. مکاتب فکري گوناگون تعريف‌هاي مختلفي از انسان و مفهوم انساني دارند.
وي بيان کرد: حافظ نيز در جايگاه يکي از شاعران انديشمند نام‌آورجهاني نگاه ويژه خود به اين مفهوم بنيادي دارد که در لابه‌لاي سروده‌هاي بلندش بازتافته است. از سوي ديگر انسان معاصر و روابط انساني در جهان امروز با روابط انساني در چندين قرن پيش بسيار تفاوت کرده است.
وي ادامه داد: مرکز حافظ‌شناسي و کرسي پژوهشي حافظ که موضوع علمي سالانه‌ي حافظ را اعلام مي‌کند براي يادروز حافظ در سال 1398 موضوع «حافظ و انسان ديروز و امروز» را تعيين کرده است.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: در واقع اين مفهوم را از چندين زاويه مي‌توان نگريست که در يک نگاه کلي مي‌توان همه را در دو دسته جاي داد يکي بررسي مفهوم انسان در انديشه‌ي حافظ است و ديگري نگاه انسان معاصر به شعر حافظ. به سخني ديگر هم نگاه حافظ به انسان در کانون توجه است و هم نگاه انسان امروز به حافظ. البته واژه‌ي «انسان» در غزليات حافظ چندان در کانون توجه نبوده و پرکاربرد نيست، اما مفهوم انسان و انسان متعالي در سراسر ديوان حافظ به گونه‌اي فراگير گسترده است.وي با اشاره به اينکه پرسش‌هاي گوناگوني را مي‌توان درافکند که انتظار مي‌رود حافظ پژوهان بدان‌ها توجه کنند، گفت: براي نمونه حافظ در سده‌ي هشتم به انسان چگونه مي‌نگرد؟ انسان متعالي از نظر او کيست؟ رفتارهاي شايسته‌ي انسان معتدل و متعادل چيست؟ آيا وقتي به روشني و بدون ابهام و تاويل‌پذيري مي‌گويد: مکن به فسق مباهات و زهد هم مفروش دنبال چگونه انساني‌ست؟ نظر به چه نوع انسان دارد؟
وي گفت: همچنين اينکه نسبت جسم و جان و تن و روان چگونه است؟ آيا تن آدمي زنداني ست که روح او در آن گرفتار آمده است؟ آيا به همين دليل بايد هر چه زودتر و هرچه قوي‌تر به تخريب اين زندان پرداخت؟ و روح را آزاد کرد؟ يا نه ملازمت جسم و جان از زمينه‌هاي پرورش انسان مي‌تواند باشد؟ آيا انسان آفريده شده است تا در به‌سازي جامعه‌ي پيرامون خود و در ارتقاي معنوي و اخلاقي ديگران هم بکوشد تا سعادتمند گردند يا آمده است تا با رياضت جسم و پالايش روح، خود را به آسمان برگرداند؟ حافظ در اين گونه مقولات انسان را چگونه مي‌بيند؟


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون