جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4343- تاریخ : 1397/09/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(پنجشنبه)

 بازارهاي ايراني؛ معماري زيبا براي رونق اقتصادي 

از نظر تاريخي، بازار به محلي اطلاق مي‌شود که خريداران و فروشندگان براي مبادله کالا يا خدمات به آن مراجعه مي‌کنند.
مجموعه بازار در ايران از دوران ساسانيان در شهرهايي که رونق بازرگاني داشتند شکل گرفت. بازار به‌عنوان نهادي اقتصادي اجتماعي استخوان‌بندي شهر و روستاهاي بزرگ به شمار مي‌رود.
هسته ابتدايي بيشتر بازارها در حوالي دروازه مهم شهر تشکيل شده و در امتداد مسيرهاي اصلي گسترش و ادامه مي‌يافت. شکل‌گيري بازار و نحوه توسعه و ساماندهي فضاها، به کارکرد و رشد اقتصادي آن بستگي داشته است.تعامل و هماهنگي بين عناصر بازار همواره به پويايي بازار کمک مي‌کند. عناصري چون راسته اصلي، راسته‌هاي فرعي، دالان، چهارسو (چهار سوق)، ميدان و جلوخان را از فضاهاي ارتباطي بازار به شمار مي‌آيند.
توسعه و گسترش بازار در معابر و مسيرهاي فرعي موجب به وجود آمدن راسته‌هاي فرعي مي‌شدند. فراواني راسته‌هاي فرعي به رونق فعاليت‌هاي اقتصادي بستگي داشت. اغلب، هر راسته فرعي مختص يک صنف مشخص بوده است.
دالان معمولاً در بازارهاي سنتي عملکرد ارتباطي بين راسته‌هاي بازار با يک فضاي معماري را داشته است. حجره (دکان)، کاروانسرا، تيمچه و قيصريه نيز از فضاهاي معماري بازار به شمار مي‌روند.
دکان يا حجره از کوچکترين ولي مهم‌ترين فضاهاي معماري بازار است. به همين دليل راسته بازار با حجره‌هاي پيرامونش هويت داشته‌اند. از نظر طراحي معماري در بازارها، ترکيب‌هاي متفاوتي از تيمچه و کاروانسرا وجود دارد که يکي از نمونه‌هاي زيبا و معمارانه آن تيمچه و سراي بخشي در بازار کاشان است.
اين مجموعه از لحاظ تناسبات و ساماندهي فضايي بي نظير است. قيصريه به معني بازار شاهي است ولي در ايران به فضايي گفته مي‌شود که خصوصيات معماري و کالبدي تيمچه يا دالان را دارد ولي کارکرد آن عرضه کالاهاي لوکس مانند منسوجات است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون