جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4343- تاریخ : 1397/09/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(پنجشنبه)

 چطور به شکل موثر گوش بدهيم؟ 

گوش دادن موثر يکي از مهم‌ترين مهارت‌هايي است که هر فردي مي‌تواند به دست بياورد. اين‌که چه‌قدر خوب گوش مي‌دهيد، تأثير مهمي بر اثربخشي شغلي شما و کيفيت روابط‌تان با سايرين دارد.
به‌طور مثال:
ما گوش مي‌دهيم تا اطلاعات بگيريم
ما گوش مي‌دهيم تا موضوعات مختلف را بفهميم
ما گوش مي‌دهيم تا لذت ببريم
ما گوش مي‌دهيم تا بياموزيم
شما ممکن است با خود فکرکنيد که من مي‌توانم به‌خوبي گوش دهم! در حقيقت اکثر ما خوب گوش نمي‌دهيم و تحقيقات نشان مي‌دهد ما تنها بين 25 تا 50 درصد آن‌چه را که شنيده‌ايم، به‌خاطر مي‌آوريم. اين بدين معناست که وقتي شما با دوست، همکار، همکلاسي خود به مدت 10 دقيقه صحبت مي‌کنيد، آن‌ها به کمتر از نيمي از گفت‌وگو توجه مي‌کنند.
موضوع را برعکس کنيد، زماني که شما را راهنمايي مي‌کنند يا به شما اطلاعاتي داده مي‌شود، شما هم به کل پيام گوش نمي‌دهيد. اميدواريد که بخش‌هاي مهم پيام را در قالب همان 25 تا 50 درصد پيام گرفته باشيد، اما اگر اين‌گونه نباشد چه؟
بي‌ترديد، گوش دادن موثر مهارتي است که همه ما مي‌توانيم از مزاياي بهبود آن بهره ببريم. با تبديل‌شدن به يک شنونده بهتر، مي‌توانيد بهره‌وري خود را ارتقا دهيد و هم‌چنين توانايي خود را در زمينه تأثيرگذاري، متقاعد کردن ديگران و مذاکره بهبود ببخشيد. مهم‌تر از همه اين‌که جلوي کشمکش و بدفهمي‌ها هم گرفته خواهد شد. همه اين‌ها براي موفقيت در محيط کاري ضروري است!
درباره گوش دادن موثر
تمرين «گوش‌دادن موثر» راه بهبود مهارت‌هاي شنيداري شماست. گوش‌دادن موثر تلاشي است آگاهانه براي شنيدن، نه‌فقط کلمات طرف مقابل بلکه مهم‌تر از آن شنيدن تمام پيامي که تبادل مي‌شود.براي رسيدن به اين هدف بايد به‌طرف مقابل با دقت زيادي توجه کنيد.شما نمي‌توانيد به خود اجازه دهيد که حواس‌تان با هر چيز ديگري که ممکن است در اطراف‌تان اتفاق بيفتد يا با طرح يک استدلال مقابله‌اي پرت شود. هم‌چنين نبايد به خود اجازه دهيد که خسته و کسل شويد و تمرکزتان بر آن‌چه شخص مقابل مي‌گويد از دست رود.براي فهم اهميت اين موضوع، از خود بپرسيد آيا تا به ‌حال در گفت‌وگويي شرکت کرده‌ايد که شک داشته‌ايد طرف مقابل به آن‌چه مي‌گوييد گوش مي‌دهد يا شک داشته‌ايد پيام شما فهميده مي‌شود يا خير يا حتي شک داشته‌ايد ادامه گفت‌وگو ارزشمند است يا نه. مثل اين است که انسان با ديوار صحبت کند و اين چيزي است که شما از آن اجتناب مي‌کنيد.
مي‌توان به‌سادگي مثلاً با گفتن «آها!» يا تکان دادن سر توجه خود را نشان داد. لازم نيست حتماً با طرف مقابل موافق باشيد، تنها نشان مي‌دهيد که به او گوش مي‌دهيد. استفاده از زبان بدن و ديگر نشانه‌هاي تأييد نيز مي‌تواند شما را در توجه کردن به‌طرف مقابل ياري کند.
سعي کنيد به گوينده طوري پاسخ دهيد که او را به ادامه صحبت تشويق کند با اين کار مي‌توانيد اطلاعاتي را که نياز داريد، دريافت کنيد. درحالي‌که تکان دادن سر يا آها گفتن نشان مي‌دهد شما به گفت‌وگو علاقه‌مند هستيد، يک پرسش وابسته به موضوع يا ارائه نظر درباره رئوس مطالب گفته‌شده نيز اين را مي‌رساند که شما به پيام او گوش مي‌دهيد و آن را مي‌فهميد.
يک شنونده فعال شويد
پنج تکنيک کليدي وجود دارد که مي‌توانيد از آن‌ها براي گوش دادن موثر بهره گيريد:
-توجه کردن: به گوينده توجه جدي داشته باشيد و پيام را تصديق کنيد. بدانيد که ارتباط غيرکلامي هم با صدايي رسا «حرف مي‌زند».
به گوينده مستقيماً نگاه کنيد و افکار منحرف‌کننده را کنار بگذاريد
به لحاظ رواني معارضه‌جو نباشيد!
از منحرف شدن توسط عوامل محيطي مثل گفتگوهاي حاشيه‌اي اجتناب کنيد. به زبان بدن گوينده «گوش دهيد».
-نشان دهيد که در حال گوش دادن هستيد
از زبان بدن و اشارات و حرکات خود استفاده کنيد تا مشارکت خود در گفت‎وگو را نشان دهيد.گهگاه سر خود را به نشانه توافق تکان دهيد.لبخند بزنيد و از ديگر حالات صورت استفاده کنيد.
مطمئن شويد نحوه استقرار شما گشوده و نشان‌دهنده علاقه شما به گفت‎وگو باشد. گوينده را با نظرات کوتاه کلامي مانند بله و «آها» به ادامه صحبت تشويق کنيد.
-بازخورد دهيد
فيلترها، مفروضات، داوري‌ها و باورهاي شخصي ما، آن‎چه را که مي‌شنويم، تحريف مي‌کند. به‌عنوان يک شنونده، نقش شما فهم چيزي است که گفته مي‌شود. اين مطلب نيازمند اين است که آن‎چه گفته مي‌شود را بازتاب دهيد و سوالاتي بپرسيد.آن‎چه گفته‌شده را با بازگويي منعکس کنيد. «آن‎چه مي‌شنوم اين است که…» و مي‌رسد شما مي‌گوييد…» راه‌هاي خوبي براي بازتاب مطلب است.
سوالاتي براي روشن شدن موضوعاتي معين مطرح کنيد. «منظور شما از اين‎که مي‌گوييد…چيست؟» يا «منظور شما اين است؟» در فواصل مشخص توضيحات گوينده را خلاصه کنيد.
-قضاوت کردن را عقب بيندازيد
زمان را هدر ندهيد. اين مطلب گوينده را نااميد مي‌کند و فهم کامل پيام را محدود مي‌کند. قبل از مطرح کردن سؤال بگذاريد گوينده مطلب خود را تمام کند. با طرح بحث‌هاي مقابله‌اي صحبت گوينده را قطع نکنيد.
-به‌درستي پاسخ دهيد
گوش دادن مؤثر براي تقويت احترام و فهم متقابل طراحي‌شده است. شما در حال کسب اطلاعات و چشم‌انداز موضوع هستيد. با حمله به گوينده يا سرکوب او چيزي به خود اضافه نمي‌کنيد.در پاسخ‌هاي خود منصف، باز و صادق باشيد. با حفظ احترام از نظرات خود دفاع کنيد.
با طرف مقابل به‌گونه‌اي برخورد کنيد که فکر مي‌کنيد آن‌طور مي‌خواهد با او برخورد شود.
-نکات کليدي
تبديل‌شدن به يک شنونده موثر تمرکز بالا و عزم راسخي مي‌طلبد. تغيير عادات قديمي سخت است و اگر مهارت‌هاي شنيداري شما مثل بسياري از مردم بد است پس براي تغيير آن عادات بد گذشته تمرين زيادي نياز داريد. در اين لينک با گوش شنوا بيشتر آشنا شويد.
پنج تکنيک کليدي را مي‌توانيد براي ارتقاي مهارت‌هاي خود در زمينه گوش دادن موثر به کاربنديد:
توجه کنيد
نشان دهيد که در حال گوش دادن هستيد
بازخورد دهيد.
قضاوت کردن را به تعويق بيندازيد.
به‌طور شايسته پاسخ دهيد.
chetor.com


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون