جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4320- تاریخ : 1397/08/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)

 سرمقاله 

كاهش گرايش به رشته رياضي؛ تهديد يا فرصت؟
برديا سيفي فركوش
عبدالرسول عمادي؛ سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در رابطه با انتخاب رشته دانش آموزان گفت:بارها خطر کاهش گرايش به رشته رياضي را گوشزد و اعلام کردم که آينده مهندسي در خطر است. وي گفت:در جريان هدايت تحصيلي کاهش محسوسي را در گرايش به رشته تجربي داريم، منتها کمتر به نفع رشته رياضي تمام شده و بيشتر به نفع رشته انساني و شاخه‌هاي فني و کاردانش بوده است. ايشان 3 دليل عدم گرايش دانش آموزان به رشته رياضي را اينطور تشريح كرد كه در برخي مناطق داوطلب رياضي کم است و خود به خود براي آنها کلاس تشکيل نمي‌شود. دليل دوم عدم علاقه است و عمدتا به اين دليل است که کمتر منجر به اشتغال مي‌شود و دليل سوم ترس دانش آموزان ازدرس رياضي است كه علت آن حجم بالاي محتوا ورنجي است كه دانش آموزان بايد بپذيرند. اين سخنان سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش را از چند منظربررسي مي كنيم. در نگاه اول بايد به اين نكته توجه كنيم كه دانش آموزان براي انتخاب سرنوشت خود به يك بلوغ عقلاني رسيده اند آنها با نگاهي به شرايط پيراموني خود با خيل عظيمي از بيكاران رشته هاي مهندسي در جامعه مواجه مي‌شوند كه ناچار مشغول فعاليتهايي هستند كه هيچ تناسبي با مدرك تحصيليشان ندارد.
در همين زمينه معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفته ايران بعد از روسيه بيشترين تعداد دانش آموختگان حوزه مهندسي را در دنيا دارد.
آمار و رده بندي ها نشان ميدهد دانشجويان ايراني در رشته هايstem (علوم، فناوري، مهندس و رياضيات)بعد از چين، هند، امريكا وروسيه بيشترين تعداد فارغ التحصيلان دراين رشته ها را دارند.و پس از ايران نيز کشورهاي اندونزي و ژاپن در رتبه هاي ششم و هفتم قرار دارند.در صورتي كه كشور ژاپن با داشتن توليد ناخالص داخلي به ميزان 5 تريليون دلار سومين قدرت اقتصادي دنيا است كه بيشتردرآمد خود را از حوزه تكنولوژي و مهندسي كسب مي كند و ايران با داشتن توليد ناخالص داخلي به ميزان 430 ميليون دلار هجدهمين قدرت اقتصادي دنيا است كه بيشتر بر خام فروشي نفت وگازو فرآورده هاي آنها تكيه دارد.و نشان مي دهد كه بازار كار ما نيازبه اين تعداد فارغ التصيل در رشته هاي فني ندارد(بيش از 4 ميليون نفر)و تربيت بي هدف اين تعداد افراد در مدرسه و دانشگاه بي شك هدر دادن منابع مالي كشور است كه از بيت المال هزينه مي شود. سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به درستي از ترس دانش آموزان از درس رياضي اشاره كرده است كه دانش آموزان براي فراگيري آن رنج مي كشند ولي اشاره نكرده است كه چرا در طي اين سالها برنامه اي براي كاهش ترس دانش آموزان ديده نشده است.جالب است بدانيم که محققان معتقدند کودکان به‌طور ذاتي رياضي دان هستند و رياضي را مي‌فهمند. آنها در دنياي بازي‌هاي رنگارنگ مدام با منطق رياضي سروکار دارند ولي با گذشت زمان و عدم‌تسلط کافي بر موضوعات رياضي، کودکان دچار و سپس ترس از رياضي مي‌شوند.
نكته سوم: حق تحصيل طبق قانون اساسي براي تمام افراد جامعه رايگان است و وزارت آموزش و پرورش بايد تمام امكانات تحصيلي را براي دانش آموزان فراهم كند و اينكه گفته مي شود به دليل تعداد كم دانش آموز كلاس درس تشكيل نمي شود مي تواند دانش آموزان بااستعدادي را از رشد و شكوفايي بازدارد . بي شك اهتمام به قانون بايد سرلوحه تمام اركان آموزشي باشد تا حق طبيعي هيچ كسي پايمال نشود.

bardiyaseyfi1986@gmail.com


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
ويژه نامه
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي