جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4299- تاریخ : 1397/07/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

 سرمقاله 

فرصت تفكر و تحليل بيشتر براي كودكان و نوجوانان
زهرا کيان بخت
يكي از موضوعاتي كه معمولا در امر آموزش چندان جدي گرفته نمي‌شود، بحث آموزش غيرمستقيم و تاثير ماندگارتر آن بر ذهن و روان كودكان و نوجوانان است. همان طور كه ما در نقش والدين و مربيان و معلمان و خلاصه كساني كه به نحوي با كودكان و نوجوانان سروكار دارند، بيشتر مي‌كوشيم آنچه را مي‌خواهيم به كودك يا نوجوان بباورانيم، به صورت مستقيم و در قالب چند جمله به آنها آموزش دهيم. حال آن كه همواره تاثير آموزش غيرمستقيم‌ ماندگارتر بوده و درصورتي كه اجازه دهيم مخاطبان كوچكمان خود به تنهايي به مقصود و منظور اصلي پي ببرند، اين نوع يادگيري، موثرتر خواهد بود.
براي مثال وقتي مي‌خواهيم پسنديده بودن يا ناپسند بودن يك رفتار را به فرزندان‌مان آموزش دهيم، اين امر را در قالب جملات امري، خطابي و... به آنها مي‌گوييم. ما همواره در حال گفتن اين جملات به فرزندان‌مان هستيم كه فلان كار خوب و فلان رفتار بد است. در واقع، مثل اين است كه يك مسأله را به كودكان و نوجوانان‌مان القا مي‌كنيم، بي آن كه به آنها فرصت انديشيدن بيشتر، تحليل، نتيجه‌گيري و قضاوت بدهيم.
به همين دليل است كه سهم آموزشهاي غيرمستقيم در ميان همه آنچه به كودكان و نوجوانان مي‌آموزيم، بسيار ناچيز است. حال آن كه علم و تجربه در دنياي امروز ثابت كرده‌اند كه آنچه كودكان و نوجوانان در قالب كتاب، داستان، فيلم و... آموخته و در آن، فرصت تحليل و بررسي و فكر كردن پيدا مي‌كنند، در ذهن آنها ماندگارتر خواهد بود.
با توجه به اين مسأله، خوب است به جاي اينكه پيوسته بكوشيم به كودكان و نوجوانان‌مان مفاهيم و مسائل مختلف را به صورت امري و خطابي بقبولانيم، به آنها كمك كنيم با تماشاي انيميشن، كارتون، فيلم، مطالعه كتاب، در قالب مثال و تصوير و تصور و... امور را درك كرده و نتيجه‌گيري كنند.
درحقيقت، خوب است در جريان پرورش و آموزش كودكان و نوجوانان، به جاي اينكه دائما به فكر ساده‌ترين راهها و انتقال مطالب به ذهن آنها به صورت مستقيم و گفتاري و بدون هيچ خلاقيت و جذابيتي باشيم، سعي كنيم به آنها اين اجازه را دهيم كه خودشان با تفكر و تحليل بيشتر به نتايج جديد برسند و بتوانند درسهاي مختلف را در قالب اين آموزشهاي غيرمستقيم فرابگيرند.
همان طور كه خود ما نيز، شايد اگر پيامي را از فيلم يا كتابي گرفته باشيم و در ما تبديل به رفتار و عادت و يا بهتر بگوييم تبديل به باور شده باشد، چه بسا ماندگارتر باشد تا اينكه كسي بخواهد به طور مستقيم به ما القا كند كه يك مفهوم، خوب يا بد است.
ahrakianbakht@yahoo.com


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون