جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4249- تاریخ : 1397/05/17 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

 شکست‌خورده نباشيم! 

قسمت دوم و پاياني
عادت هاي مخرب خود را با اين دو عادت مثبت جايگزين کنيد.
* خودتان را با خودتان مقايسه کنيد. اول به جاي اين‌که خودتان را با ديگران مقايسه کنيد، سعي کنيد خودتان را با خودتان مقايسه کنيد. ببينيد چه‌قدر رشد داشته‌ايد، به چه چيزهايي رسيده‌ايد و چه‌قدر به سمت رسيدن به اهداف‌تان پيشرفت کرده‌ايد. اين روش اين فايده را دارد که وقتي مي‌بينيد چه‌قدر جلو رفته‌ايد و چه‌طور بر موانع غلبه کرده‌ايد، قدرشناسي و مهرباني نسبت به خودتان ايجاد مي‌کند. با اين روش بدون اين‌که به ديگران فکر کنيد، احساس خوبي نسبت به خودتان پيدا مي‌کنيد.
* مهربان باشيد. رفتار و طرز فکر شما نسبت به ديگران تاثيري شگرف بر رفتار و طرز فکرتان نسبت به خودتان دارد. اگر عادت داشته باشيد ديگران را مدام نقد کنيد، از خودتان هم مدام انتقاد خواهيد کرد. با ديگران مهربان‌تر باشيد و به آن‌ها کمک کنيد و خواهيد ديد که چه‌طور با خودتان نيز مهربان‌تر خواهيد شد. روي نقاط مثبت خود و اطرافيان‌تان تمرکز کنيد و آن‌ها را تحسين کنيد. با اين روش به جاي اين‌که ديگران، خودتان و دنياي اطراف را طبقه‌بندي کنيد، با خودتان راحت‌تر خواهيد شد.و يادتان باشد اگر مدام در حال مقايسه باشيد، هيچ وقت برنده نخواهيد شد. دانستن همين نکته مي‌تواند کمک‌تان کند. هر چقدر هم که خوب باشيد به قول معروف دست بالاي دست بسيار است و بالاخره کسي پيدا خواهد شد که از شما بهتر باشد، پس سعي نکنيد ببينيد که کي از شما بهتر است.
-تمرکز بر جزئيات منفي زندگي
ديدن نقاط منفي موقعيت‌هايي که در آن هستيد و درگير آن جزئيات شدن يک راه قطعي براي ناراحت کردن خود و گرفتن شانس خوشبختي از خودتان است. با اين کار روحيه اطرافيان‌تان را هم خراب مي‌کنيد.
چه‌طور بر اين عادت غلبه کنيد:
غلبه بر اين عادت کمي سخت است. يک روش اين است که ايدآل‌گرايي را کنار بگذاريد و قبول کنيد که همه‌چيز و همه موقعيت‌ها بالا و پايين دارند و لزومي ندارد همه‌چيز هميشه عالي و مثبت باشد. بايد همه‌چيز را همان‌طور که هست بپذيريد. با اين روش مي‌توانيد منفي‌ها را از فکر و احساس خود دور کنيد و ديگر از کاه کوه نسازيد.
يک روش ديگر اين است که سعي کنيد سازنده باشيد، به جاي اين‌که خودتان را اسير منفي‌ها کنيد. اين کار را مي‌توانيد با پرسيدن سوالاتي بهتر انجام دهيد. سوالاتي مثل:
چه‌طور مي‌توانم اين چيز منفي را به چيزي مثبت و مفيد تبديل کنم؟
چه‌طور مي‌توانم اين مشکل را حل کنم؟
يک روش سومي هم وجود دارد. اين‌که وقتي به مشکلي برمي‌خوريد، از خودتان بپرسيد، چه اهميتي دارد؟ با اين روش آن مشکل ديگر چندان مشکل به نظر نخواهد رسيد.
-محدود کردن زندگي به اين دليل که باور داريد دنيا حول شما مي‌چرخد.
اگر تصور مي‌کنيد که دنيا حول شما مي‌چرخد و به‌خاطر اين‌که مي‌ترسيد وقتي کاري جديد و متفاوت انجام مي‌دهيد، ديگران چه فکري در موردتان بکنند يا چه بگويند خودتان را عقب  مي کشيد، فقط زندگي‌تان را محدود کرده‌ايد.
بااين طرز فکر احتمال امتحان کردن چيزهاي جديد و درنتيجه رشد کردن را از خود مي‌گيريد چون فکر مي‌کنيد که آن منفي‌گرايي و انتقادي که با آن برخورد کرده‌ايد به شما برمي‌گردد و تقصير شماست (درحالي‌که در واقعيت ممکن است به اين دليل باشد که فرد مقابل‌تان هفته خوبي نداشته است يا اين‌که تصور مي‌کنيد مي‌توايند ذهن ديگران را بخوانيد).
چه‌طور بر اين عادت غلبه کنيد:
بدانيد که مردم چندان به کاري که شما مي‌کنيد توجه نمي‌کنند. آن‌ها بيشتر نگران زندگي‌هاي خودشان و اين‌که ديگران درموردشان چه فکر مي‌کنند هستند. بله، ممکن است با درک اين مسئله در ذهن‌تان تصور کنيد که خيلي مهم نيستيد اما از خيلي قيد و بندها آزادتان خواهد کرد.به بيرون توجه کنيد. به جاي اين‌که به خودتان و اينکه ديگران چه تصوري از شما دارند، فکر کنيد، روي اطرافيان‌تان تمرکز کنيد. به حرفهاي‌شان گوش دهيد و کمک‌شان کنيد. اين‌کار باعث مي‌شود اعتمادبه‌نفس‌تان بالا رفته و خودمحور بودن‌تان کمتر شود.
-پيچيده‌ کردن بيش از حد زندگي
زندگي مي‌تواند واقعاً پيچيده باشد. اين مي‌تواند استرس و ناراحتي زيادي براي‌تان به‌وجود بياورد. اما بخش مهمي از آن توسط خودمان ايجاد مي‌شود. بله، درست است که دنيا روز به روز پيچيده‌تر مي‌شود اما اين به آن معني نيست که نمي‌توانيم عادت‌هاي جديدي در خودمان ايجاد کنيم که زندگي‌مان را ساده‌تر کند.
چه‌طور بر اين عادت غلبه کنيد:
اين مي‌تواند شامل خيلي عادت‌ها شود اما به چند مورد از عادت‌هاي جايگزين آن‌ها اشاره مي‌کنيم.
* جدا کردن تمرکزتان و پخش کردن توجه‌تان روي قسمت‌هاي مختلف زندگي. اين عادت منفي را مي‌توان با تمرکز کردن روي يک کار خاص در يک زمان، داشتن ليست کارهاي روزانه که 3-2 مورد مهم‌تر در آن وجود دارد و نوشتن اهداف مهم‌تر زندگي روي يک وايت‌برد که هر روز چشم‌تان به آن بخورد، جايگزين کرد.
* داشتن وسايل زياد. اين عادت را مي‌توانيد اين‌طور جايگزين کنيد: مدام از خودتان بپرسيد، آيا اين را سال گذشته استفاده کرده‌ام؟ اگر نکرده بوديد، آن‌را به کسي ببخشيد.
* ايجاد ذهني مشکلات ارتباطي. خواندن فکر ديگران کار سختي است. پس به جاي آن سوال کنيد و با آن‌ها ارتباط برقرار کنيد. اين کمک‌تان مي‌کند تعارض‌هاي نالازم، سوءتفاهمات، منفي‌بافي‌ها و اتلاف وقت و انرژي را کمتر کنيد.
* گم شدن در صندوق دريافت‌ها. به جاي اين‌که همه وقت‌تان را به چک کردن اينباکس ايميل‌تان بگذرانيد، آن‌را فقط روزي يک بار چک کنيد و سعي کنيد ايميل‌هايي کوتاه‌تربنويسيد.
* گم شدن در استرس و فشار. وقتي استرس داريد، درگير يک مشکل هستيد يا در ذهن‌تان به گذشته و آينده فکر مي‌کنيد، دو دقيقه نفس‌هاي عميق بکشيد و فقط روي هوايي که از ريه‌تان داخل و خارج مي‌شود تمرکز کنيد. اين بدن‌تان را آرام کرده و ذهن‌تان را دوباره به زمان حال برمي‌گرداند. بعد مي‌توانيد دوباره روي کارهايي که براي‌تان اهميت بيشتري دارد تمرکز کنيد.
alamto.com


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون