جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4193- تاریخ : 1397/03/07 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

 کتاب‌خواندن را به عادت روزانه‌ تبديل کنيم 

مهشيد محمدي
علاقه‌ به کتاب و کتاب‌خواني از سال‌هاي دور با من بوده‌است. اما آن سال‌ها کتاب‌خواندن براي من بيشتر جنبه‌ي سرگرمي و تفنن داشت تا يک فعاليت واجب و مستمر.در گزينش کتاب‌ها هم آگاهي و سررشته چنداني نداشتم. و تشخيص کتاب مفيد و مناسب با شرايط من با خطاي زيادي همراه بود. نه اين‌که بگويم درحال‌حاضر از انتخاب و خريد همه‌ي کتاب‌هايم راضي هستم، اما اکثر آن‌ها رضايت مرا جلب مي‌کنند. فکر مي‌کنم کتاب‌هايي که آن سال‌ها براي تغذيه‌ي ذهنم انتخاب مي‌کردم، بيشتر به هله‌هوله و در بهترين حالت به فست‌فود مي‌مانست. تغذيه‌اي که ارزشِ سلامت فکري در بر نداشت. مدتها گذشت تا به ذائقه‌ي‌فکري خودم پي‌ببرم.
-اولين‌ کاري‌که انجام دادم کتابخانه‌ام را تعويض کردم. چون نسبت به کتابخانه‌ي سابقم احساس خوشايندي نداشتم، کتابخانه‌ي مورد علاقه‌ام را سفارش دادم.
-لزوما نيازي نيست که کتابخانه خود را تعويض کنيد. مي‌توانيد چيدمان آن‌را مطابق خواسته‌ي خود تغيير دهيد. يا آن‌را با هر شيوه‌ي ممکن جذاب‌تر کنيد.
-کتاب در دست مطالعه را از قفسه‌ي کتابخانه جدا بگذاريد. با جدا کردن آن خودتان را موظف به خواندن آن مي‌دانيد. چون مرتب در معرض ديد شما قرار دارد. و به‌نوعي به شما يادآوري مي‌کند که مرا فراموش نکن.
-نيازي نيست که از روز اول يک کتاب کامل را تمام کنيد. حتي مي‌توانيد از يک صفحه شروع کنيد و به مرور آن‌را زيادتر کنيد.
-به کتاب‌هاي ناخوانده‌ي موجود در کتابخانه فکر نکنيد. قرار نيست که همه کتاب‌ها را دوست داشته باشيد و تمام کتاب‌ها را مطالعه کنيد.
-شايد روزهاي اول سخت به‌نظر برسد و دوست داشته باشيد از آن فرار کنيد. اما خودتان را به‌اجبار هم که شده موظف به انجام آن کنيد. براي پايبندي به آن مي‌توانيد از تکنيک«زنجيره‌ را نشکن» استفاده کنيد.
اين تکنيک به اين شيوه است که يک تقويم براي انجام کار مورد نظرتان در نظر بگيريد. هر روز که آن‌را انجام داديد و به آن متعهد بوديد، در تقويم يک علامت ضربدر بزنيد. اين علامت‌ها مزيت رواني دارد. هرچه‌قدر که زنجيره طولاني‌تر باشد، فشار بيشتري براي عدم ترک آن به وجود مي‌آيد.
-اين روش به‌نوعي مکمل شيوه‌ي قبل است. براي نشکستن زنجيره، در زمان‌هايي که مي‌دانيد شرايط زندگي‌تان از حالت نرمال خارج است (مثل برگزاري مراسم ازدواج يکي از اعضاي خانواده) و فرصت کافي براي مطالعه نداريد، در آن مدت‌زمان از کتاب‌هاي سبک و کم‌حجم و آن‌هايي که احساس بهتري به شما منتقل مي‌کنند، استفاده کنيد.
-مي‌توانيد از يک خودکار يا ماژيک هايلايت براي مشخص‌کردن نکات و جملات آموزنده، قابل‌تامل و دلنشين استفاده کنيد. با اين روش مراجعه به آن‌ها آسان‌تر مي‌شود. و احساس هراس از نوشته‌ها و مطالب جاي خود را به صميميت مي‌دهد.
-دفترچه‌اي مختص فهرست‌کردن عناوين کتاب‌هاي مورد علاقه‌ يا مورد نيازتان قرار دهيد. تا هميشه براي تهيه‌ي کتاب آمادگي داشته باشيد.
-در هر زماني که گفت‎وگويي راجع‌به کتاب شکل گرفت به محتواي گفت‌وگو توجه داشته باشيد تا با چکيده‌اي از کتاب آشنا شويد. آشنايي مختصر با کتاب‌ها احتمال راغب‌شدن شما به مطالعه‌ي کامل آن کتاب را افزايش مي‌دهد.
-مکان و زمان مناسب خود را براي کتاب‌خواني پيدا کنيد. من کتاب‌خواندن در اول صبح را ترجيح مي‌دهم، چون به‌وضوح شاهد تفاوت کيفيت مطالب خوانده‌شده بوده‌ام. اما چون اول صبح قبل از رفتن به محل‌کار، زمان کافي براي مطالعه ندارم. بهترين زمان ممکن خودم در هنگام عصرگاه را پيدا کرده‌ام.
-ترجيحا قبل از خواب و در تخت‌خواب به مطالعه نپردازيد. چرا که ذهن‌تان به خواب در هنگام مطالعه شرطي مي‌شود.
-يکي از مهم‌ترين فاکتورها براي من، ارتباط با دوستاني است که هر کدام از آن‌ها کتاب‌دوست و کتاب‌خوان حرفه‌اي هستند. شنيدن از آن‌ها در رابطه با کتاب، شما را به خواندنِ بيشتر ترغيب مي‌کند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون