جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4184- تاریخ : 1397/02/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران ( پنجشنبه)

 سرمقاله  

نياز به شروع فصل شاداب‌تري در مدارس
زهرا کيان بخت
مسئولان آموزش و پرورش اخيرا از وجود ده هزار دانش‌آموز معتاد خبر داده و عنوان كرده‌اند صدهزار دانش‌آموز نيز در معرض خطر اعتياد قرار دارند. در كنار همه راهكارهايي كه ممكن است براي بهبود وضعيت و دور شدن هر چه بيشتر معضلات و مشكلاتي همچون اعتياد از جامعه دانش‌آموزي صورت بگيرد، شايد مانند بسياري از موارد ديگر، تقويت جبهه مقابل راهگشا باشد. مثلا براي مقابله با اعتياد، با صرف هزينه بجا و هوشمندانه در حوزه‌هاي فرهنگي، هنري و ورزشي مدارس، مي‌توان به صورت غيرمستقيم و چه بسا موثرتر، از آمار گرايش به اعتياد در ميان جمعيت دانش‌آموزي كاست. پيرو همين مسأله، خوب است فعاليتهاي فرهنگي ورزشي به گونه جديتر و پررنگ‌تري مورد توجه قرار بگيرد و سياستگذاري جدي‌تري در اين باره در مدارس اعمال شود. در حال حاضر، هر چند امكانات ورزشي بسياري از مدارس در مقايسه با مدارس يك دهه پيش، تغيير و تحولاتي پيدا كرده و گاهاً سالنهاي ورزشي و امكانات خوبي در اين زمينه براي مدارس در نظر گرفته شده است. اما به هر حال اين مسأله عموميت نداشته و هنوز، مدارس فراواني هستند كه از حداقل امكانات ورزشي اين‌چنيني محروم‌اند و در خو‌ش‌بينانه‌ترين حالت، مربيان و كادر مدرسه براي بهره‌مند شدن دانش‌آموزان از امكانات ورزشي، ناچارند دانش‌آموزان را با سرويس به باشگاهها و سالنهاي ورزشي سطح شهر ببرند كه حساسيتهاي خاص خود را دارد. حال آن كه تعبيه امكانات خوب ورزشي در مدارس، مي‌تواند موجب استفاده بيشتر دانش‌آموزان از اين امكانات در زمانهاي بيشتري در طول هفته شود و ديگر تنها محدود به زنگ ورزش نباشد. به علاوه خود اين مسأله، مي‌تواند منجر به تغيير روحيه و نوع نگاه دانش‌آموزان به مدرسه شود. در حيطه يادگيري، همواره گفته مي‌شود اگر مباحثي كه قرار است به دانش‌آموز تدريس شود، در قالب بازي و فيلم ونمايش و داستان و... به او ارائه شود، هم سرعت يادگيري بيشتر خواهد شد، و هم براي دانش‌آموز، ملال‌آور نخواهد بود. اتفاقا يكي از اصلي‌ترين مشكلات فعلي مدارس ما كه سالهاست با آن روبرو هستيم، اين است كه دانش‌آموزان بلافاصله بعد از ورود به مدرسه و تجربه آن، با فضايي مواجه مي‌شوند كه در آن، ديگر خبري از بازي‌ها، و نشاط دوران
پيش از مدرسه نيست. حال اگر بنا باشد اين رويه را تغيير دهيم و به بهبود فضاي مدارس و ديدگاه دانش‌آموزان درمورد آن، بپردازيم، اولين قدم، فاصله گرفتن از نگاه سختگيرانه و آراستن مدارس با برنامه‌هاي ورزشي، فرهنگي – هنري و ساير مقولاتي است كه مي‌توانند به سرعت روحيه و رفتار دانش‌آموزان را تغيير دهند. و وقتي چنين شد، بديهي است كه احتمال كشش پيدا كردن دانش‌آموزان به سوي مسائلي همچون اعتياد، بسيار ضعيف‌تر خواهد بود.
zahrakianbakht@yahoo.com


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون