جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4144- تاریخ : 1396/12/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

 سلامت دانش آموزي  

تغذيه مناسب براي دانش آموزان

(قسمت اول)
براي دانش آموزان صرف صبحانه به عنوان اصلي ترين وعده غذايي تحصيلي، متاسفانه مورد بي مهري فراواني واقع شده است. صبحانه باعث مي شود که انرژي مورد نياز مغز براي يادگيري کاملا به موقع فراهم شود و بدن براي نيازهاي خود به منابع ذخيره شده اي که بايد صرف رشد جسم شود مراجعه
نکند.
1. تغذيه، دانش تغيير و تبديل مواد غذايي به انرژي است به عبارت ديگر تغذيه نشان مي دهد که چگونه مواد غذايي لازم به بدن بايد برسد.
2. تغذيه تحصيلي به ما نشان مي دهد که براي يادگيري و مطالعه و فعل و انفعالاتي که لازمه اين دو امر مهم هستند به چه ميزان و از چه منابعي بايد به دست آوريم.
3. مواد مغذي موادي هستند که نيازهاي بدني ما را فراهم
مي کنند و به ما در حفظ تعادل و سلامت جسمي و رواني کمک
مي کند. عمده ترين اين مواد عبارتند از:
الف) کربوهيدرات ها که در نان، سيب زميني، مربا، بيسکويت، شکر و ... يافت مي شوند.
ب) چربي ها که بويژه در کره، پنير، روغن زيتون و مارگارين و ... پيدا مي شوند.
ج) پروتئين ها که معمولا در گوشت، ماهي، تخم مرغ، شير و پنير فراوانند.
د) مواد معدني که به شکل فراواني در ميوه ها و سبزي ها يافت مي شوند.
هـ) آب که نقش بسيار مهمي هم به عنوان ماده مورد استفاده و هم به عنوان يک رسانا و حلال دارد و معمولا از طريق مصرف آب آشاميدني، نوشابه، ميوه يا سبزي ها به بدن مي رسد.
و) ويتامين ها که نقش مهمي در سلامت ما ايفا مي کنند و عموما در ميوه ها و سبزي ها يافت مي شوند.
تهيه و تنظيم:مريم گل محمدي



نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون