جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4144- تاریخ : 1396/12/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

 وزير آموزش و پرورش :
  اجراي طرح آموزش مهارت به دانش‌آموزان در 8 استان 

وزير آموزش و پرورش از آغاز اجراي طرح آموزش مهارت دانش‌آموزان در هشت استان کشور و به کمک سازمان فني حرفه‌اي خبر داد. هدف از برگزاري اين دوره‌ها آن است که دانش‌آموزان مهارت‌هاي اوليه را فرا بگيرند و با بازار کار تا حدودي آشنا شوند.
سيدمحمد بطحايي در همايش نقش نظام آموزشي در توسعه کسب و کار که در دانشکده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد گفت: چالش اشتغال يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي کشور در سطح مديريت کلان است. بايد اعتراف کرد که اين چالش امروز تبديل به يک بحران شده است. بحراني که تمام شئون اجتماعي را تحت تاثير خود قرار داده است.
بطحايي در ادامه به اهميت کسب و کار و توسعه آن در جامعه اشاره کرد و گفت: توسعه کسب و کار صرف نظر از آثار اقتصادي که در وضع معيشتي مردم و توليد ناخالص داخلي کشور دارد، آثار اجتماعي، سياسي و فرهنگي مهمي در آينده کشور خواهد داشت.
وزير آموزش و پرورش افزايش نيروي جوان کشور در راس هرم جمعيتي را فرصت گرانقدر براي توسعه کشور دانست و تصريح کرد: اين نيروي جوان بايد وارد بازار کسب و کار شود و سهم قابل توجهي در توليد داخلي کشور ايفا کنند. در اين فضا آموزش و پرورش مي‌تواند نقش بسيار مهم و تاثير گذاري در بهبود کسب و کار و اشتغال داشته باشد.
وي ادامه داد: از گذشته تاکنون تلاش‌هاي بسيار زيادي در آموزش و پرورش انجام گرفته است تا بتواند نقش مورد انتظار را در کسب و کار و هرم شغلي کشور ايفا کند اما متاسفانه هنوز به جايگاه شايسته نرسيده است. از بعد از انقلاب آموزش و پرورش سعي بر اين داشت که حوزه آموزش عمومي ما با حوزه کسب و کار عجين شود که پيشرفت‌ها و موفقيت‌هايي نيز بدست آمده است اما اين حرکت سينوسي بوده است و آموزش و پرورش را از بهبود فضاي کسب و کار دور کرده است.
نظام آموزشي به دو دليل نقش خود را در بازار كار ايفا نكرد بطحايي از طرح‌هاي تام و کاد که در گذشته در آموزش و پرورش به منظور آشنايي و انس دانش‌آموزان با بازار کار اجرا شدند، نام برد و افزود: در سال 71 نيز در مقطع متوسطه شاخه کارودانش به نظام آموزشي اضافه شد. اما با توجه به استقبال و موفقيت اين طرح‌ها متاسفانه در ادامه به دلايلي اين روند ادامه پيدا نکرد و از وضع کيفي خود دور شد. نظام آموزشي ما به دو دليل نتوانسته است نقش خود را در بازار کسب و کار براي جامعه‌اي که دچار بحران اشتغال است، ايفا کند.
وزير آموزش و پرورش گفت: دليل اول اين است که نظام آموزشي ما از اواخر دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد به تدريج ماموريت خود را فراموش کرد. امروز مدارس ما هدف خود را از تربيت دانش‌آموزان، ورود به مراکز آموزش عالي و دوره‌هاي بالاي آن تعريف کرده‌اند. فضاي حاکم بر آموزش و پرورش ما تحت سيطره مطلق مهارت‌هاي شناختي شده است. آنچه امروز در مدارس به بچه‌ها مي‌آموزيم، منجر به يادگيري نمي‌شود. اين فضا به ما اجازه نمي‌دهد تا ساير مهارت‌هاي مورد نياز زندگي اجتماعي را آموزش دهيم. بچه‌هاي ما حداقل تا پايان دوره نهم بايد زندگي کردن، اخلاق، گفت‌وگو با يکديگر و صبوري را تمرين کنند.
وي ادامه داد: آموزش و پرورش بايد مجدانه نقش و ماموريت خود را براي بهبود بازار کسب و کار بازيابي کند. ما مسير بسيار دشواري را پيش رو داريم تا آموزش و پرورش به مسير اصلي خود بازگردد و تا زماني که اين اتفاق رخ ندهد، ساير دستگاه‌ها نيز نمي‌توانند در اين خصوص راهگشا باشند.بطحايي در ادامه در خصوص دليل دومي که آموزش و پرورش نتوانسته است نقش خود را به خوبي در بازار کسب و کار ايفا کند گفت: ما در برنامه‌ريزي درسي جاي بسيار کمي را در تقويت و تمرين مهارت‌هاي اجتماعي قرار داديم.
ما به خوبي از اين ظرفيت استفاده نمي‌کنيم و پيامد آن دور شدن جامعه از مدرسه است. ما دانش‌آموزان را از مدرسه زده کرده‌ايم زيرا بچه‌ها چيزهايي در مدرسه ياد مي‌گيرند که در جامعه به آن نياز ندارند در نتيجه دانش‌آموز از مدرسه مي‌ترسد و از آن فراري است.
وي افزود: ما تلاش‌هايي را براي بهبود کيفيت نظام آموزشي آغاز کرديم اما متاسفانه در آموزش و پرورش به دليل فرهنگ سازماني موجود، تغيير بسيار سخت است. البتهاين مساله باعث نمي‌شود که ما به فکر اصلاح نباشيم هرچند اين اصلاح‌به طور تدريجي باشد.
بطحايي يکي از اهداف آموزش و پرورش را تربيت دانش‌آموزان‌ براي ورود به بازار کار دانست و تصريح کرد: رئيس‌جمهوري در ابتداي سال تحصيلي و هنگام نواختن زنگ مهر گفتند که بايد مهارت‌هاي پايه و فني را در آموزش و پرورش ترويج دهيم به گونه‌اي که هر دانش‌آموز بعد از فارغ التحصيلي حداقل يک مهارت کسب کرده باشند.
وزير آموزش و پرورش از شروع طرحي در هشت استان کشور و به کمک سازمان فني حرفه‌اي خبر داد که دانش‌آموز در دوره‌هاي شش و بيست و چهارساعته مهارت‌هاي اوليه را فرا بگيرد و با بازار کار تا حدودي آشنا شوند و بدانند همه افراد نبايد وارد دانشگاه شوند و به غير از تحصيل در مراکز عالي، مسيرهاي ديگري نيز براي ادامه زندگي وجود دارد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون