جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4139- تاریخ : 1396/12/17 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

 در تحليل کارشناسان عنوان شد:
 محيط ترويج کتاب‌خواني بايد خلاقانه باشد 

شيوه‌هاي ترويج کتاب‌خواني امري خلاقانه و غيروابسته به طرح درس و دستورالعمل و وابسته به محيط و شرايط است.
به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، شصت و نهمين نشست ترويج کتاب‌خواني با حضور مامک يحيي‌پور و نادر موسوي‌فاطمي در کتابخانه‌ي مرجع کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار شد.
اين نشست با عنوان «آفرينش‌هاي هنري و ترويج خواندن» به بررسي فعاليت‌هاي آفرينش‌هاي هنري در کانون و تعاريف متفاوت و تعبيرهاي جهاني از مقوله‌ي «خواندن» پرداخت.
بر اين اساس موسوي‌فاطمي نخستين سخنران اين نشست بود. اين کارشناس ارشد ارتباط تصويري در ابتداي سخنان خود از حضار خواست تا تعاريف متنوعي از خواندن ارايه دهند. خواندن براي درک بهتر، خواندن براي سرگرمي، خواندن براي لذت، خواندن براي يادگيري زندگي، آوازخواني، فراخوانده شدن، ذهن‌خواني، نشانه‌خواني و نقد برخي از اين مثال‌ها بود که از سوي شرکت کنندگان مطرح شد.مولف کتاب «هنر در دنياي کودکان» در ادامه عنوان کرد: «اگر ما هنر را راهي براي رسيدن به پويايي بدانيم آن را يک نوع از خواندن مي‌دانيم.»
موسوي‌فاطمي گفت: «ما در خواندن به چيستي و چرايي و چگونگي کلمه‌ها فکر مي‌کنيم. چون تا وقتي که ما بر اساس داده‌هاي گذشته با هر چيزي روبه‌رو مي‌شويم ذهن ما به همان اندازه بسته مي‌شود. خواندن براي ما وابسته به زبان است و نه زبان بيان، بلکه ما خواندن را پديده‌اي مي‌دانيم که به سبب آن مي‌توانيم با جهان و با خود تعامل برقرار کنيم.»
کارشناس نشست «آفرينش‌هاي هنري و ترويج خواندن» تاکيد کرد: «زماني که ما به دنيا مي‌آييم در واقع عده‌اي دور و بر ما هستند. آن‌ها با اين نيت در کنار ما قرار مي‌گيرند که به ما بگويند در اين دنيا چطور دوام بياوريم. پس اولين ارتباط بين ما به واسطه‌ي يکي از تعاريف خواندن است. اما اين تجربيات از مکتوبات به دست آمده. با اين نگاه مي‌فهميم که همه چيز مي‌تواند کتاب باشد. ما به دنيا مي‌آييم و شروع مي‌کنيم به زندگي در ميان داده‌هاي فراوان که به سمت ما مي‌آيند. دائما در حال انجام کارهايي هستيم براي برآورده کردن نيازهايمان. و مي‌توانيم از خودمان بپرسيم که مشغول چه کاري هستيم؟ و دنبال چه مي‌گرديم؟ ما در حال خواندن‌ايم.»
اين مربي کارگاه‌هاي هنر و خلاقيت، خواندن را ترويج تفکر بشر براي کشف جهان و روبرو شدن آن‌ها با خويشتن عنوان کرد و با اين تعريف به بخش نخست سخنان خود پايان داد.مامک يحيي‌پور دومين سخنران اين نشست بود. وي در همان ابتدا فعاليت‌هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان را مد نظر قرار داد و درباره‌ي آن‌ها سخن گفت. وي تعريفي عمومي از خواندن بيان کرد و پرسيد: «حالا ما چه‌طور بچه‌ها را به اين فرآيند علاقه‌مند کنيم؟»
يحيي‌پور که تحصيلاتش را در رشته‌ي کارشناسي ارشد ارتباط تصويري به پايان برده است، بيان کرد: «ترغيب به خواندن، خواندن را ترويج مي‌دهد.»
اين مدرس هنر در پاسخ به سوال مطرح شده گفت: «همان‌طور که مي‌دانيد اگر ما بچه‌ها را ترغيب کنيم تا با کلمات، زندگي و معاني آن را درک کنند مي‌توانيم آن‌ها را به امر خواندن هدايت کنيم. در فعاليت‌هاي هنري از تصوير به عنوان يک پل استفاده مي‌شود و مربيان نقش موثري در اين راه دارند. آن‌ها بايد مسير کشف و هدايت اعضا را بر عهده بگيرند و در واقع بايد گفت نقش باغبان را دارند. باغبان، انواع درخت‌ها و شيوه‌ي پرورش آن‌ها را مي‌داند و از آن‌ها توقع دارد با توجه به ويژگي‌هاي خود به بار بنشينند. مربي نيز همين وظيفه را دارد. اما فرصت کشف را براي عضو فراهم مي‌کند و اين فرآيند را به خود او مي‌سپرد و در اين مسير از خواندن کتاب بهره مي‌برد.»
يحيي‌پور گفت: «در همين راستاست که معتقديم تصويرگري‌هاي يک کتاب مهم است و تصويرگر بايد ويژگي‌هاي شناختي و تفاوت‌هاي فردي کودک و نوجوان را بشناسد و با همين نگاه گاهي نقدهايي بر کتاب‌هاي انتشارات کانون نيز وارد است. که بايد به مسايل و راه‌کارهاي حل مشکل پرداخت. نکته‌ي ديگري که خوب است در اين بخش اشاره کنم فضاسازي کتابخانه‌هاست. کتاب‌خانه‌اي که شلوغ باشد مناسب نيست. بنابراين بايد اعضاي نوجوان خود در اين فضاسازي شريک شوند. آن‌ها دوست دارند طرح‌ها و برنامه‌هاي خود را پياده کنند و کتابخانه‌هاي کانون با محول کردن اين امر مي‌تواند بار مسووليت مربيان را نيز کم کند.»
اين کارشناس درباره‌ي شيوه‌ي تعامل مربي با عضو نيز به بيان مواردي پرداخت: «مربي بايستي شخصيت و هويت کودک را در کار خود حفظ کند. ارتباط موثر نکته‌ي مهم ديگري است که بايد به آن توجه داشت. مربي بايد به روز باشد و اطلاعات صحيح در حوزه‌هاي گوناگون داشته باشد. اين ارتباط و تسلط يکي از عوامل مهم و موثر در تاثير و ترويج کتاب‌خواني است.»
فاطمي با تاکيد بر نکته‌هاي مطرح شده از سوي ديگر سخنران اشاره کرد: «مربي بايد نگاه جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه داشته باشد و تابع دستورالعمل خاصي نباشد. شيوه‌هاي ترويج کتاب‌خواني امري خلاقانه و غيروابسته به طرح درس و دستورالعمل و وابسته به محيط و شرايط است. بايد بدانيم که اطلاعات ما از هر چيز و آنچه در کتاب نگاشته مي‌شود مربوط به گذشته است. آيا راه‌کارها مطابق با کودک اين عصر است؟ آيا مورد نياز اوست؟ يک مربي خوب مي‌داند که نيازهاي لحظه‌اي کودک متفاوت است. بنابراين او از خود مي‌پرسد: چرا تشويق کنم؟ چه کتابي را پيشنهاد بدهم؟ چه تاثيري بر او دارد؟»
موسوي‌فاطمي در ادامه‌ي شصت و نهمين نشست ترويج کتاب‌خواني تاکيد کرد: «آيا آنچه از جهان مکتوب بازخواني مي‌شود نياز «کودک»ي را بيدار مي‌کند و براي آن نياز پاسخي دارد؟»
او بيان کرد: «ما بايد بدانيم که سال‌هاست آموزش پژوهش محور در تمام دنيا متداول شده است. به همين لحاظ است که با نگاه به معناي گسترده‌ي خواندن بايد کتاب‌خواني را تبديل به يک مهارت براي بچه‌ها کنيم.»
مامک يحيي‌پور در پايان سخنان خود بازخواني برخي فعاليت‌هاي هنري کانون را خواستار شد. وي ميزان استقبال از اين فعاليت‌ها را اين چنين عنوان کرد: «نقاشي،‌ سفال، خوش‌نويسي، نمايش و پويانمايي، عکاسي، سرود و موسيقي به ترتيب فعاليت‌هاي مورد استقبال در کانون‌اند. 597 مربي و 45 کارشناس و کارشناس مسوول در کل کشور مسووليت اين آموزش‌ها يا نظارت بر آن‌ها را در کانون بر عهده دارند. بايد درباره‌ي توزيع عادلانه‌ي اين نيروهاي انساني و لزوم افزايش نيرو بازخواني‌هايي انجام داد. وقت آن رسيده است که رايانه وارد مراکز ما شود و به کمک هنرجويان پويانمايي و عکاسي بيايد. وقت آن است برخي از آثار تجسمي با نرم‌افزارها توليد شوند و ورود اين امکانات نيازمند برنامه‌هاي دقيق است.»
در اين نشست سودابه اميني سرپرست آفرينش‌هاي ادبي و هنري کانون نيز در جمع مربيان فرهنگي هنري کانون حضور داشت. وي در تاييد سخن کارشناسان عنوان کرد: «يکي از ماموريت‌هاي مربيان کانون اين است که اعضا را ترغيب به خودشناسي کنند چه با استفاده از امکانات دنياي جديد، چه با استفاده از توانايي‌هاي خود و چه با بهره‌گيري از فرم کلاسيکي که در کانون وجود دارد.»
اميني ادامه داد: «در اين راه آنچه مهم است شناخت خود، هويت شخصي و هويت بومي، ايراني- اسلامي و ملي است. هدف، آن است که اين موارد را درست و دقيق بشناسند و اين خيلي مهم است که بچه‌ها خود را دوست داشته باشند. از سوي ديگر نشانه‌شناسي هنر ايراني يکي از برنامه‌هاي مهمي است که در دستور کار ما قرار دارد و مربيان براي اين امر گام برمي‌دارند.»
او گفت: «در اين جلسه فرصت نشد درباره‌ي محتوا بحث شود و بيش‌تر درباره‌ي فرم کاري مربيان هنري صحبت شد. با اين حال مهم است بدانيم بچه‌هايي در سراسر کشور هستند که به کانون دسترسي ندارند و نمي‌توانند از تجربيات مربيان استفاده کنند. مهم است براي اين امر برنامه‌ريزي و فراتر عمل کنيم. راه‌کار، گسترش بخشي از اين فعاليت‌ها استفاده از فضاي مجازي و فراخواندن بچه‌ها به فضاي کانون است.»


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون