جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4121- تاریخ : 1396/11/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

 معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش:
 حذف پيک‌ نوروزي دانش آموزان 

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش‌و‌پرورش از حذف پيک نوروزي خبر داد و گفت در نوروز سال آينده داستان‌نويسي جايگزين اين پيک‌ها خواهد شد.رضوان حکيم‌زاده در نشست خبري روز گذشته که در قالب تشريح برنامه‌هاي جديد نوروزي براي دانش‌آموزان برگزار شد ضمن تشکر از وزير آموزش و پرورش براي بازگرداندن فرصت کودکي به کودکان با تصميم اخير خود مبني بر حذف آزمون‌هاي خاص اظهار کرد: داستان‌خواني، داستان‌گويي و داستان‌نويسي جايگزين پيک‌هاي نوروزي مي‌شود.وي اضافه کرد: طبق بررسي‌هاي صورت گرفته پيک‌هاي نوروزي در تعميق و تثبيت اطلاعات دانش‌آموزان نقشي نداشتند و باعث مي‌شدند خانواده‌ها درگير چگونگي انجام آن باشند.
حکيم‌زاده بيان کرد: با توجه به اين موضوع در سال‌هاي 92 و 93 طبق دستورالعمل جديد زمينه‌ها و فرصت‌هاي يادگيري در محيط طبيعي شاد و بانشاط مورد تاکيد قرار گرفت و استان‌ها برنامه‌هايي براي توانمندسازي معلمان داشتند تا فعاليت‌هاي يادگيري را طراحي و از توليد متمرکز پيک نوروزي و ارسال آنها به مدارس خودداري کنند.وي تصريح کرد: اين موضوع چالش ايجاد مي‌کرد و همه معلمان در مناطق کمتربرخوردار امکان نداشتند از پيک نوروزي استفاده کنند، بنابراين بايد فعاليت‌هايي را جايگزين مي‌کردند.
دانش‌آموزان امسال با داستان‌خواني آشتي مي‌کنندمعاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: امسال تصميم داريم که با توجه به اهميت اساسي فعاليت داستاني در پرورش قدرت تخيل و آموزش ارزش‌ها، بستر مناسبي را براي آشتي دادن کودکان به داستان‌خواني، داستان‌گويي و داستان‌نويسي در قالب فعاليت نوروزي ايجاد کنيم.
حکيم‌زاده اظهار کرد: يکي از قالب‌هاي اصلي که خدا در قرآن براي بيان حقايق هستي و ارزش ها استفاده کرده است، نقل قصه است.معاون آموزش ابتدايي وزارت اموزش و پرورش افزود: کودکان امروز به واسطه درگيري بيش از حد به فعاليت‌هاي الکترونيکي فرصت زيادي براي داستان ندارند که اين موضوع يک چالش اساسي است.وي عنوان کرد: هدف ما از انتخاب اين فعاليت عمده اين است که داستان را جايگزين پيک کنيم.
اين موضوع در جهت متناسب کردن فعاليت‌هاي عيد با اقتضائات عيد است. هدف اين موضوع توسعه و ترويج داستان و تقويت مهارت خوانداري، شنيداري و گفتاري دانش‌آموزان است.حکيم‌زاده عنوان کرد: پرورش خلاقيت و قوه تخيل و ابتکار دانش‌آموزان، محور قرار گرفتن و به رسميت شناختن حق هدايت و راهبري از جمله اهداف اين فعاليت خواهد بود.وي به ويژگي‌هاي اين فعاليت يادگيري که در جهت هدفمند کردن فعاليت‌هاي دوره ابتدايي است، اشاره کرد و گفت: اين فعاليت متناسب با رشد جوانب عقلاني، عاطفي و اجتماعي است و استقلال و ابتکار عمل دانش‌آموز را محور قرار مي‌دهد در اين حال به آداب و رسوم محلي نيز توجه مي‌شود.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش افزود: اين طرح متناسب با شرايط ايام تعطيل خواهد بود که بايد معلمان به دانش‌آموزان کمک کنند تا در کنار استفاده از فرصت بازديد و تفريح، از تعطيلات نوروزي لذت ببرند.حکيم‌زاده بيان کرد: قالب و چارچوب اين فعاليت خواندن کتاب داستان و تهيه خلاصه کتاب است. در اين صورت دانش‌آموزاني روايت‌گر، داستان‌خوان و داستان‌نويس خواهيم داشت.وي همچنين اضافه کرد: دانش‌آموزان بايد ياد بگيرند که نام کتاب خوانده شده، نام نويسنده و انتشارات کتاب را يادداشت کنند تا به مهارت مستند دانش‌آموزان کمک شود.وي تاکيد کرد: دانش‌آموزان مي‌توانند گزارش ديد و بازديد، سفر و گردش را در قالب روايت‌گونه بنويسند و خاطره و داستان خود را نقد همچنين صداي خود را ضبط کنند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون