جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4104- تاریخ : 1396/11/03 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

 فلسفه و ترس ! 

اخيراً در زيبايي‌شناسي (فلسفه‌ي هنر) به تعريفِ ترس پرداخته شده است.

نوئل کرول (زاده‌ي 1947) فيلسوف آمريکايي، نظريه‌پرداز هنر و سينما و روزنامه‌نگار است. او در زمينه‌هاي فلسفه‌ي هنر، تئوري رسانه‌ها و فلسفه‌ي تاريخ فعاليت کرده است.

او در کتابِ فلسفه‌ي ترس مي‌نويسد: «در داستان‌هاي ترسناک، احساساتِ مخاطبان بايد بازتابي از ويژگي‌هاي مثبت و انساني کاراکترها باشند… واکنش‌هاي کاراکترها به ما نشان مي‌دهد که واکنشِ درست در برابرِ هيولاها با لرزيدن، حالت تهوع، منقبض و فلج شدنِ بدن، فريادزدن و تنفر شديد نسبت به آن‌ها همراه است.» او خاطرنشان مي‌کند که فيلم‌هاي ترسناک، مانند خانه‌هاي جن‌زده در ما حس کنجکاوي عميقي را برمي‌انگيزند.

ما از افشا شدن آن‌چه پشت چيزهايي‌ست که ما را مي‌ترسانند لذت مي‌بريم و «احساسِ انزجاري که از آن‌ها به‌ما دست مي‌دهد بايد به‌عنوان هزينه‌اي تلقي شود که براي لذت‌بردن از افشا شدن حقيقت آن‌ها بايد بپردازيم.»با اين‌حال، چه چيزي معرفِ هيولاهاست؟ کرول هيولاها را به‌عنوان «موجودات غيرممکني (البته از نظر جسماني، نه لزوماً از نظر منطقي)» تعريف مي‌کند با اين‌حال، اگر تعريف کرول از هيولا را با چنين تعريفي جايگزين کنيم: «هيولا موجودي‌ست که به شيوه‌هاي بنيادي در او اختلالات شديد يا ناسازگاري‌هايي وجود دارد»، تعريف مناسب‌تر و جامع‌تري خواهيم داشت.

دراکولا، هيولاي فرانکشتاين، کينگ‌کونگ، هيتلر و ... همگي، علي‌رغم درجات مختلفي از حس همدردي که در مخاطب برمي‌انگيزند، ذيلِ اين تعريف، يک هيولا تلقي مي‌شوند، چون در تمام آن‌ها نوعي اختلال شديد يا ناسازگاري وجود دارد.در تمامِ اين موارد، نوعي ناسازگاري عميق درست در مرکزِ هستي هيولا وجود دارد.

ريشه‌ي ترس در همين ناسازگاري و اختلال است.مي‌توانيم درک کنيم که شايد بعضي از مردم تمايل به تجربه‌ي ترس داشته باشند، به عنوان بخشي از هزينه‌اي که بايد براي ارضاي حس کنجکاوي‌شان بپردازند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون