جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4095- تاریخ : 1396/10/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

 روح قصه با طبيعت انسان گره خورده است 

"اعتياد به تکنولوژي سبب دوري خانواده‌ها از فضاي قصه و قصه‌گويي شده است." يک قصه‌گو معتقد است در بسياري از خانواده‌ها قصه و قصه‌گويي مطرود شده است و برخي والدين به بازي‌هاي رايانه‌اي و انيميشني اقبال بيشتري نشان مي‌دهند.

پريسا به‌آبادي ادامه داد: «با همين روي‌کرد است که کودکان پاي شنيدن قصه نمي‌نشينند. در صورتي که باور والدين بسيار اشتباه است. قصه هيچ جايگزيني در دنياي کودک ندارد، چون روح قصه با ساختار طبيعت انسان و دنياي او گره خورده است. ذهن کودکان هنگام شنيدن قصه بسيار فعال است. کودک با شنيدن قصه در ذهن خود تصويرسازي مي‌کند، خود را جاي تک تک شخصيت‌ها مي‌گذارد، سفر مي‌کند، به دور دست‌ها مي‌رود و در پايان دوباره به جايگاه خود بر مي‌گردد. چه جايگزيني مي‌توان براي قصه پيدا کرد که اين چنين سفر قهرماني را براي کودک مهيا کند؟» وي ادامه داد: «در طول سال‌ها قصه‌گويي، هيچ گروه سني را نديدم که شنيدن قصه را دوست نداشته باشد، که اين موضوع دقيقا رابطه مستقيم قصه را با درون انسان‌ها و طبيعت آن‌ها تاييد مي‌کند. در خيلي از موارد بازخوردهايي که از مخاطبان کودک وجود داشت عطش شنيدن قصه بيشتر بوده است و من بارها افسوس خوردم چرا کودکان در درون خانواده سيراب نمي‌شوند. شايد بتوان گفت يکي از دلايل اين اتفاق تغيير ساختار خانواده‌ها است. نکته ديگر اعتياد به فن‌آوري است که اکثر خانواده‌ها را درگير کرده است. شايد اگر والدين کودک از وسعت تاثيرگويي بر کودکان مطلع بودند، هيچ‌گاه اين رسم کهن را که از ديرباز در بين ايرانيان رواج داشته را ناديده نمي‌گرفتند.»

به‌آبادي در مورد تاثيرهاي شنيدن قصه بر کودکان عنوان کرد: «کودک با شنيدن قصه، خود و واقعيت‌هاي زندگي را کشف مي‌کند. او با شنيدن قصه، شخصيت‌هاي داستان را با بخش وجودي خودش تطبيق مي‌دهد، در ذهنش سوال‌هايي را مي‌پروراند و در خلال حوادث قصه به دنبال جوابي براي آن‌هاست. از سوي ديگر پرواز خيال را مي‌آموزد، در حين شنيدن قصه او مي‌فهمد چه‌قدر مي‌تواند با بال‌هاي خيال اوج بگيرد به انتهاي آبي آسمان برود و اقيانوس‌ها را درنوردد در حالي‌که در اتاق کنار قصه‌گو روي زمين نشسته است. به همين دليل است که فکر مي‌کنم خانواده يکي از موثرترين نهادها در ترويج قصه‌گويي است و بايد آموزش ببيند.»

اين قصه‌گو ادامه داد: «مي‌توان در کنار خيلي از آموزش‌ها و کارگاه‌هايي که بيمارستان‌هاي دوست‌دار کودک براي مادران باردار برگزار مي‌کنند، کارگاه‌هاي قصه‌گويي براي والدين برگزار کرد. در مهد کودک‌ها مي‌شود جلسه‌هاي قصه‌گويي مادر و کودک برپا کرد و والدين را نسبت به نياز کودک براي شنيدن قصه آگاه کرد. بايد قصه شنيدن را به عنوان حق کودک در نظر گرفت و در رسانه‌ها اين موضوع را بارها و بارها تاکيد کرد. در مطب پزشکان کودک مي‌توان از قصه‌گويي‌هاي ديجيتال استفاده کرد و والدين را نسبت به اهميت قصه‌گويي حساس کرد. در فصل تابستان که کودکان همراه والدين به پارک مي‌روند، مي‌توان برنامه‌هاي قصه‌گويي رايگان براي کودک و پدر و مادر ترتيب داد و اين سنت را احيا کرد. در شهر کتاب‌ها و کتاب‌فروشي‌ها برنامه‌هاي متنوع قصه‌گويي اجرا کرد و رواج دوباره قصه‌گويي و ارزش آن را گوشزد کرد.»او تاکيد کرد: «من فکر مي‌کنم براي زنده نگه داشتن و ترويج اين رسم کهن و با ارزش تمام افراد جامعه بايد همت کنند و از دل و جان و عاشقانه قدم بردارند. قطعا اگر قدم‌ها برداشته شود. خانواده و جامعه سرزندگي و پويايي سوق داده مي شود.»

به‌آبادي در مورد نقش انکارنشدني نظام آموزش و پرورش در احياي اين سنت نيز سخن گفت. اين قصه‌گو عنوان کرد: «بعد از نهاد خانواده، نهاد آموزش و پرورش، يکي از تاثيرگذارترين نهادهاست، چون کودک زمان بسياري را در مدرسه سپري مي‌کند. در اين ميان مدرسه مي‌تواند نقش به‌سزايي را ايفا کند. البته در چند سال اخير آموزش و پرورش تلاش بسياري کرده است که هنر قصه‌گويي در مدارس به‌کار گرفته شود، اما در عمل اين اتفاق نمي‌افتد. معلم‌ها و مسئولان اين فن را جدي نمي‌گيرند و ارزش واقعي آن‌ها را ناديده مي‌گيرند، هنوز در خيلي از مدارس آموزش مستقيم مبدا کار قرار دارد، در حالي‌که در روش‌هاي تدريس نوين مهم‌ترين نکته آموزش غيرمستقيم است و چه ابزاري بهتر از قصه‌گويي براي اين اجراي اين رويکرد.

وي در پايان پيشنهاد داد: «مي‌توان معلمان را نسبت به اهميت موضوع قصه‌گويي آگاه کرد و مهارت قصه‌گويي را در آن‌ها با گذاشتن کارگاه‌هاي متنوع تقويت کرد. کتاب‌خانه‌هاي مدارس را نسبت به منابع فاخر ادبي در حوزه کودک و نوجوان تجهيز کرد و زنگ قصه‌گويي را در دوره‌هاي مختلف آموزشي در نظر گرفت.»


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون