جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4064- تاریخ : 1396/09/14 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)

 دانش‌آموزي که در يک سال 1500 کتاب خواند 

دانش‌آموز کتابخوان برتر از چگونگي علاقه‌مندي به کتاب و برنامه‌ريزي خود براي مطالعه آزاد گفت.

به گزارش پانا،‌ انتقادات بسياري به سرانه کتابخواني در کشور وارد است و آمارهاي متعددي از اين سرانه بين دو تا 75 دقيقه در روز براي هر فرد را شاهد هستيم که اين مساله فارغ از اعداد و ارقام نشان از خلا کتابخواني در جامعه دارد اما با اين وجود هنوز بارقه‌هايي از عادت کتابخواني در جامعه وجود دارد و براي تقويت اين عادت، برنامه ها و سياست‌هاي تشويقي در نظر گرفته شده است که از جمله آن مي‌توان به برنامه انتخاب کتابخوان برتر در هفته کتاب و کتابخواني اشاره کرد،‌ برنامه‌هايي که به همت نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور در رده‌هاي سني مختلف برگزار شده و کتابخوانان برتر هرسال را بنا بر رعايت ضوابطي معرفي مي‌کنند.

امسال زهرا معصومي مقدم دانش‌آموز 10 ساله نهاوندي براي دومين سال پياپي به عنوان کتابخوان برتر در رده سني کودک معرفي شد؛ گفت‌‌وگويي با اين دانش‌آموز داشتيم تا چگونگي دستيابي به اين رتبه را در شرايطي که همواره انتقاد از سرانه مطالعه به ويژه در کودکان و نوجوانان مطرح است، جويا شويم.

زهرا دانش‌آموز نهاوندي کلاس چهارم است که به گفته مادرش از همان دوره نوزادي و حتي پيش از آن عادت مطالعه در وي شکل گرفته است.

مادر زهرا که خود مسئول کتابخانه شهيد حيدري نهاوند است؛ مي‌گويد: از زمان بارداري براي زهرا کتاب مي‌خواندم و در دوره کودکي هم اين کار ادامه داشت. به اين ترتيب عادتي براي زهرا شکل گرفت به گونه‌اي که اکنون بدون خواندن 3 تا 4 کتاب خوابش نمي برد.

وي ادامه داد:‌ از زماني هم که وي امکان کتابخواني داشت خودش اين کار را انجام مي‌داد. هر روز تقريبا يک تا 2 ساعت مطالعه غيردرسي را در برنامه‌هاي خود دارد علاوه بر کتاب، تمامي مجلات و نشريات در حوزه کتاب کودک و نوجوان را مي‌خواند.

وي عنوان کرد:‌ علاقه به کتاب در زهرا کاملا شکل گرفته و در هر نمايشگاه و برنامه‌اي خريد کتاب را جزء برنامه‌هايش دارد.

کتابخواني و مطالعه به همان اندازه که عادتي مثبت تلقي مي‌شود اما از حيث انتخاب محتوا هم بايد شايستگي‌هاي لازم را داشته باشد و اهميت اين مساله در دوره کودکي و نوجواني نسبت به ساير دوران ها از اهميت بسزايي برخوردار است چراکه عادت به کتابخواني در اين دوره براي تمام طول عمر ماندگار خواهد بود و محتواي آن بر روند زندگي فرد اثرگذار است.

زهرا که علاقه بسياري به کتابخواني دارد؛ درمورد تاثير آن در روند تحصيلي بيان کرد: دامنه لغات وسيعي به واسطه کتابخواني دارا هستم که اين مساله در خواندن و نوشتن به ويژه انشانويسي تاثير بسياري دارد البته سعي مي‌کنم محدوده سني را در کتاب‌ها در نظر گرفته شده براي مطالعه رعايت کنم.

وي با بيان اينکه از کودکي و زماني که سواد خواندن نداشتم،‌از روي تصوير کتاب‌ها براي خودم داستان مي‌گفتم، ادامه داد:‌ اولين سالي که کتابخوان نمونه شدم بيش از 1500 کتاب در يک سال مطالعه کردم که امسال سطح کتاب‌ها از بخش کودک به بخش نوجوان ارتقا پيدا کرده است.

اين کتابخوان برتر در مورد نحوه ورود در فرآيند گزينش براي انتخاب کتابخوان برتر بيان کرد: برنامه‌اي در نهاد کتابخانه‌هاي عمومي وجود دارد که نفراتي با بيشترين تعداد مطالعه کتاب را جزء کتابخوانان برتر قرار مي‌دهد.معصومي مقدم گفت:‌ علاوه بر اين برنامه مساله نشست هاي کتابخواني، ‌جلسات نقد و بررسي هم در دستيابي به اين رتبه اهميت دارد.

وي گفت: بيشتر از وبگردي و فضاي مجازي به مطالعه کتاب علاقه دارم و حتي در طول سال تحصيلي روزانه سه تا چهار کتاب مي‌خوانم؛ اغلب کتاب‌ها در حوزه شعر،‌ داستاني و ‌علمي هستند و بهترين کتاب از نظر من قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب مهدي آذريزدي بوده است.اين دانش‌آموز کتابخوان گفت: تعدادي شعر و داستان دارم که منتظر انتشار آن‌ها هستم اما هنوز به طور جدي پيگير آن نبودم.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون