جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4050- تاریخ : 1396/08/24 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)

 اهالي قلم ؛ميهمان جمع اعضاي کانون پرورش فکري 

همزمان با آغاز هفته کتاب، نويسندگان و شاعران به دعوت کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، ميزبان مراکز فرهنگي‌هنري شده‌اند و براي اعضا شعر و داستان مي‌خوانند.

البته بر اساس اعلام مسوولان کانون، اين طرح به هفته کتاب ختم نمي‌شود و ديدار نويسندگان و شاعران با مخاطبان خود در مراکز کانون تا نيمه آذر ادامه دارد.

مصطفي رحماندوست با کودکان گفت‌وگو کرد

دانش‌آموزان منطقه 12 تهران ضمن حضور در مرکز 25 کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان به مناسبت هفته کتاب با مصطفي رحماندوست ديدار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، در ادامه برنامه‌هاي بيست و پنجمين دوره هفته کتاب و همچنين در قالب طرح «کانون مدرسه»، برخي دانش‌آموزان منطقه 12 تهران پاي صحبت‌هاي نويسنده و شاعر نام‌آشنا، مصطفي رحماندوست نشستند.

بر اين اساس شاعر صددانه ياقوت، در اين فرصت با نقل برخي داستان‌ها و خوانش اشعارش با مخاطبان دبستاني خود در باره مطالعه و ضرورت آن صحبت کرد.

وي در اين ديدار برخي از قصه‌هاي انگشتي و لالايي‌هاي خود را خواند و به سوال‌هاي دانش‌آموزان درباره راه‌کارهاي ورود به شغل نويسندگي و نيازمندي‌هاي آن پاسخ داد.

در اين ديدار دانش‌آموزان کتاب‌هايي را نيز به عنوان هديه از دستان اين هنرمند دريافت کردند تا بتوانند مروجان کتاب‌خواني در مدرسه‌هاي خود باشند. پيش از آغاز اين ديدار زهرا عبدالحي کارشناس فرهنگي استان تهران، اين دانش‌آموزان را با برنامه‌هاي کانون آشنا کرد و از آنان خواست درباره پرسش و پاسخ‌هاي خود در طول جلسه تاملي داشته باشند. در اين گفت‌وگوي کوتاه اين دانش‌آموزان با تاثيرات نويسندگان و شاعران بر زندگي اشخاص و جامعه آشنا شدند.

وي در گفت‌وگويي درباره حضور اين دانش‌آموزان در مراکز کانون گفت: اين نوع ديدارها بسيار خوب است، اما برنامه‌ريزي قبلي براي آن بسيار ضروري است. بچه‌هاي مدرسه در فضا و شرايط بچه‌هاي کانون نيستند و شرايط متفاوتي دارند. پس براي انسجام اين نوع برنامه‌ها نياز به زيرساخت‌هايي داريم، تا آن‌ها با شرايط، مناسبات و نيازمندي‌هاي فضا آشنا شوند.

در عين حال وي ادامه اين تعامل‌ها با دانش‌آموزان را مفيد خواند: کانون مي‌تواند بخشي از برنامه‌هاي خود را متمرکز بر آموزش اين افراد کند چون به نفع اين دانش‌آموزان است. بچه‌ها چيزي را که مي‌بينند باور مي‌کنند. اگر نويسنده را به‌طور عيني ببينند برايشان بهتر است. طي گفت‌وگويي که امروز با اين مهمانان داشتم آن‌ها تصوير واضح‌تري از بازيگران داشتند، چون آن‌ها را مي‌بينند. از آنجا که تفکر کودکان عيني است بايد شرايط را براي ‌آن‌ها فراهم کرد تا ديدارهاي بيش‌تري با ساير هنرمندان داشته باشند.

عبدالحي به نکات مثبت اين ديدارها براي کانون و نويسندگان نيز پرداخت: همواره بخشي از نيازهاي کودکان ناديده گرفته مي‌شود. چون ما با مخاطبان عام روبرو نمي‌شويم. اعضاي کانون هم نيازهاي طبقه‌بندي‌تر شده‌اي دارند. بايد بپذيريم احساس و نياز کودکان امروز با قبل فرق دارد و مخاطب‌شناسي در موفقيت ما دخيل است.

مهرانگيز اخوي مسوول مرکز فرهنگي‌هنري شماره 25 کانون در پايان اين برنامه به لزوم افزايش اين نوع برنامه‌ها در منطقه اشاره کرد: به سبب نيازهاي اين منطقه استقبال از برنامه‌هاي کانون زياد است و ما براي حضور مدرسه‌ها مجبور به تعيين وقتيم. اما زماني که مساله ديدار با نويسندگان و شاعران پيش مي‌آيد انتخاب ما محدود مي‌شود. دانش‌آموزاني که امروز در جمع ما حاضر بودند، پيش زمينه‌هاي ادبي فرهنگي دارند و از سوي مسوولان مدرسه و به عنوان تشويق مهمان برنامه بودند.

وي ادامه داد: نيازهاي کودکان سمعي و بصري و مهم است که فضاسازي ما در اين زمينه چگونه باشد. اميدواريم که بتوانيم برنامه‌هاي بيش‌تري را در اين زمينه اجرايي کنيم.

در پايان اين ديدار دانش‌آموزان اين امکان را يافتند تا با شاعر خوب کودکان عکس يادگاري بيندازند.

بازگشت هرداد در کانون زنجان نقد و بررسي شد

در همين حال، اعضا و مربيان مرکز فرهنگي‌هنري شماره يک کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان زنجان نيز در يک نشست ادبي، رمان «بازگشت هرداد» نوشته فريبا کلهر را نقد و بررسي کردند.

اين برنامه در قالب بيست و يکمين نشست انجمن «عصر يک کتاب» برگزار شد و در آن علاوه بر مربيان ادبي، مربيان فرهنگي مرکز نيز ضمن مطالعه کتاب در بحث و گفت‌وگو شرکت کردند.

شروع خوب، نثر روان و يک‌دست، توصيف‌هاي زيبا و جزءپردازي‌هاي دقيق و موشکافانه از جمله نکات قوتي بود که از سوي اعضاي اين انجمن بيان شد.

همچنين اعضاي انجمن شخصيت‌ جانان (پدر راوي) و خاله را قوي‌تر از شخصيت اصلي و استفاده نکردن از هيچ گونه لهجه، گويش و تکيه کلام خاصي در ديالوگ‌ها را با توجه به موقعيت زماني و مکاني داستان که در کنار يکي از سواحل اتفاق افتاده از نقدهاي وارد بر اين رمان عنوان کردند.

رمان «بازگشت هرداد»، قصه زندگي دختري به اسم «ثمر» را روايت مي‌کند که در يک دهکده ساحلي با پدرش زندگي مي‌کند. ماجراي اصلي کتاب، از آن جايي شروع مي‌شود که او مي‌فهمد مادرش يک پري دريايي است و بايد صاحبان دريا را از چنگال ديوها و هيولاها نجات بدهد.

اعضا و مربيان کانون در اين نشست، استفاده از مفاهيم و روايت‌هاي بزرگ‌سالانه را با توجه به ماجراهاي فانتزي و شخصيت‌هاي اين رمان که براي گروه سني نوجوان انتخاب شده‌اند، مناسب ندانستند.

منتقدان همچنين روايت فانتزي و خيالي رمان «بازگشت هرداد» را بيشتر براي گروه سني«د» مناسب و در مقايسه با آثار تخيلي خارجي و نمونه‌هاي موفق داخلي کم جذابيت‌تر عنوان کردند.

کتاب «بازگشت هُرداد» از مجموعه‌ رمان نوجوان امروز، براي گروه سني «د» و «ه» از سوي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

محبوبه ميرقديري، ميهمان اراکي‌ها

محبوبه ميرقديري در جمع اعضاي کانون گفت که جوهر يا ذوق و استعداد در نويسندگي مهم است اما بدون خواندن و نوشتن بسيار، ذوق و استعدادها راه به جايي نمي‌برد.

اين نويسنده اراکي در نشست نقد و بررسي کتاب «حاشيه باغ متروک» که همزمان با هفته کتاب برگزار شد با تاکيد بر اين موضوع گفت: نوشتن را با شعر شروع کردم چرا که در شعر مسايل دروني و بيروني هر دو دخيل است و حال درون از بيرون نشات مي‌گيرد.

وي افزود: به جوهر و جنم و يا ذوق و استعداد خدايي اعتقاد راسخ دارم و زندگي هر نويسنده‌اي در قصه‌هايش تاثيرگذار است اما براي نويسندگي لازم نيست همه چيز را عينا تجربه کرد.

اين نويسنده اهل اراک در استان مرکزي در اين نشست که روز 22 آبان 96 با حضور مربيان فرهنگي، هنري و ادبي مراکز اراک، سنجان و داودآباد برگزار شد در مورد کتاب «حاشيه باغ متروک» يادآور شد: آن‌چه در اين کتاب مطرح شده به صورت ايجاز است و تلاش کردم از توصيف اضافي پرهيز و از زاويه ديد شخص استفاده کنم تا اين تفکر که اين موضوع تنها از سوي يک نفر زيسته شده است از ميان برود.

کتاب «حاشيه باغ متروک» دست‌مايه‌هايي اجتماعي و گاه نوستالژيک دارد و وقايعي را روايت مي‌کند که خوانش آن خاطراتي دور را براي برخي مخاطبان تداعي مي‌کند.

داستان اين اثر در مورد معلمي است که از شهر به روستا مي‌رود و قصه در فضاي روستايي اتفاق مي‌افتد.

ميرقديري در ادامه با اشاره به اين‌که 11 سال معلم روستا بوده و روستا نويسي برايش سخت نبوده است خاطرنشان کرد: روستاي اين داستان نمادي از روستاهاي اوايل جنگ است که سربازها به جبهه مي‌روند و اين دختر معلم تلاش مي‌کند تا دانش‌آموزاني توان‌مند تحويل جامعه بدهد. اين روستا وجود خارجي ندارد و اسمي تخيلي به نام رامگاه براي آن انتخاب کردم.

وي در پايان ضمن قدرداني از کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان به خاطر برپايي اين نشست اظهار داشت: مهم‌تر از همه چيز اين است که به حرمت کتاب اين‌جا جمع شده‌ايم به‌ويژه در جامعه‌اي که ميزان مطالعه بسيار کم است.

کتاب‌هايي چون «خانه آرا»، «روي لب‌هاشان خنده بود»، «پولک سرخ»، «و ديگران» و «ابريشم هفت رنگ» از ديگر آثار اين نويسنده است.

اعظم بزرگي در گيلان

يک نويسنده و تصويرگر ديگر کتاب کودک در ديدار با اعضاي کانون پرورش فکري کودکان ونوجوانان گيلان به آنان توصيه‌ کرد با انتخاب کتاب‌هاي مناسب و مطالعه مطالب جذاب، زمينه علاقه‌مندي خود را به کتاب فراهم‌ کنند.

اعظم بزرگي طي نشستي با اعضاي مراکز فرهنگي هنري کانون کوچصفهان و سياهکل که به بهانه هفته کتاب و کتاب‌خواني صورت ‌گرفت، فراهم‌سازي فضاي پر نشاط و مطالعه کتاب‌هاي جذاب، مناسب و متناسب با گروه‌سني مخاطب را زمينه‌ساز ايجاد علاقه به کتاب توصيف ‌کرد.

اين نويسنده کودک در ادامه با بهره‌گيري از صور خيال کودکانه اعضا و در سايه گفت‌وگويي صميمانه با آنان، به ارزش‌مندي نقش کتاب در زندگي پرداخت و با بيان ‌اين‌که با خواندن کتاب آينده بهتري را مي‌سازيم، اضافه کرد: زمان‌هاي ملال‌آور زندگي با همنشيني کتاب است که رنگ لذت و شادي به خود مي‌گيرد.

وي همچنين افزايش دايره واژگاني و آشنايي با انديشه‌هاي پيشينيان را از ديگر فايده‌هاي مطالعه دانست و با تبيين اين مساله که با خواندن کتاب در گفت‌وگوي جهاني سهيم مي‌شويم، افزود: کتاب، چکيده انديشه‌هاي انديشمندان است و هنگامي که مطالعه مي‌کنيم، چنان است که با آنان زندگي‌ و گفت‌وگو کرده‌ايم.

نويسنده کتاب «بلوطي که برگ‌هايش را قورت داد» در ادامه به ويژگي‌ و شاخصه‌هاي کتاب‌هاي داستاني پرداخت و با تاکيد بر اثربخشي مطالعه اين گونه از کتاب‌ها بر فرآيند يادگيري گفت: مطالعه داستان‌هاي مناسب، مخاطب را در فضاي داستان قرار داده و وي را در سايه همزاد پنداري، در کسب لذت و تجربه‌هاي تازه همراه مي‌کند.

بزرگي بر همين اساس نقش تخّيل سازنده را در زندگي و ادبيات، مهم توصيف و به کودکان توصيه ‌کرد تخيّل داشته ‌باشند و به چيزهاي مورد علاقه خود فکر کنند.

او در عين حال نگاه ويژه به ادبيات کلاسيک را به عنوان سرچشمه فرهنگي جامعه داراي اهميت خواند و مطالعه کتاب‌هايي که درسايه بازآفريني، براي کودکان و نوجوانان منتشر شده‌اند را گامي مهم در مسير افزايش آگاهي‌هاي ادبي ارزيابي‌ کرد.

نويسنده کتاب «اسب دريايي طلايي» در ادامه به عناصر يک داستان خوب اشاره‌ و با تاکيد بر اين امر که يافتن موضوع مناسب مي‌تواند مهم‌ترين گام در مسير نوشتن باشد تصريح‌ کرد: سوژه‌يابي، نيازمند خوب شنيدن و نگريستن است و در اين ميان ديدن عکس‌هاي مناسب و مشاهده تصاوير به ظاهر ساده مي‌تواند پايه و اساس يافتن موضوع‌هاي مناسب باشد.

او اضافه‌کرد: گاهي موضوع در زواياي ديگري پنهان شده و چنانچه ما از دريچه‌هاي تازه به اطراف بنگريم و به مسايل مورد علاقه مخاطب بپردازيم، در رسيدن به هدف موفق‌تر خواهيم بود.

اين عضو پيشين کانون پرورش فکري همچنين در پاسخ به پرسش حاضران در ارتباط با چگونگي گام‌برداشتن خود در مسير نويسندگي گفت: داشتن پشتکار، نقشي اساسي در اين زمينه داشته و در اين ميان، يک درصد اين موفقيت ثمره و نتيجه استعداد بوده است.

بزرگي درعين‌حال نوشتن داستان‌ براي بزرگ‌سالان را نقطه آغاز فعاليت‌ نويسندگي خود خواند و با بيان اين‌که حضور درکانون و نوشتن داستان‌هاي کوتاه، پل ارتباطي وي با داستان کودک بوده است گفت: نوشتن براي کودک، داراي ظرافت‌ها وشيريني‌ است و اين امر دليل اصلي آمدن و ماندنم در اين حوزه محسوب‌ مي‌شود. وي همچنين نقش مربيان کانون را در ارتقاي توان‌مندي‌ها و جهت‌بخشي به سير مطالعاتي اعضا تاثيرگذار خواند و با اشاره به ترديدهاي يک نويسنده در آغاز نوشتن داستان گفت: هيچ کوچکي بزرگ نشده، مگر اينکه در کنار بزرگان قدم زده باشد؛ برهمين اساس چنان‌چه بخواهيم بزرگ شويم و درست عمل کنيم بايد درکنار بزرگان قرارگرفته و از راهنمايي‌هاي سازنده آنان در انتخاب مسير درست استفاده کنيم. توصيه به شاد زيستن و مطالعه هدف‌مند، بخش پاياني سخنان اين نويسنده حوزه کودک بود و وي از کودکان و نوجوانان خواست مطالعه نشاط‌بخش را در دستور کار خود قرار دهند. در ادامه اين نشست‌ها که به منظور ايجاد بسترهاي مناسب براي ديدار کودکان و نوجوانان با چهره‌هاي برجسته ادبي و همچنين بهره‌گيري از ديدگاه‌هاي سازنده آنان برنامه‌ريزي شد، حميرا خدابنده و خديجه تقي‌پور، به ترتيب کارشناس مسوول آفرينش‌هاي ادبي و کارشناس فراگير کانون گيلان ضمن خير مقدم به ميهمان برنامه و حاضران، بر ضرورت بهره‌گيري کودکان و نوجوانان از آگاهي‌هاي ميهمان برنامه تاکيد کردند. طرح پرسش و خوانش شعر از سوي اعضا، اجراي نمايش و سرود کتاب‌محور و بازديد از مرکز عرضه محصولات فرهنگي کانون در بخش کوچصفهان از ديگر برنامه‌هاي اين روز بود که با جشن امضا و گرفتن عکس يادگاري با ميهمان برنامه همراه‌شد.

مهديه نظري به يزد مي‌رود

يک نشست ادبي نيز به مناسبت هفته کتاب و روز کتاب و کتاب‌خواني با حضور مهديه ‌نظري شاعر و نويسنده درمرکز فرهنگي‌هنري شماره يک يزد برگزار مي‌شود.

اين نشست با حضور اعضا و مربيان، 24آبان ساعت 9 الي 12 در کتاب‌خانه کودک مرکز فرهنگي‌هنري شماره يک کانون پرورش فکري کودکان ونوجوانان يزد برگزار مي‌شود.

جشن امضا و تجليل از برگزيدگان‌استاني کتاب‌خواني، با حضورعباسعلي‌دانافر مديرکل کانون استان يزد از ديگر برنامه‌هاي اين نشست خواهد بود.

اهداي کتاب به مدارس حاشيه زاهدان

مديرکل کانون استان سيستان و بلوچستان نيز در جمع هنرمندان استان گفت که عمق بخشيدن به دانسته‌هاي بچه‌ها همواره از دغدغه‌هاي همکاران کانون پرورش فکري بوده که يکي از ابزار اين کار تشويق آنان به کتاب‌خواني است.

معصومه‌ هادي در ادامه با معرفي کوتاهي از فعاليت‌هاي گوناگون کانون، کتاب‌خواني را رسالت اصلي کانون معرفي کرد و گفت: همه فعاليت‌هاي کانون به نوعي در خدمت کتاب‌خوان کردن کودکان و نوجوانان است که خود ابزاري است براي پرورش نسلي که خوب مي‌انديشد و انتخاب مي‌کند.

وي در پايان اظهار اميدواري کرد بتوان با کمک مسوولان شرايطي فراهم کرد تا تعداد بيشتري از کودکان و نوجوانان با فعاليت‌هاي کانون آشنا شده و از امکانات آن استفاده کنند.

در اين ويژه برنامه 300 جلد کتاب به مدرسه آينده که توسط خيّران مدرسه ساز ساخته شده اهدا شد و تعدادي از اعضاي مرکز فرهنگي‌هنري شماره پنج نيز با اجراي نمايش خلاق براي دانش آموزان اين مدرسه نشاط را به آنان هديه دادند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون