جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4050- تاریخ : 1396/08/24 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)

 كاغذ اخبار 

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي :

تحصيل جهشي 4700 دانش‌آموز در سال جاري

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي آمار جهش تحصيلي دانش‌آموزان در سال جاري را اعلام کرد و گفت: 9000 دانش‌آموز درخواست جهش تحصيلي ارائه کرده بودند که از اين ميزان با درخواست 4700 دانش‌آموز موافقت شد.

مجيد قدمي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنايي نسبت به سال 92، چهار برابر شده است اظهار کرد: برنامه‌ريزي‌هايي انجام داده‌ بوديم و پيش بيني‌هايي داشتيم که توانستيم به اغلب آنها عمل کنيم. اميدواريم تمام بودجه مصوب، تخصيص يابد.

وي افزود: بويژه در زمينه تامين سرويس اياب و ذهاب اقدامات خوبي صورت گرفت، به گونه‌اي که اکنون مي‌توان گفت به صورت ميانگين در سطح کشور 70 تا 80 درصد نياز به سرويس اياب و ذهاب برطرف شده است و در مناطق محروم نيز پوشش صد در صدي داريم. چاپ و توزيع به موقع کتاب‌هاي درسي، اجراي طرح تلفيقي فراگير و اجراي طرح خدمات حمايتي از ديگر اقداماتي است که انجام داده‌ايم.رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي همچنين آمار جهش تحصيلي در سال جاري را اعلام کرد و گفت: 9000 دانش‌آموز درخواست جهش تحصيلي ارائه کرده بودند که از اين ميزان با درخواست 4700 دانش‌آموز موافقت شد.قدمي ادامه داد: جهش تحصيلي مي‌تواند در زمره اقدامات آموزش و پرورش براي تيزهوشان باشد و اگر با بررسي‌هاي کارشناسي دقيق جلو برود مفيد واقع مي‌شود.ما امکانات سنجش دانش‌آموزان براي جهش تحصيلي را در اختيار داريم و طبق مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش هر ساله اين کار را انجام مي دهيم.

وي با بيان اينکه اگر هزينه هر دانش‌آموز حدود دو ميليون و 500 هزارتومان تمام شود، مي‌توان گفت که جهش تحصيلي باعث صرفه‌جويي 10 ميليارد توماني مي‌شود گفت: يکي ديگر از مزيت‌هاي جهش تحصيلي کاهش تراکم دانش آموزي است.


مهاجراني:

تحصيل 125 هزار دانش‌آموز در 670 مدرسه سمپاد

رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به برگزاري المپياد نجوم با حضور 5 دانش‌آموز در تايلند، گفت: در حال حاضر 125 هزار دانش‌آموز در 670 مدرسه سمپاد در حال تحصيل هستند.

فاطمه مهاجراني در گفت و گو با پانا، در خصوص انتقاداتي براي برگزاري آزمون هاي ورودي مدارس تيزهوشان و استعدادهاي درخشان و لزوم برگزاري آن ها، اظهار کرد: در هر آزمون قريب به 180 هزار داوطلب داريم اگر سيستم آموزش ابتدايي بتواند به ما کمک کند که اين تعداد را به 50 هزار نفر برسانيم، مي توانيم شيوه هاي ديگري را در اين زمينه اتخاذ کنيم.

وي ادامه داد: از دوره ابتدايي مي خواهيم براي اصلاح اين سيستم به ما کمک کند اما يقينا حذف اين مدارس راهکار خوبي نيست.

وي تصريح کرد: رسانه ها بايد به ما کمک کنند تا حجم زيادي از والدين که براي ثبت نام در مدارس تيزهوشان صف مي بندند را بکاهيم زيرا تمام دانش‌آموزان باهوش نيستند و بايد در زمينه هاي ديگر فعاليت و تحصيل کنند.رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان به گسترده شدن حوزه هاي استعداد درخشان اشاره کرد و در پاسخ به اين سوال که چه تعداد دانش‌آموز در مدارس سمپاد مشغول تحصيل هستند؟، افزود: در حال حاضر 125 هزار دانش‌آموز در 670 مدرسه سمپاد در حال تحصيل هستند.

مهاجراني در خصوص رتبه ايران در المپيادهاي برگزار شده اظهار کرد: ايران در چهل و نهمين المپياد جهاني شيمي رتبه سوم، در پنجاه و هشتمين المپياد جهاني رياضي رتبه ششم، در چهل و هشتمين المپياد جهاني فيزيک رتبه يازدهم، در بيست و نهمين المپياد جهاني کامپيوتر رتبه چهارم کسب کرده است.

وي با بيان اينکه المپياد جهاني نجوم تا يک ماه ديگر برگزار مي شود، ادامه داد: در المپياد نجوم 5 دانش‌آموز به کشور تايلند براي رقابت فرستاده مي شوند.


رئيس سازمان نهضت سواد آموزي کشور:

رشد 2.85 درصدي نرخ باسوادي در کشور

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي کشور از رشد 2.85 درصدي نرخ باسوادي طي سال‌هاي 91 تا 95 خبر داد.به گزارش فارس، علي باقرزاده در جمع اعضاي شوراي معاونين آموزش و پرورش استان خراسان رضوي، اظهار داشت: مدرسه تجلي‌گاه احقاق حق سواد‌آموزي است و در شرايط امروز علي‌رغم تمام تلاش‌هاي صورت گرفته براي اجباري‌سازي قانون آموزش بايد شرايطي فراهم شود که اين قانون از حالت اختياري خارج شود.

وي افزود: بر طبق آمارها حدود 250 تا 270 ميليون بيسواد در گروه سني کودکان يعني زير 17 سال در دنيا زندگي مي‌کنند که به دلايل مختلف از چرخه آموزش و پرورش خارج مي‌شوند که مهم‌ترين اين دلايل اقتصادي است که 53 درصد افراد به همين دليل از اين چرخه خارج مي‌شوند اما عوامل ديگري همچون عوامل فردي، اجتماعي و عوامل مربوط به مدرسه نيز در اين امر دخيل است و ما در آموزش و پرورش همه ساله تمام تلاش خود را به همان دلايل مربوط به مدرسه معطوف مي‌سازيم چراکه در عوامل ديگر نمي‌توانيم دخالت مستقيم داشته باشيم.باقرزاده همچنين از رشد 2.85 درصدي نرخ رشد سوادآموزي طي سال‌هاي 91 تا 95 خبر داد و خاطر نشان کرد: در حالي به اين رشد دست يافته‌ايم که طي سال‌هاي 86 تا 90، دو درصد رشد سواد آموزي را داشته‌ايم و نرخ بيسوادي در 13 استان طي سال هاي 86 تا 90 افزايش پيدا کرده است که البته در حال حاضر نيز طبق سرشماري سال 95، هشت ميليون و 800 هزار بيسواد مطلق و 11 ميليون نفر کم سواد در سطح کشور داريم.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون