جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4005- تاریخ : 1396/06/29 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

 خبر اد‌‌‌‌‌بي 

ژانرهايي که به فراموشي سپرده شدند

شهسواري: 5 ژانر تريلر، ترسناک، فانتزي، جنايي و علمي‌تخيلي در ايران کمتر کار مي‌شوند.مهدي درستي- خبرآنلاين: محمدحسن شهسواري نويسنده، منتقد و روزنامه نگار با تجربه‌اي است که سابقه سال‌ها فعاليت در حوزه نويسندگي و تدريس داستان‌نويسي دارد.

شهسواري در تازه ترين پروژه خود با همکاري موسسه انتشارات هيلا مجموعه اي را با عنوان احياي ژانرهاي فراموش شده در رمان فارسي را که تاکنون چهار جلد آن منتشر شده آغاز کرده است.

با شهسواري درباره ژانرهاي فراموش شده ادبيات ايران، اين مجموعه و همچنين اثر «مرداد ديوانه» گفت‌و‌گويي کرده‌ايم که مي‌خوانيد:

ابتدا درباره مجموعه رمان ژانري که به تازگي و به دبيري شما منتشر شده است توضيح دهيد، چه شد که چنين سوژه اي را آغاز کرديد؟ رمان ژانر چه جايگاهي در ادبيات ايران دارد؟

ادبيات ژانري در همه جاي دنيا به لحاظ کميت ادبيات غالب است، در واقع جريان اصلي ادبيات ژانري است و جريان فرعي، رمان ادبي است که به نام ادبيات روشنفکري مي‌شناسيم. در ايران عکس اين موضوع است و جريان اصلي در اين سال ها همان جريان فرعي ادبيات شده است. بحث من تنها در حوزه کميت است و کيفيت را مد نظر ندارم زيرا که ما در هر دو جرياني اثر خوب و بد داريم.ادبيات ژانري در ايران در قبل از انقلاب با وجود غلبه رمانس، آثاري در ژانرهاي پليسي، جاسوسي، ترسناک، تاريخي و ... وجود داشت اما در دو سه دهه‌ گذشته متاسفانه جريان ادبيات ژانري به رمانس محدود شده است. ما در رمان عاشقانه، هم توليد خوب و هم مصرف خوبي داشتيم ولي در ژانرهاي ديگر گرچه نمي‌توان گفت وجود نداشته ولي جريان منسجمي نبوده و از لحاظ کمي هم نمي‌توانسته تاثيرگذار باشد. از چند سال پيش به نظرم رسيد با توجه به اين کمبود سراغ اين حوزه بروم. به همين سبب کارگاه‌هاي رمانم را به اين سمت سوق دادم. البته اين فقط شروع يک حرکت است و بايد ديد مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت يا نه؟

*

علت اين اقبال کم نويسندگان ايراني به ادبيات ژانري چيست؟

سخت بودن نوشتن اين آثار اصلي ترين دليل است. مهم ترين ويژگي هر داستان، علي الخصوص داستان ژانري جذابيت و کشاندن مخاطب به دنبال خود است که کار بسيار سختي است. من به عنوان يک نويسنده و معلم داستان نويسي بهتان مي‌گويم که يکي از سخت ترين کارهايي که يک نويسنده مي تواند انجام دهد همين کار است.اگر نويسنده اين کار را نتواند انجام دهد، که عموما ما نمي توانيم آن را انجام دهيم، کارش تمام است؛ ساير اهداف در درجه دوم قرار دارد، عمق، حرف هاي مهم و تکنيک هاي داستان‌نويسي همگي در مرتبه بعدي قرار دارند و اصل بر اين جذابيت و کششي است که مخاطب را بايد با اثر همراه کند.

*

براي آنکه ما به سبک‌هايي که جايشان در فضاي ادبيات مالي خالي است بپردازيم تا فتح بابي شود براي آينده چه بايد کرد؟چگونه مي‌توان ادبيات را از يک جهتي و يک‌سويي خارج کرد؟

همان طور که عرض کردم اين ادبيات کاملا وابسته به مخاطب است. من طي بررسي که کردم متوجه شدم پنج ژانر تريلر، ترسناک، فانتزي، جنايي و علمي تخيلي در ايران کمتر کار مي شوند. به همين منظور تمرکزم را روي اين حوزه ها گذاشتم و خبري از ژانرهاي کمدي، تاريخي، عاشقانه و ... نيست. و ديگر اين که مسئله‌ اصلي نگارش و چاپ مستمر و زياد اين آثار است. زيرا که با چهار اثر ما که اتفاقي رخ نمي دهد.

به قول معروف با يک گل بهار نمي شود؛ بايد حدود 30، 40 اثر که از حداقل هايي برخوردار هستند به مخاطب عرضه شود تا مخاطب به آن اعتماد کند. ممکن است تازه آن موقع آن ها را به آثار خارجي ترجيح بدهد. اين مجموعه ادامه دارد و سه کار ديگر هم براي چاپ آماده شده است. رمان هاي ادبي ما امروز قافيه را به نمونه‌هاي خارجي باخته اند و اعتماد به آثار خارجي بيشتر است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون