جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4000- تاریخ : 1396/06/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

 چرا مي ترسيم؟ 

قسمت دوم و پاياني

ترس از شرايط خاص

بعضي ها وقتي يک سگ را مي بينند انگار غولي ترسناک ديده اند و به شدت مي ترسند ! اما در مقابل كساني هم هستند كه همين حيوان را در خانه نگهداري مي كنند.

چرا يك نفر تا اين حد از يك حيوان مي ترسد و ديگري با آن زندگي مي كند؟ اگرشخصي در کودکي يک بار توسط سگ تهديد شده و ترسيده باشد، بعدها و در بزرگسالي ، هر گاه سگي را ببيند خواهد ترسيد، زيرا آميگدالا به او مي گويد که اين همان موجودي است که يك بار به او آسيب زده و او را ترسانده است.

از چه مي ترسيم؟

معمولا انسان ها هميشه از چند خطر خاص مي ترسند: جنگ- عنکبوت- مرگ- عبور از هر مرحله اي از زندگي - ارتفاع- خشونت- تنهايي- آينده- جنگ هسته اي

ترس از حيوانات همواره در انسان ها وجود داشته است . مثلا اکثر ما هرگز در زندگي خود از نزديك مار نديده ايم، اما از آن مي ترسيم. اين ترس کاملا غريزي است.

علاوه بر اين ترس ها که در اغلب مردم دنيا ديده مي شود، ترس هاي منطقه اي هم هستند. مثلا مزرعه داران همواره از وقوع سيل مي ترسند و يا افرادي که کشور آن ها روي خط زلزله قرار دارد همواره نگران وقوع زلزله هستند.

درست است که ترس يکي از عوامل نجات دهنده جان انسان هاست ، اما ترس بيش از حد نيز آزار دهنده است. بالا رفتن فشار خون که معمولا در پي ترس اتفاق مي افتد اگر هر روزتكرار شود، مي تواند موجب بيماري گردد.

چطور نترسيم؟

با اين كه ما هر روز با ترس مواجه مي شويم راه هايي نيز وجود دارد که با ترس هايي که بي موردند مقابله کنيم.

راه هايي براي مقابله با ترس

- مهم نيست شما چرا مي ترسيد. فکر کردن در باره ي آن مشکلي را حل نمي کند. پس سعي نکنيد که دنبال علت باشيد، زيرا فرصت مقابله با ترس را از دست مي دهيد.

-چيز هايي را که شما را مي ترساند شناسايي کنيد. اگر در مورد چيزهايي که از آن ها مي ترسيد اطلاعاتي داشته باشيد ناخود آگاه ترس خود را کم کرده ايد.

-تمرين کنيد: اگر چيزي وجود دارد که از آن مي ترسيد، سعي کنيد با کوچک کردنش، آن را در ذهن تان تحليل کنيد.

- کسي را که نمي ترسد پيدا کنيد: اگر شما از چيزي مي ترسيد و فردي را مي شناسيد که از آن چيز نمي ترسد با او صحبت كنيد و ساعاتي را با او بگذرانيد.

-درباره ي ترس تان صحبت کنيد: اين کار ترس شما را کم مي کند.

-بازي فکري انجام دهيد : اگر شما از سخنراني در برابر ديگران مي ترسيد، احتمالا به اين خاطر است که از قضاوت شدن واهمه داريد. در ذهن خود تصور کنيد که شما را براي قضاوت کردن در مورد آن ها در نظر گرفته اند به اين ترتيب کارتان راحت تر خواهد شد.

-ترس خود را بيشتر نکنيد: اگر از ارتفاع مي ترسيد سعي نکنيد که طبقه 14 يک ساختمان بلند را در نظر بگيريد. شما تا هر وقت بخواهيد مي توانيد در طبقه همکف باقي بمانيد.

-کمک بخواهيد: اگر تصور مي کنيد از بعضي چيزها بيش از اندازه مي ترسيد، کمک بگيريد. روان شناسان به خوبي علل آن را ريشه يابي و کمک تان مي کنند.

منبع: hamshahrionline


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون