جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3940- تاریخ : 1396/04/12 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

 مشکل يادآوري شنيده ها براي مغز 

يک ضرب المثل چيني مي گويد:« مي شنوم و فراموش مي کنم. مي بينم و به ياد مي آورم.»

اين مقاله بهانه خوبي براي دفعه آينده که چيزي را مي شنويد و سپس آن را به يادنمي آوريد، خواهد شد. مقصر را مي توان «آشيل گوش» پنداشت! پاشنه گوش يک ضعف در پاشنه پاي يک قهرمان افسانه اي نيست بلکه در زندگي واقعي، روش پردازش مغز از صدا و حافظه است.استاديار گروه روانشناسي و علوم اعصاب «اِيمي پرومبا» و دانشجوي ارشد «جيمز بيگلو» از يکصد دانشجوي دوره کارشناسي دعوت کردند در دو آزمايش مرتبط به هم شرکت کنند.

در آزمايش اول دانشجويان به آهنگ هايي گوش دادند و پس از فاصله زماني يک تا سي و دو ثانيه به تصاويري نگريستند و اشيايي را لمس مي کردند. سپس از آنان درباره تجربه شان در مورد هر حس پرسش به عمل آمد.

در آزمايش دوم، از دانشجويان شرکت کننده در آزمون خواسته شد که تصاوير، صدا ها و اشياء را بعد از يک ساعت، يک روز و سپس يک هفته بياد آورند. در هر دو مورد بازخواني خاطرات شنوايي شرکت کنندگان از سطح يادآوري خاطرات لمسي و ديدني آن ها، بسيار پايين تر بود.اين آزمايش ها نشان داد که هرچه فاصله زماني بيشتري سپري شود، حافظه شنوايي از ديگر انواع حافظه هاي حسي ضعيف تر عمل مي کند.حافظه شنوايي انسان، آن قدرها هم که فکر مي کنيم قوي نيست. انسان مي پندارد که در يکپارچه سازي تمامي حواس خود قدرتمند است، ولي اين آزمايش ها ثابت کرد که حافظه حواس لامسه و بينايي از حافظه حس شنوايي به مراتب قوي تر هستند.»نتايج بعدي نشان دهنده اين است که پردازش خاطرات لمسي و بصري مغز از طريق يک مکانسيم مشابه انجام مي شود در حالي که پردازش خاطرات شنوايي متفاوت است.اين موضوع اطلاعاتي از چگونگي تکامل انسان به دست مي دهد.

زيرا حافظه شنوايي ميمون ها و شامپانزه ها نيز از حافظه لامسه و بينايي آن ها ضعيف تر است.از اين مطالعات مي توان برنامه هاي کاربردي بسياري براي آموزش و يادگيري استنتاج کرد. است.اهميت يادگيري از طريق حواس چندگانه نشان مي دهد که حس لامسه چه قدر مي تواند مهم باشد. اين موضوع، از اهميت کلام کم نمي کند. ولي تاکيد بر جنبه هاي ديگر آموزشي هم دارد که ما نبايد آن را فراموش کنيم. انسان نيازمند يادگيري از طريق تمام حواس خود است.ابزار يادگيري از طريق حس لامسه؛ آي پد، تبلت، اي بوک و مانند اين هاست که دانشجويان و دانش آموزان نياز به لمس آن ها و حرکت انگشتان بر روي صفحه نمايش براي دسترسي به اطلاعات زمينه و متون اضافي از طريق آن ها دارند.

انسان نياز دارد تا تمام حواس پنجگانه خود را براي گسترش حوزه يادگيريش به کار گيرد. نتايج اين پژوهش ها مي تواند به آموزش خواندن کودکاني که در اين امر نارسايي دارند، کمک بسزايي کند.

کامپيوترهاي تعاملي گرافيکي و فيلم هايي که حس بيشتري در بيننده ايجاد مي کنند،نشانه هاي بصري را قوي تر کرده و در نتيجه سطح حافظه بصري و قدرت تمرکز انسان افزايش يافته است. به عبارت ديگر؛ هرچه راه هاي متنوع تري براي تعامل وجود داشته باشد، قدرت حافظه هم تقويت مي شود.يکي از دلايل موفقيت ترکيب حواس براي يادگيري بهتر زبان خارجي به روش صمعي بصري اين است؛ خلائي که در حافظه شنوايي وجود دارد، توسط قوه بينايي پر مي شود.

منبع : khordadnews


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون