جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3940- تاریخ : 1396/04/12 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

 قانون سکوت در يادگيري 

در زندگي، تنش ها و مسئوليت ها مي توانند تاثيرات دامنه دار منفي براي آماده سازي و عملکرد در کارهاي مهم شما داشته باشند. در نتيجه پيش از شروع کارها و تعاملات مهم، يک مکث عميق براي باز کردن ذهن و جلوگيري از حواس پرتي مورد نياز است.

ايجاد محيطي مناسب براي شروع کارهاي مهم همراه با سکوت، تمرکز براي جمع آوري انرژي، حذف عوامل ايجاد اختلال مانند؛ تلفن همراه و مکالمات روزمره يا موسيقي ناملايم و سر و صداها و تصاويري که باعث حواس پرتي مي شود، مي تواند کمک موثري براي پيشبرد کارها باشد.

برنامه کوتاه مدت

از سکوت براي انجام دادن کارهاي فوري و بالا بردن سطح آماده سازي خود، به بهترين وجه ممکن، استفاده کنيد.مهم نيست که بر وظيفه خاصي که در صدد انجام آن هستيد تمرکز داشته باشيد، بلکه ذهن خود را براي آماده سازيِ تمرکز به روي آن کار، پاکسازي کنيد، در نتيجه توانايي جمع آوري انرژي و کارکردِ خود را به حداکثر مي رسانيد.

توجه داشته باشيد که آماده سازي بسيار مهم است و بايد به حد کافي و مورد نياز انجام پذيرد!همراه با سکوت، چه در آماده سازي خود و يا درست پيش از شروع زمان کار، براي ازميان برداشتن حواس پرتي و تمرکز به روي کارهاي مهم از قبيل نوشتن امتحان، انجام آزمون هاي شفاهي، مصاحبه ها، مسابقات ورزشي، اجراي نمايشات و تمرينات در کلاس هاي جمعي، کمک بزرگي خواهد بود.

برنامه بلند مدت

تمرکز بر سکوت مي تواند کمک موثري در تعيين روش هاي مناسب براي برنامه ريزي هاي شما باشد. اين مرحله باعث به وجود آمدن تمرکز توجه و يافتن گزينه هاي مناسب مي شود.

سکوت و باز بودن ذهن منجر به کشف گزينه هاي بيشتر و مناسب تر مي شود که نقش موثري در روند حل مشکلات دارند.

چگونگي دستيابي به سکوت

زمان :

صبح زود يا اواخر شب، حتي در خوابگاه ها يا خانه و هنگامي که همه جا ساکت است، مي تواند براي دستيابي به سکوت زمان مناسبي باشد.

مکان:

سقراط، آگوستين و گوگن براي تمرکز و جلوگيري از حواس پرتي به خارج از منزل و يک محيط طبيعي و به دور از زندگي پرمشغله روزمره (بدون تلفن همراه!) مي رفتند.

خلوتگاه هاي مسکوني مانند، حمام آب گرم دفتر يا حتي مکان هايي که رفت و آمد زيادي در آن انجام نمي پذيرد نيز مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.

مکان هاي شهري مانند، کتابخانه ها و پارک ها که در طول روز از رفت و آمد کمتري برخوردار است.ايجاد فضاي کم سر و صدا با استفاده از هدفون خاموش و يا خلق محيطي ساکت در دفتر يا اتاق خواب مي تواند تفاوت هايي را بوجود آورد.حتي در شلوغي و فضاهاي پر سر و صدا هم مي توان به سکوت دست يافت.

تمرکز به زمان ميان تلفن ها و يا حتي توجه به اشياء مي تواند کمک موثري در رسيدن به سکوت باشد.

چگونه:

خلق سکوت زمان مي برد و نياز به انضباط و ديسيپلين دارد. مديتيشن يا مراقبه کمک هاي لازم را به شما خواهند داد.تکنيک هاي تنفسي مانند؛ دم از طريق بيني و بازدم از طريق دهان مي تواند کمک زيادي براي رسيدن به سکوت و تمرکز باشد.

وضعيت نشستن مي تواند باعث تسهيل يا مانعي براي رسيدن به سکوت باشد. چهارزانو نشستن و دست ها را به صورت آزاد به روي پاها گذاشتن، يک موقعيت راحت براي شما بوجود مي آورد.خواندن دقيق متون معنوي، اشعار و غيره نيز مي تواند سکوت الهام بخش دروني زيبايي را به شما هديه کند.

منبع:thinkingacademy


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون