جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3930- تاریخ : 1396/03/29 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

 يادداشت  

بدبختي ما ازاول دبستان شروع شد

برديا سيفي

در سال اول دبستان ، دانش آموزان وارد دنياي جديد و نيز محيط تازه اي از زندگي پيرامون خود مي شوند که غالبا اين ورود و جدا شدن از محيط امن خانه و آغوش مادر، براي آنان همراه با ترس و دلهره است.

در سال هاي اخير، تلاش خود والدين براي کم کردن از اين استرس و اضطراب از سيستم آموزش و پرورش و مسئولان و مربيان آن بيشتر بوده است و البته بازار لوازم التحرير نيز تا حدود زيادي بر شوق انگيزي و هيجان ورود به اين مرحله، موثر بوده است. اما البته نه والدين و نه بازار، نمي تواند بر کلاس، معلم و نحوه ي کلاس داراي تاثير و احاطه داشته باشد. از لحظه ي ورود کودک به مدرسه، او ديگر از اختيار والدين خود خارج مي شود. اينک نحوه برخورد معلم و شکل و فضاي سيستم آموزشي است که کنترل احساسات کودک را در دست دارد و مي تواند بر روي آن تاثير مفيد يا مخرب بگذارد. بر همه ي اين ها بيفزاييم تعدد کتب درسي اين نوآموزان را و حجم قابل توجه اطلاعاتي که از همان سال اول بايد در ذهن خود بگنجانند. د انش آموزان كلاس اول دبستان، 5 كتاب آموزشي شامل علوم تجربي ،رياضي،قرآن و نوشتن وخواندن زبان فارسي را بايد در سال اول ياد بگيرند.كتاب علوم تجربي 104 صفحه اي در اين مقطع براي خود، داستاني دارد پر آب چشم !مروري اجمالي داشته باشيم بر مباحث مطرح شده در اين کتاب ، که متخصصان فن عناوين آن را براي كودکان 6 - 7 ساله ي اين ديار، در بدو ورود به مدرسه ، ضروري دانسته اند:

1 چه چيزهاي به گوش ها و چشم ها آسيب مي رسانند

2-در چه شغل هاي خوب ديدن وشنيدن مهم است

3- چه سازمانهاي در موقع خطر به كمك شما مي آيند

4- درخت گيلاس در هرفصل چه تغييراتي ميكند

اين پرسشها در 30 درصد اول كتاب مطرح شده و ذهن دانش اموزان را درگير مي کند ؛آيا دانش اموز اول دبستان كه هنوز در حال يادگيري الفبا است ، چگونه مي تواند مطالبي درباره وظايف و شيوه هاي عملکردي سازمانهايي مثل هلال احمر ،اتش نشاني و ...را درک و هضم کند. تمام مطالبي که در بستر اين موضوعات گنجانده شده ، بيشتر شامل اطلاعات نامربوطي است که دانش آموز صرفا بايد آن ها را حفظ کند. و البته معلوم نيست که چند در صد از آموزگاران يا مسئولان دبستان و يا در طيفي وسيع تر مديران مناطق، علاقه مند رويارويي و آموزش مستقيم در اين زمينه ها هستند. که اگر اين مطالب با آموزش مستقيم و حضور در مکان هايي مثل آتش نشاني و يا مراکز هلال احمر انجام گيرد، بسيار موثرتر از حفظ کردن يک سري مفاهيم انتزاعي است .چرا که علاوه بر اضطراب حضور در مدرسه ، دلهره درس پس دادن هم معضلي است که دانش آموز از بدو ورود به مدرسه با آن مواجه مي شود.

هنوز براي بسياري از مسئولان ما ذهن دانش آموز يک انبار خالي است که بهتر است هر چه زودتر با هر چيز ممکن و ناممکني پر شود. اين ذهن در نهايت ، توان ابتکارو خلاقيت خود را از دست خواهد داد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي