جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3861- تاریخ : 1395/12/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

 بررسي پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي با موضوع انيميشن 

اولين جلسه نشست بررسي پايان‌نامه‌ها در دهمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي با حضور دکتر محمدعلي صفورا، استاد دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد.

در اين نشست پايان‌نامه «جايگاه تصوير متحرک در مديوم‌هاي متأخر هنري با تاکيد بر آثار دو دهه آغازين قرن 21» از دانشگاه تربيت مدرس در سالن کنفرانس مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري کانون بررسي شد.

در ابتداي اين نشست صفورا با اشاره به اين موضوع که دومين دوره‌اي است که پايان‌نامه‌هاي دانشجويان حوزه انيميشن جايگاهي در جشنواره بين‌المللي پويانمايي دارد و جلسه‌هاي نقد و بررسي به آن‌ها اختصاص داده مي‌شود، گفت: در بخش پايان‌نامه‌هاي برتر دهمين جشنواره پويانمايي تهران 20 عنوان پايان‌نامه که از سوي گروه‌‌هاي پويانمايي دانشگاه‌هاي تربيت ‌مدرس، هنر، سوره و صدا و سيما معرفي شده، شرکت دارند. اين پايان‌نامه‌ها از سوي هيأت داوران متشکل از اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها داوري و در نهايت سه پايان‌‌نامه برگزيده در مراسم اختتاميه جشنواره معرفي خواهد‌ شد.

پس از آن مريم کتان‌فروش، نگارنده پايان‌نامه به ارائه توضيح‌هايي در خصوص موضوع پايان‌نامه پرداخت و اظهار کرد: نزديک‌ترين مفهومي که به چيزي کمتر از رسانه و مديا اشاره دارد اشکال و فرمت‌هاي متأخر هستند که برخي ترجمه آن را «نيوديزاين آرت» مي‌نامند و من احساس کردم در مفهوم نيو مديا آرت «مديوم‌هاي متأخر هنري» بهترين ترجمه‌ مي‌تواند باشد.

وي در ادامه با بيان اين‌که مطالعات در حوزه مديوم‌هاي متأخر هنري در ايران مغفول مانده، افزود: در مطالعاتي که من در اين حوزه داشتم مجبور شدم کتاب‌هاي مرجع زيادي را ترجمه کنم چرا که پژوهش‌هاي کمي در اين خصوص انجام شده بود. کليت داستان اين است که نگاه اشتباهي وجود دارد که بسيار تکنولوژيک به اين موضوع نگاه مي‌کند ولي اين هنر، يک هنر راديکال است، نسبت به رسانه‌هاي ديگر استفاده متفاوتي از رسانه مي‌کند و نگاه راديکال‌تر و غير محافظانه‌تر به رسانه دارد. کتا‌ن‌فروش در خصوص پيدايش اين هنر، گفت: در ابتدا با انقلاب اينترنت در دهه 60 و 70 يک سري هنرمندان سيستم‌هاي جاسوسي را تغيير مي‌دهند و انتقادي عليه رسانه از سوي خود آن رسانه انجام مي‌دهند و ديگر عطش فن‌آوري وجود ندارد و خصلت واکنشي دارد و به نظر مي‌آيد که نيازمند نيوآرت و فنآوري جديد هستيم. مسئله من در اين پژوهش بحث «مکان» بود و در بحث چيدمان انيميشن پرفورمنس ممکن است با يک اسکرين برخورد ‌کنيم که يک ماهيت مکان‌مند پيدا کند. به نظرم اين مبحث کمي مغفول مانده و به گفته استاد راهنماي پايان‌نامه بهتر است اين مبحث کمي گسترده‌تر شود. پس از آن، کتا‌ن‌فروش نمونه‌اي از مديا‌ آرت با نام «کيمياگري نور» براي حاضران در جلسه پخش کرد.در ادامه کتان‌فروش گفت: دليل تمرکزم بر اين مطالعات اين است که اين هنر متمرکزتر شده و هنرمندان بين رشته‌اي آن بيشتر شده‌اند بنابراين به لحاظ ادواري نمي‌توان آن را بررسي کرد. همچنين جامعه انيميشن ايران شناخت کمي در اين خصوص دارند و با اين هنر جديد بيگانه‌اند. مديوم‌هاي جذابي وجود دارند که بستري بالقوه براي انيميشن هستند. در اين پايان‌نامه اين هنر را در سه فرمت تمرکز داديم: ويديو آرت، ويديو ايستاليشن، ويدئو پرفورمنس که معمولا در آن فانتزي‌هاي فتوريستي را مي‌توانيم ببينيم. پيش از اين ابزار سينمايي به دست هنرمندان غيرسينماگر بود و نمي‌توان تاريخ دقيقي برايش در نظر گرفت. انيميشن و مديوم‌هايم متاخري هر دو هويت مشترک دارند و بر اساس تکنولوزي‌ و نيازمند آن بوده‌اند و خاستگاه مشترک قديمي دارند.

وي در ادامه بيان کرد: تعريفي که از انيميشن ارائه مي‌دهيم هر روز متفاوت است و اين هنر تبديل به يک علم زيبايي‌شناسي شده است، لذا طبقه‌بندي آن به قالب «انيميشن» و «سينمايي» درست نيست چون در حال حاضر GIF هم قالبي جداگانه است و بهتر است نسبت به تعاريف انيميشن سخت‌گير نباشيم و کمي پيوسته‌تر فکر کنيم. مي‌توان روي تکنيک‌هاي استفاده در پرفورمنس انيميشن و کشف بسترهاي موجود بررسي و مطالعات بين رشته‌اي بيشتري انجام داد.

صفورا نيز در بخش ديگري از اين نشست اضافه کرد: جهان خاص براي هر هنرمند متفاوت است و انواع مرزهاي تفکيک بسيار مهم است، اما اين‌که چطور مي‌توانيم از اين مبحث را از سينماي تجربي و سينماي جديد جدا کنيم مهم‌تر است. بايد متر و معياري در تحقيق به وجود آوريم که خلط مبحث نکنيم. همچنين به ميزان در قصه‌گويي و زمان‌مند و مکان‌مند بودن نيز بايد توجه بيشتري شود. وظيفه علم اين است که ما را به اين تفکيک برساند و ما بايد با تحقيق و پژوهش کاري بکنيم به اين تفکيک‌ها و دسته‌بندي‌ها برسيم و بتوانيم نمونه‌هايي بسازيم که خودش اتفاق‌هاي تازه به وجود آورد. در بخش ديگري از اين نشست دانشجويان و علاقه‌مندان اين شاخه از انيميشن سوال‌هاي خود را از کتان‌فروش، نگارنده پايان‌نامه پرسيدند.پس از پايان صحبت‌هاي صفورا، کتان‌فروش دو نمونه از ويدئو‌آرت و همچنين ساخته خودش که در دوره گذشته اين جشنواره به نمايش درآمده بود را براي حضار به نمايش گذاشت.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون