نسخه شماره 3861- تاریخ : 1395/12/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

تپ اخترها ، ستاره هايي فروپاشيده

ستاره هاي تپنده ستاره‌هاي نوتروني (با قطر بين 20 تا 30کيلومتر)با ميدان مغناطيسي بسيار قوي (با توان حدود 100 ميليون تسلا)و چرخاني هستند که پرتو موج هاي راديويي را که شايد در زمين به صورت تپش دريافت شوند، منتشر مي‌کنند.
تپ اخترها ميراث مرده ستارگان پرجرم محسوب مي شوند.چيزي که تپ اخترها سرعت چرخش فوق العاده زياد و ميدان مغناطيسي عظيمي دارند.تپ اخترها، در واقع ستاره هاي نوتروني چرخان هستند. آن ها انرژي را از قطب هاي مغناطيسي شان به بيرون ساتع مي کنند؛ اما به دليل اين که محور چرخشي و محور مغناطيسي آن ها بر هم منطبق نيست و نيز به دليل چرخش فوق العاده سريع ما اين تابش مغناطيسي را به صورت ضربان هايي با فواصل زماني يکسان مي بينيم؛ چيزي مثل يک فانوس دريايي. البته براي مشاهده يک پالسار( تپ اختر ) زمين بايد در راستاي يکي از قطب هاي آن قرار بگيرد تا تابش ها را دريافت کند.نخستين تپ اختر در سال 1967، به وسيله گروهي از اخترشناسان دانشگاه کمبريج و توسط جوسلين بل، کشف شد. اين کشف براي دانشمندان روشن ساخت هنگام رمبش يک ستاره ي پرجرم ، چه بر سر ستاره مي آيد. اعتقاد دانشمندان بر اين است که احتمالا همه ي تپ اخترها، مغز رمبيده ي ستاره هايي هستند که به صورت ابرنواختر منفجر شده اند.

منابع: universetoday , Pulsar