جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3815- تاریخ : 1395/10/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

 زنگ اد‌‌‌‌‌بيات 

مصطفي رحماندوست عنوان کرد

من نوستالژي سه نسل را نفروخته‌ام!

ليدا رضائي

مصطفي رحماندوست، خالق نوستالژي‌هاي سه نسل، شاعر شعر معروف "انار" يا همان "صد دانه ياقوت" با حضور در دفتر ايسنا، منطقه خليج‌ فارس، پاسخ‌گوي سؤال‌هاي خبرنگار اين رسانه بود.

"صد دانه ياقوت" شعر جبهه است

رحماندوست با بيان اين‌که "صد دانه ياقوت" شعر جبهه است، اظهار کرد: در اوايل جنگ که هنوز سپاه تشکيل نشده بود، عضو گروه‌هاي نامنظم شهيد چمران شدم. در يکي از عمليات‌ها جايي گير کرديم و بي‌سيم زدند که در ديدرس دشمن هستيد و نبايد تکان بخوريد. اين سکوت بيش از 30 ساعت طول کشيد.

او ادامه داد: گرسنه و تشنه بوديم و وضعيت بدي داشتيم و وقتي از ديدرس دشمن خارج شديم حتي توان برگشتن نداشتيم به همين دليل براي‌مان آب، نان و ماست چکيده فرستادند تا رمق پيدا کنيم و وقتي جعبه نان و ماست را باز کردند چند انار هم بود.

همه شروع به خوردن نان و ماست کردند و من که خواستم باادب باشم به سراغ انارها رفتم و يک انار را که باز کردم و دانه‌هايش بيرون آمد ياد گردنبند مرحوم مادرم افتادم که ياقوت داشت و با خود گفتم "واي چقدر ياقوت" و اين مقدمه‌اي براي سرودن شعر "صد دانه ياقوت" شد.

من نوستالژي سه نسل اين مردم را نفروخته‌ام

اين شاعر پيشکسوت کودکان با بيان اين‌که نوستالژي سه نسل را دزديده‌اند، گفت: امروز پدربزرگ، فرزند و نوه در خواندن "انار" مشترک هستند و مخابرات با راه‌اندازي سيستمي اينترنتي به نام "صد دانه ياقوت" و سوءاستفاده از نام اين شعر، به تبليغاتي گسترده در سراسر ايران اقدام کرده است و حتي روي قبض تلفن‌ هم آن را چاپ مي‌کند.شاعر "صد دانه ياقوت" با بيان اين‌که "مردم فکر مي‌کنند من پول گرفته‌ام و نوستالژي سه نسلي‌شان را فروخته‌ام اما کاملاً از اين موضوع بي‌خبر بوده‌ام" اضافه کرد: در حال شکايت از مخابرات هستم و نارضايتي شديد خودم را اعلام مي‌کنم چراکه اين کار دزدي و احترام نگذاشتن به مالکيت معنوي افراد است.

امروزه قصه‌گويي يک هنر بزرگ جهاني است

رحماندوست سپس درباره ضرورت قصه‌گويي براي کودکان خاطرنشان کرد: حس دروني و استدلال شهودي آدم‌ها مي‌گويد قصه ضرورت زندگي کودکان است و از نظر بنده يکي از بهترين رسانه‌هايي است که مي‌توان توسط آن با مخاطب ارتباط برقرار کرد و تأثيرات خوب بر آن گذاشت.او با اشاره به اين‌که قصه‌گويي تک‌رسانه‌اي است که بدون تلفيق با هنرهاي ديگري چون موسيقي و تصويرسازي توانايي بسياري در جذب مخاطب دارد، افزود: گاهي لازم مي‌شود در کنار قصه، لوازم، موسيقي و تصوير جانبي داشته باشيم که آن مقوله ديگري است و ديگر قصه‌گويي نيست.

اين شاعر با بيان اين‌که قطعاً چندرسانه‌اي مي‌تواند چند برابر يک رسانه تأثيرگذار باشد، اضافه کرد: با اين‌وجود هنوز بسياري از اين تک‌رسانه‌ها، مثل قصه‌گويي، نه‌تنها تأثيرات خود را حفظ کردند بلکه بالنده‌ترشده‌اند.رحماندوست با اشاره به اين‌که اگر از قصه‌گويي سنتي مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها چشم‌پوشي کنيم امروزه قصه‌گويي يک هنر بزرگ جهاني است، بيان کرد: در جهاني که به دنبال چندرسانه‌اي شدن مي‌رود چيزي به نام قصه‌گويي وجود دارد که روزبه‌روز گسترش بيشتري پيدا مي‌کند و بالندگي آن تنها در خودش بوده و درگرو سيستم‌هاي ديگر نيست.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون