جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3815- تاریخ : 1395/10/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

 خبر اد‌‌‌‌‌بي 

سرشار و مقايسه رمان‌هاي انقلاب در ايران و جهان

محمدرضا سرشار از انجام کار پژوهشي با موضوع مقايسه تطبيقي رمان‌هاي انقلاب در ايران و جهان خبر داد.

به گزارش ايسنا، اين نويسنده در حال حاضر مشغول انجام اين پژوهش ويژه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي است و قصد دارد آن را در قالب کتابي منتشر کند.

او در توضيحي اظهار کرد: من در مقدمه اين کار پژوهشي تلاش کرده‌ام به يک پرسش اساسي پاسخي درخور دهم. بعد از انقلاب يک عده در کشور شبهه‌اي را ايجاد کردند مبني بر اين‌که نمي‌شود رمان ديني نوشت و به طريق اولا نمي‌توان رمان انقلاب ديني (انقلاب اسلامي) را جان داد.سرشار تاکيد کرد: اين شبهه عمدتا با استناد به تعريف هگل از رمان مطرح شده بود. او گفته بود رمان داستان انسان بورژواي امروزي است و بر اساس اومانيسم شکل مي‌گيرد. يک عده همچون گئورگ لوکاچ و لوسين گلدمن و اين اواخر ميلان کوندرا اين بحث را ادامه دادند و بر اين مواضع پافشاري کردند. در داخل کشور يک عده با تفکرات غيراسلامي همين نظريه‌ را تکرار کردند و بر اساس آن نتيجه گرفتند که رمان ديني و به طريق اولا رمان انقلاب اسلامي نمي‌تواند نوشته شود و من سعي کردم در مقدمه اين کتاب که حدود 30 صفحه است نسبت به اين شبهات پاسخي درخور دهم.محمدرضا سرشار قصد دارد اين کار پژوهشي را که به گفته او مصالح آن سال‌ها پيش جمع‌آوري شده در سه بخش راهي بازار کند. دو بخش اول اين اثر پژوهشي به‌صورت مجزا به بررسي رمان‌هاي انقلابي در جهان و ايران خواهد پرداخت و فصل سوم به مقايسه تطبيقي اين رمان‌ها اختصاص خواهد داشت.


احمد دهقان در نشست نقد رمانش:

رمانم ضدجنگ نيست

احمد دهقا ن در نشست نقد کتاب«پرسته در خاک غريبه» گفت: دو زمان بايد ترسيد؛ يکي از توپخانه ساکت دشمن و ديگر، زماني که منتقدان درباره يک اثر صحبت نمي‌کنند.به گزارش مهر به نقل از روابط عمومي فرهنگ سراي انديشه، هشتاد و نهمين نشست «راويان انديشه» که به معرفي و بررسي کتاب «پرسه در خاک غريبه» نوشته احمد دهقان اختصاص داشت، با حضور ن ويسنده اين کتاب، مجيد قيصري و محمدرضا بايرامي در فرهنگسراي انديشه برگزار شد.دهقان در اين برنامه با اشاره به انتشار اين کتاب در سال 1388 درباره زمينه‌هاي نگارش اين کتاب گفت: دوست‌ داشتم داستاني با قصه‌اي متفاوت بنويسم. به همين دليل ماجراي عده‌اي مهاجر کُرد عراقي را نوشتم که در زمان جنگ تحميلي در حال مهاجرت از کشور خودشان به ايران هستند و رزمندگان ايراني جان خود را براي نجات آن‌ها به خطر مي‌اندازند.وي ادامه داد: گمان نمي‌کنم تعيين سبک نويسندگي کاري خودخواسته از سوي نويسنده باشد. نگارنده آگاهانه اين کار را انجام نمي‌دهد. ديدگاه، زمانه و جامعه نويسنده است که او را مي‌سازد و تبديل به نويسنده‌اي با سبک نگارشي خاص مي‌کند. «سلين» يا «همينگوي» نيز چنين بوده‌اند. در واقع ابرو ماه و خورشيد و فلک دست به دست هم مي‌دهند تا نويسنده‌اي تربيت شود.دهقان تاکيد کرد: من عنوان «ضد جنگ» بودن يک اثر را درک نمي‌کنم و اگر گفته مي‌شود نوع نگارش رئاليستي من در آثارم به دليل داشتن نگاه ضد جنگ است، حرفي براي گفتن در اين باره نمي‌توانم داشته باشم. «پرسه در خاک غريبه» نمي‌خواهد نگاه کليشه‌اي از جنگ به مخاطبانش ارايه دهد. اين کتاب تصويري واقعي از جنگ ارايه مي‌دهد و چون از کليشه‌ها فاصله مي‌گيرد، برچسب ضد جنگ مي‌خورد.

مجيد قيصري نويسنده نام آشنا در ادبيات دفاع مقدس درباره اين اثر گفت: احمد دهقان انسان جنگ‌ ديده‌اي است. او از طريق تلويزيون و خاطره با جنگ آشنا نشده است. تفاوت برخي نويسندگان با احمد دهقان اين است که آن‌ها جنگ را از نگاه شهيد آويني ديده‌اند. نگاهي که از هر شب جنگ به عنوان شب قدر ياد مي‌کند اما دهقان واقعيت عريان جنگ را نشان مي‌دهد و به اين ترتيب از ذهن مخاطبانش آشنايي‌زدايي مي‌کند.وي تاکيد کرد: داستان جنگ اساسا نمي‌تواند ضد جنگ نباشد. نويسنده داستان جنگ تحميلي نمي‌تواند ادبياتي مثل تعبير داعش از جنگ خلق کند. ما جنگ را مقدس نمي‌دانيم. هر نوع دفاع از نظر ما مقدس است. بر اين اساس دفاع لنينگراد و دفاع فرانسه در برابر آلمان هم مقدس است. اگر بگوييم فقط دفاع هشت‌ ساله ما مقدس است، نگاهي اشتباه است.

او اضافه کرد: ادبيات جنگ براي اين نوشته مي‌شود که نشان دهد مي‌توان جنگي را که باعث ويراني است فرصتي براي به اوج رساندن انسانيت کرد. هنرمند واقعي کسي است که کليشه‌ها را بشکند و احمد اين گونه به جنگ مي‌نگرد. اگر فيلم‌هاي شهيد آويني از جنگ تحميلي را بدون صدا ببينيد، همان نگاه احمد دهقان به جنگ است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون