جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3774- تاریخ : 1395/08/29 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

 تاکيد مديرعامل کانون:
 به احترام کتاب، کلاه از سر برداريم 

مديرعامل کانون معتقد است که والديني که به احترام کتاب، کلاه از سر بردارند، نسلي را تربيت خواهند کرد که با کتاب نه تنها بيگانه نيست، بلکه مطالعه آزاد را به عنوان بخش پرنشاط و زنگ تفريح طلايي دنياي کودکانه مي‌شناسد.
عليرضا حاجيان زاده در يادداشتي به مناسبت هفته کتاب نوشته است: نام‌گذاري روزها و هفته‌هاي تقويم، شايد به اين خاطر حائز اهميت باشد که عنواني تاثيرگذار را مثل قاب بر ديوار ذهن حک مي‌کند و ما ناگزير خواهيم شد تا دست کم لحظاتي را به مفهوم عبارات قاب آويخته بر ذهن، بينديشيم. هفته کتاب گرچه نامي آشنا براي اهالي فرهنگ کتاب‌خواني است، اما فرصت مغتنمي‌ست براي پرداختن به سوال کوتاه و مهم: چرا کتاب؟
در ادامه يادداشت مديرعامل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان آمده است: شايد براي يافتن پاسخ اين پرسش کليدي که مرز ميان کتاب‌خواندن و نخواندن را تعريف مي‌کند، بهتر باشد به عنوان چهارمين روز هفته کتاب مراجعه کنيم: کتاب و کودک با شعار «خواندن، آينده‌اي روشن».
به اعتقاد وي، دوران کودکي يکي از شگفت‌انگيزترين مراحل ورود به دنياي کتاب است. کودکان براي تامين نيازهاي شناختي و عاطفي خود، به جستجو در محيط پيرامون خود مي‌پردازند و تحقيقات روان‌شناسان نشان داده است در خانواده‌هايي که کتاب‌خانه به مفهوم عام آن از جايگاهي ويژه برخوردار است و کتاب نه به عنوان کالايي تزئيني که به مثابه دريچه‌اي براي شناختن و کشف کردن و لذت بردن، در اختيار کودکان قرار گرفته است، مراحل رشد را بسيار بهتر از کودکاني طي خواهند کرد که دچار فقر و قحطي کتاب هستند.
مديرعامل کانون بر اين باور است که حتي لمس کتاب‌هاي کاغذي و تورق کتاب‌هاي کودک، چنان تاثير چشم‌گيري بر کشف جهان اطراف و بهبود رشد عاطفي کودکان دارد که توصيه شده، کتاب‌هاي کودکان بدون واهمه از خطر آسيب ديدن ظاهر کتاب، در ققسه‌اي قابل دسترس قرار گيرد.
حاجيان‌زاده در اين پيام افزوده است: والديني که فرزندانشان را ماهي يک بار به کتاب‌فروشي مي‌برند و خود اهل مطالعه و برپايي کتاب‌خانه‌اي کوچک در خانه هستند، متوجه خواهند شد که هوش عاطفي و محيطي کودکانشان به مرور دچار جهشي محسوس خواهد شد و به تدريج فرهنگ مطالعه آزاد و غيردرسي به عنوان اصل مهمي در آموزش غيررسمي و در کنار مطالعه مدرسه‌اي فرزندانشان نقش خواهد بست.
او بر ضرورت مطالعه غير درسي نيز تاکيد کرده و آورده است: خواندن کتاب‌هاي شعر، ‌داستان، تاريخي، علمي و هر آنچه بخش کنجکاو ذهن فعال را با پاسخي قابل قبول مواجه کند، علاوه بر اين‌که سبب آرامش ذهن و راهي براي مقابله با استرس‌هاي خاص دوران کودکي و نوجواني خواهد بود، گنجينه لغات کودکان را به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش خواهد داد و کودکان را با مفهوم انگيزه و مهارت‌افزايي روبه‌رو خواهد کرد.
در ادامه اين يادداشت همچنين آمده است: به ياد داشته باشيم که کودکان در هر سني از نوپايي تا آستانه ورود به دنياي نوجواني نياز به الگوهاي رفتاري دارند و به طور طبيعي اين الگوها را در محيط زندگي خود يافته و از آنان نقش‌پذير خواهند بود. کتاب، راه مطمئني است براي شناخت الگوها. و يکي از مهم‌ترين دلايلي که مراقبت والدين را براي تامين منابع مطالعاتي توجيه مي‌کند، همين انتخاب الگوهاي رفتاري است.
مديرعامل کانون تصريح کرده است: امروزه با هجوم شبکه‌هاي مجازي و منابع تصاويري به جاي مکتوب، رغبت کودکان به مطالعه بيش از پيش کم‌رنگ‌تر شده و يکي از جدي‌ترين خطرهايي که دنياي کودکان را تهديد مي‌کند، آسيب غيرقابل جبران، انتخاب الگوهاي رفتاري نامناسب است.
در پايان يادداشت مديرعامل کانون آمده است: شايد بهتر باشد يک‌بار ديگر شعار زيباي هفته کتاب امسال را با هم مرور کنيم: ايران مي‌خواند... به يقين آنچه مي‌تواند کودکان را به مطالعه دعوت کند، با هم خواندن و همراهي پرنشاط و پويا و صميمي خانواده است. بياييد براي هدايت فرزندانمان به سوي آينده‌اي روشن، درهاي خانه‌هايمان را به روي کتاب‌ها باز کنيم.
گفتني است روز پنج‌شنبه 27 آبان 1395 در جريان برگزاري بيست و چهارمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران روز «کتاب و کودک» نام‌گذاري شده بود.

ايران، ميزبان کتاب کودک و نوجوان
اما در سراسر کشور، و در مراکز فرهنگي‌هنري کانون نيز برنامه‌هاي متنوعي در جريان است که همگي با محوريت کتاب، در قالب معرفي و جلسات نقد و بررسي، اهداي کتاب، کاروان کتاب و ... برپا مي‌شوند.
داوود اميريان نويسنده کودک و نوجوان در قالب برنامه «فصل خاطره» ميهمان کودکان و نوجوانان در اروميه و روستاهاي آن شد.
اين نويسنده در سفر خود به کانون استان آذربايجان‌غربي که هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خواني بود، به ديدار کودکان روستاي گوجار در منطقه مرزي ترگور اروميه رفت.
عباس عبدي، نويسنده کودک و نوجوان نيز به خوزستان رفت و در نشست ادبي «تاثير اقليم بر ادبيات داستاني»، ادبيات کودک و نوجوان را در سطح کشور ناشناخته ذکر کرد و گفت که علي‌رغم همه تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي متوليان اين امر، ادبيات کودک و نوجوان هنوز در سطح کشور شناخته‌شده نيست.
يوسف قوجق، ديگر نويسنده آثار کودک و نوجوان نيز در نشست ادبي دو پنجره کانون پرورش فکري استان گلستان حضور يافت و با جمعي از اعضاي مراکز کانون اين استان ديدار و گفت‌و‌گو کرد.
در همين حال، همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خواني با حضور مدير کل کانون خراسان جنوبي، دانش‌آموزان دوره ابتدايي مدارس روستاهاي کاسه سنگي و شمس آباد بيرجند کتاب هديه گرفتند.
واحد فروش کتاب و محصولات فرهنگي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان کردستان نيز با بر پايي نمايشگاه در شهرستان‌هاي مريوان، ديواندره و سقز به ارايه جديدترين محصولات کتاب و سرگرمي کانون پرداخته است. مربيان مراکز سنندج نيز با رفتن به مدارس کتاب‌هاي کانون را به دانش‌آموزان سنندجي معرفي کردند. مربيان مرکز شماره دو سقز هم با اهداي گل و کتاب به ملاقات کودکان بستري در بيمارستان رفتند.
همچنين اعضاي کتاب‌خانه سيار شهري ناحيه البرز در قزوين نيز از برنامه‌هاي ويژه‌اي برخوردار شدند. معرفي کتاب، گفت‌وگو درباره فايده‌هاي کتاب‌خواني، کارگاه نقاشي با موضوع کتاب و مسابقه از جمله اين فعاليت‌هاي اين واحد بود که توسط مربي کانون ارايه شد.
مرکز شماره سه قزوين هم با حضور بيش از 300 نفر از دانش‌آموزان مدارس ميرعماد، شهيد شهرياري، شهيد مرندي و رضا دشتي، فعاليت‌هاي قصه‌گويي، معرفي شخصيت و آثار اريک کارل، معرفي اعضاي برگزيده و کتاب‌خوان مرکز، معرفي کتاب درقالب طرح ديواري، نمايش فيلم، مسابقه جدول و بازي و سرگرمي، روخواني کتاب و نقاشي را برگزار کرد. همچنين ويژه‌برنامه "کتاب، يار مهربان" در 24 آبان با حضور مهدي مرداني نويسنده و شاعر کودک و نوجوان دراين مرکز برگزارشد.
مدير کل کانون پرورش فکري مازندران هم از اجراي طرح "کتاب‌خانه کلاسي من" در مدارس محروم استان خبر داد. بر اساس اين طرح، کانون مازندران با اختصاص کتاب‌هايي به مدارس محروم روستا‌ها و شهر‌ها و جانمايي کتاب‌خانه کوچک در هر کلاس تلاش مي‌نمايد تا دانش‌آموزان به مطالعه کتاب‌هاي مفيد بپردازند.
در زاهدان هم جشن بزرگ کتاب‌خواني مراکز فرهنگي‌هنري با حضور اعضاي برتر کتاب‌خوان و مربيان و مديران کانون استان برگزار شد.
مرکز شماره 6 اصفهان و مرکز شماره يک سميرم نيز در راستاي بزرگ‌داشت هفته کتاب و کتاب‌خواني ضمن دعوت از مدارس جهت بازديد از مرکز و فعاليت‌هاي رايج در آن به بيان طرح خودگردان و نحوه استفاده از آن براي کليه پايه‌ها پرداختند.
معرفي کتاب و قصه‌گويي، نمايش فيلم، ساخت کاردستي، نمايش خلاق و برگزاري مسابقه از جمله برنامه‌هايي بود که براي دانش‌آموزان انجام شد.
همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خواني، همايش آشنايي با کارکرد‌هاي تربيتي کتاب با حضور نزديک به 80 نفر از خانواده‌ها درمرکز فرهنگي‌هنري شماره ‌3 رشت
‌برگزار ‌شد.
مراکز فرهنگي‌هنري استان مرکزي هم در راستاي ترويج فرهنگ مطالعه کتاب اقدام به فعاليت‌هاي گوناگوني در هفته کتاب و کتاب‌خواني کردند. مرکز فرهنگي‌هنري جاورسيان طرح‌هاي بازي و کتاب را اجرا کرد. جشن بزرگ کتاب در مرکز فرهنگي‌هنري خنداب با همکاري کتاب‌خانه عمومي و آموزش وپرورش برگزار شد. کارگاه کاردستي و کارگاه داستان‌نويسي در مرکزفرهنگي‌هنري قالهر برپا بود. نمايشگاه آثار اعضا در مرکز فرهنگي‌هنري نيم‌ور نيز به همين بهانه افتتاح شد. تقدير از اعضاي برتر کتاب‌خوان، برگزاري مسابقه جورچين کتاب و... در مرکز فرهنگي‌هنري شماره يک تفرش هم از ديگر برنامه‌هاي استان گزارش شده است.
در همين روزها، نمايشگاه کتاب و محصولات فرهنگي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان با مشارکت شهرداري اردبيل در فرهنگ‌سراي انقلاب گشايش يافت.
کتاب‌خانه پستي يزد هم با همکاري مرکزفرهنگي‌هنري‌شماره يک يزد، با ويژه‌برنامه 'بربال کتاب' به سراغ دانش‌آموزان روستايي رفت.
ديگر مراکز استاني نيز برنامه‌هاي ديگري را در حال اجرا دارند که اخبار آن در روزهاي بعد منعکس مي‌شود.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
ويژه اربعين
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون